• Trekk

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Grekisk mytologi gav oss Pegasus.
    Nordisk mytologi gav oss Sleipner som bar stupade krigare till Odens borg

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar.

En ödesmättad natt De lyfte från vad jag antar måste ha varitMekkas internationella hästflygplats och efter en mellanlanding i Jerusalem vid den mest avlägsna moskén så flög de vidare till himlarna där Muhammed träffade döda profeter och slutligen Allah.
    Detta var uppenbarligen en tjänsteresa då Allah, profeterna och Muhammed förhandlar om antalet böner som ska bes. Allahs motion om 50 dagliga böner reduceras stegvis till tio, och sedermera till dagens fem. A night well spent skulle man kunna säga.

Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.

Detta är ju väldigt uppenbar, klassisk mytologi och precis som historierna om Pegasus/Sleipner. 

Då dessa historier är ytterst otroliga, även med religiösa mått mätt är min fråga:
    Finns det några muslimer som faktiskt tror på dessa historier på riktigt?

Om ja, varför? Tror ni på det utan att höja ett ögonbryn eller känner ni någonstans att det är märkligt att fysikens lagar suspenderades till profetens fördel på detta vis?
    Tror ni att "Blixten" fortfarande finns?

Här är två olika bilder av Blixten

http://2.bp.blogspot.com/_DeutwC_pLZ0/SkmjupXMsDI/AAAAAAAACKA/TLbLVq9YBDs/s400/Al-Buraf_Hafifa.jpg

http://www.muharraqi-studios.com/gallery/muharraqi_image53.jpg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-16 15:57:07 följande:
    Indeed. Det är märkligt, jag menar, det är ju inte chockerande att en självutnämnd profet som påstår sig få uppenbarelser är en smula excentrisk.
    Muhammed led förmodligen av vanföreställningar och tvångstankar om han var övertygad om att han flyg till himlen på en häst och att man måste torka sig med ett udda antal stenar.

Just detta med stenarna är nog bland det mest bisarra med Mohammed, jag försöker tänka mig hur det gick till när han en dag helt plötsligt kom fram till just detta.
    Är väl å andra sidan inte skummare än anledningen till att man ska stiga in i badrummet med vänster fot först. Eller hur det nu var. Detta kallas för något på arabiska som jag förträngt.
    Vid frågan på vadan detta har jag fått lite olika bud, dels att de skyddande änglar som finns i hemmet inte följer med in på dass annars (i badrummet finns det för övrigt massor av djinner). 
    Andra muslimer har garvat läppen av sig åt denna förklaring. 
    Det finns ganska mycket som tyder på att analfabeten Mohammed led av vanföreställningar som tog sig olika uttryck.
    Ska man vara jättejättekrass så är ju hela tron på gud en vanföreställning. Skulle en icke religiös människa berätta att denne hade visioner antar jag att det skulle beskrivas som hallucinationer, typ?    
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-16 16:03:03 följande:
    Är väl å andra sidan inte skummare än anledningen till att man ska stiga in i badrummet med vänster fot först. Eller hur det nu var. Detta kallas för något på arabiska som jag förträngt.
    Vid frågan på vadan detta har jag fått lite olika bud, dels att de skyddande änglar som finns i hemmet inte följer med in på dass annars (i badrummet finns det för övrigt massor av djinner). 
    Andra muslimer har garvat läppen av sig åt denna förklaring. 
    Det finns ganska mycket som tyder på att analfabeten Mohammed led av vanföreställningar som tog sig olika uttryck.
    Ska man vara jättejättekrass så är ju hela tron på gud en vanföreställning. Skulle en icke religiös människa berätta att denne hade visioner antar jag att det skulle beskrivas som hallucinationer, typ?    
    Jasså? Kände inte till att även denna ritual fanns. Hehe djinner på dasset? Sista stället man vill bli överfallen av onda andemakter på.

