• Trekk

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Grekisk mytologi gav oss Pegasus.
    Nordisk mytologi gav oss Sleipner som bar stupade krigare till Odens borg

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar.

En ödesmättad natt De lyfte från vad jag antar måste ha varitMekkas internationella hästflygplats och efter en mellanlanding i Jerusalem vid den mest avlägsna moskén så flög de vidare till himlarna där Muhammed träffade döda profeter och slutligen Allah.
    Detta var uppenbarligen en tjänsteresa då Allah, profeterna och Muhammed förhandlar om antalet böner som ska bes. Allahs motion om 50 dagliga böner reduceras stegvis till tio, och sedermera till dagens fem. A night well spent skulle man kunna säga.

Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.

Detta är ju väldigt uppenbar, klassisk mytologi och precis som historierna om Pegasus/Sleipner. 

Då dessa historier är ytterst otroliga, även med religiösa mått mätt är min fråga:
    Finns det några muslimer som faktiskt tror på dessa historier på riktigt?

Om ja, varför? Tror ni på det utan att höja ett ögonbryn eller känner ni någonstans att det är märkligt att fysikens lagar suspenderades till profetens fördel på detta vis?
    Tror ni att "Blixten" fortfarande finns?

Här är två olika bilder av Blixten

http://2.bp.blogspot.com/_DeutwC_pLZ0/SkmjupXMsDI/AAAAAAAACKA/TLbLVq9YBDs/s400/Al-Buraf_Hafifa.jpg

http://www.muharraqi-studios.com/gallery/muharraqi_image53.jpg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Toboas skrev 2012-05-15 10:42:05 följande:
    Att människor kommer att ha vingar är inte sannolikt eftersom det strider mot det principer som det naturliga urvalet följer. 
    Varför gör det det? 
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:33:26 följande:
    Eftersom du instämmer med TS så bör även du hänvisa till källan, dvs var i islamsgrundkällor står det om det?
    I haditerna men jag antar att du inte anser att de tillhör islams grundkällor.
    en.wikipedia.org/wiki/Sahih_al-Bukhari
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:45:55 följande:
    Varför gör det det? 
    Du menar att du avfärdar evolutionen utan att förstå dess grundprinciper?

Det naturliga urvalet strävar inte mot någonting, det belönar det som ger en viss individ en ökad chans att få avkomma. Att under hundratusentals år lägga energi vingar som inte fungerar är inte förenligt med den principen.
    Av samma skäl är det inte troligt att hästar skulle få mer mänskliga kroppar eftersom det samtidigt förstör det som idag ökar deras överlevnadschanser - förmågan att springa snabbt och långa distanser.

Däremot skulle en ökad förmåga till kommunikation mellan (vilda) hästar kunna öka deras chanser att överleva vilket i förlängningen skulle kunna innebära att de kan tala.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Toboas skrev 2012-05-15 10:54:37 följande:
    Du menar att du avfärdar evolutionen utan att förstå dess grundprinciper?

Det naturliga urvalet strävar inte mot någonting, det belönar det som ger en viss individ en ökad chans att få avkomma. Att under hundratusentals år lägga energi vingar som inte fungerar är inte förenligt med den principen.
    Av samma skäl är det inte troligt att hästar skulle få mer mänskliga kroppar eftersom det samtidigt förstör det som idag ökar deras överlevnadschanser - förmågan att springa snabbt och långa distanser.

Däremot skulle en ökad förmåga till kommunikation mellan (vilda) hästar kunna öka deras chanser att överleva vilket i förlängningen skulle kunna innebära att de kan tala.
    Vem har bestämt allt dessa? Och vilka grundprinciper talar du om här? 

Eftersom du inte ser något fel i att hästar kan möjligen få prata så tror jag inte att du ser något fel i att hästar förr i tiden flög (nu talar jag inte om ämnet i TS) heller. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:54:48 följande:
    VG hänvisa till dessa hadither!
    Om att ..

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar. Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.
    Dessa är de punkter jag bett TS referera till källan.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:59:56 följande:
    Om att ..

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar. Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.
    Dessa är de punkter jag bett TS referera till källan.
    Edit: och att Al-Buraq var en flygande häst. Dvs tre punkter som ni bör referera till källan. 
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:54:48 följande:
    VG hänvisa till dessa hadither!
    Tydligen nämns det i Sahih Bukhari Volume 5, Book 58, Number 227 hadith
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-15 11:00:07 följande:
    Det där är som att fråga "vem har bestämt att objekt som inte påverkas av annan kraft faller mot jorden", en helt meningslös fråga.
    Finns det inget svar på det?
Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?