Skrattar muslimer åt just denna Muhammeds vanföreställning? Al-Baraq visade sig ju vara en het potatis :P

Jo om det ligger några korn av sanning i Muhammeds utsagor så målar det upp en bild av en man med många tvångstankar och vanföreställningar.  
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Ok ser att Trekk vägrar fortfarande hänvisa till källorna. Som sagt, det som står i TS är lite fakta blandat med lite lögner. Sådant är jag inte intresserad av.

Tack för mig! 

• Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-16 17:56:08 följande:
    Ok ser att Trekk vägrar fortfarande hänvisa till källorna. Som sagt, det som står i TS är lite fakta blandat med lite lögner. Sådant är jag inte intresserad av.

Tack för mig! 
    Jag har ju citerat hela Hadtithen! Vad mer kräver du? En exklusiv intervju med Mohammed?
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-16 17:24:27 följande:
    Jasså? Kände inte till att även denna ritual fanns. Hehe djinner på dasset? Sista stället man vill bli överfallen av onda andemakter på.

Skrattar muslimer åt just denna Muhammeds vanföreställning? Al-Baraq visade sig ju vara en het potatis :P

Jo om det ligger några korn av sanning i Muhammeds utsagor så målar det upp en bild av en man med många tvångstankar och vanföreställningar.  
    Yes, det finns massor av märkliga regler, påbud, ritualer och rekommendationer. Det finfina är just det jag menade är att det inte direkt är något som alla känner till alla gånger, följer eller ibland ens erkänner när det kommer på tal hur andra muslimer gör/tror/tycker.
    Andra gånger är det på ett annat sätt bara. Det saknas ju som bekant tydlig information om vad som är islam (samt hur man finner det "rätta" islam) och framför allt en slags konsekvent syn på de här påhitten- det ena fånigare än det andra.
    Just det där med djinner på toaletten har jag hört irl, medan andra avfärdat det som strunt. Någon här på FL fick en fnissattack när jag beskrev det och vägrade tro på det.
    Finns mer förstås
    Hört talas om hur koranen bör förvaras? Det går ju inte bara att slänga upp den i bokhyllan bredvid alla vulgära böcker...    
    Skulle man vilja undersöka var sånt här kommer från blir det svårt, iallafall enligt min erfarenhet då det oftast inte går att få tydliga svar.
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-16 18:13:48 följande:
    Yes, det finns massor av märkliga regler, påbud, ritualer och rekommendationer. Det finfina är just det jag menade är att det inte direkt är något som alla känner till alla gånger, följer eller ibland ens erkänner när det kommer på tal hur andra muslimer gör/tror/tycker.
    Andra gånger är det på ett annat sätt bara. Det saknas ju som bekant tydlig information om vad som är islam (samt hur man finner det "rätta" islam) och framför allt en slags konsekvent syn på de här påhitten- det ena fånigare än det andra.
    Just det där med djinner på toaletten har jag hört irl, medan andra avfärdat det som strunt. Någon här på FL fick en fnissattack när jag beskrev det och vägrade tro på det.
    Finns mer förstås
    Hört talas om hur koranen bör förvaras? Det går ju inte bara att slänga upp den i bokhyllan bredvid alla vulgära böcker...    
    Skulle man vilja undersöka var sånt här kommer från blir det svårt, iallafall enligt min erfarenhet då det oftast inte går att få tydliga svar.
    Intressant läsning. Koranen är lika mycket smörgåsbord som Bibeln för det troende, dock tenderar muslimer att vara mer bokstavstrona än Sveriges kristna, i USA är det ju annorlunda.

Hur ska den heliga skriften förvaras? :)

Frågan är varför Kaf inte vill gå med på direktcitaten ur Hadith om den flygande al-Buraq, inga konstigheter, bara en häst att flyga till himlen på liksom. Det gör ju Mohammed 10 gånger coolare i mina ögon, Odin-style men på varmare breddgrader helt enkelt :) 
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-16 19:14:33 följande:
    Intressant läsning. Koranen är lika mycket smörgåsbord som Bibeln för det troende, dock tenderar muslimer att vara mer bokstavstrona än Sveriges kristna, i USA är det ju annorlunda.

Hur ska den heliga skriften förvaras? :)

Frågan är varför Kaf inte vill gå med på direktcitaten ur Hadith om den flygande al-Buraq, inga konstigheter, bara en häst att flyga till himlen på liksom. Det gör ju Mohammed 10 gånger coolare i mina ögon, Odin-style men på varmare breddgrader helt enkelt :) 
    Smörgåsbord var ordet.

Mja hmm, den ska förvaras separat från övriga böcker och litteratur. Eventuella vulgära böcker, barnböcker eller liknande får inte befinna sig på samma hylla alls. 
    Ska man ta i koranen bör man ha tvagat sig först. Etc etc etc. 
    Apropå det här med tvångstankar.

Alltid vanskligt att diskutera med hänvisning till hadith med fundisar. Det brukar avfärdas (då det inte passar) med att hadtiher måste autentiseras vilket är problematiskt av uppenbara skäl, vilket bara gör det hela ännu mer förvirrande då det funkar bra att använda hadither i andra sammanhang- sådana som tjänar ens syften eller stödjer ett specifikt resonemang eller argument.
    Men det är en intressant frågeställning i TS, synd att det inte finns betydligt fler muslimer på FL som är intresserade av att diskutera religiösa frågor.       
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-16 19:22:57 följande:
    Smörgåsbord var ordet.

Mja hmm, den ska förvaras separat från övriga böcker och litteratur. Eventuella vulgära böcker, barnböcker eller liknande får inte befinna sig på samma hylla alls. 
    Ska man ta i koranen bör man ha tvagat sig först. Etc etc etc. 
    Apropå det här med tvångstankar.

Alltid vanskligt att diskutera med hänvisning till hadith med fundisar. Det brukar avfärdas (då det inte passar) med att hadtiher måste autentiseras vilket är problematiskt av uppenbara skäl, vilket bara gör det hela ännu mer förvirrande då det funkar bra att använda hadither i andra sammanhang- sådana som tjänar ens syften eller stödjer ett specifikt resonemang eller argument.
    Men det är en intressant frågeställning i TS, synd att det inte finns betydligt fler muslimer på FL som är intresserade av att diskutera religiösa frågor.       
    Wtf? Detta var mer koko än jag visste. Finns det någon lista över allt tokigt som står i de heliga skrifterna?
    Hehe barnböcker? Tvätta händer. Suck att folk orkar, homosapiens är en väldigt rituell apa :p

Det stora smörgåsbordet verkar finnas bland haditherna som sagt var. Vore intressant att höra hur islamistisk apolegetik låter.

Ja verkligen, vore kul att få höra fler synpunkter från praktiserande muslimer. 
  • Rataxes
    J a d e d skrev 2012-05-16 19:22:57 följande:
     synd att det inte finns betydligt fler muslimer på FL som är intresserade av att diskutera religiösa frågor.       
    De brukar lägga av efter att ha blivit tillrättavisade av Kaf och hens anhang.
    I suffer, therefore I am...
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-16 19:27:35 följande:
    Wtf? Detta var mer koko än jag visste. Finns det någon lista över allt tokigt som står i de heliga skrifterna?
    Hehe barnböcker? Tvätta händer. Suck att folk orkar, homosapiens är en väldigt rituell apa :p

Det stora smörgåsbordet verkar finnas bland haditherna som sagt var. Vore intressant att höra hur islamistisk apolegetik låter.

Ja verkligen, vore kul att få höra fler synpunkter från praktiserande muslimer. 
    Jo det är mycket koko, men som sagt, de här exemplen är det inte alla muslimer som ens känner till eller praktiserar, men enligt islam-logik har de ju andra ritualer för sig. Typ uttalar "gud är stor, tack gud" när de häller ut varmvatten i diskhon och liknande.
    Det finns massor av såna här små riter, jag har antagligen glömt hälften (har levt med islam tidigare).

Angående fler muslimer på Fl är det som Rataxes skrev här ovan, de får verbalt spö av fundamentalisterna och ägnar sig åt något vettigare istället. Det är bara vi idioter som hänger här, år efter år. Drömmer   
    Jeddan
Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?