• Trekk

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Grekisk mytologi gav oss Pegasus.
    Nordisk mytologi gav oss Sleipner som bar stupade krigare till Odens borg

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar.

En ödesmättad natt De lyfte från vad jag antar måste ha varitMekkas internationella hästflygplats och efter en mellanlanding i Jerusalem vid den mest avlägsna moskén så flög de vidare till himlarna där Muhammed träffade döda profeter och slutligen Allah.
    Detta var uppenbarligen en tjänsteresa då Allah, profeterna och Muhammed förhandlar om antalet böner som ska bes. Allahs motion om 50 dagliga böner reduceras stegvis till tio, och sedermera till dagens fem. A night well spent skulle man kunna säga.

Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.

Detta är ju väldigt uppenbar, klassisk mytologi och precis som historierna om Pegasus/Sleipner. 

Då dessa historier är ytterst otroliga, även med religiösa mått mätt är min fråga:
    Finns det några muslimer som faktiskt tror på dessa historier på riktigt?

Om ja, varför? Tror ni på det utan att höja ett ögonbryn eller känner ni någonstans att det är märkligt att fysikens lagar suspenderades till profetens fördel på detta vis?
    Tror ni att "Blixten" fortfarande finns?

Här är två olika bilder av Blixten

http://2.bp.blogspot.com/_DeutwC_pLZ0/SkmjupXMsDI/AAAAAAAACKA/TLbLVq9YBDs/s400/Al-Buraf_Hafifa.jpg

http://www.muharraqi-studios.com/gallery/muharraqi_image53.jpg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-16 19:34:13 följande:
    Jo det är mycket koko, men som sagt, de här exemplen är det inte alla muslimer som ens känner till eller praktiserar, men enligt islam-logik har de ju andra ritualer för sig. Typ uttalar "gud är stor, tack gud" när de häller ut varmvatten i diskhon och liknande.
    Det finns massor av såna här små riter, jag har antagligen glömt hälften (har levt med islam tidigare).

Angående fler muslimer på Fl är det som Rataxes skrev här ovan, de får verbalt spö av fundamentalisterna och ägnar sig åt något vettigare istället. Det är bara vi idioter som hänger här, år efter år. Drömmer   
    På allvar? Varför? Vad är grejen med dessa små riter?

Aha, var du troende muslim tidigare?

Okej så det är intermuslima bråk här på fl, inte hunnit beskåda detta ännu. 
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-17 01:21:39 följande:
    Vet inte. Har aldrig fått några logiska förklaringar. Det bara är så liksom.
    Men enligt min uppfattning handlar underkastelsen till islam i grund och botten om just det här- behovet att ägna sig åt en väldigt inrutad tillvaro, riter och ritualer som hela tiden återkommer och gärna vid särskilda tider, ett mönster som fängslar in hela tillvaron och låter personen slippa allt från att ta moraliskt ansvar för sina åsikter till nån slags trygghet man finner i att det alltid finns någon ovanför en.  
    Aha, var du troende muslim tidigare?
    Nä. Men jag har levt några år med islam i mitt liv.
    Okej så det är intermuslima bråk här på fl, inte hunnit beskåda detta ännu. 
    Mja bråk och bråk. Det är nog snarare frågan om härskartendenser och extrem intolerans hos somliga.
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-17 11:06:38 följande:
    Vet inte. Har aldrig fått några logiska förklaringar. Det bara är så liksom.
    Men enligt min uppfattning handlar underkastelsen till islam i grund och botten om just det här- behovet att ägna sig åt en väldigt inrutad tillvaro, riter och ritualer som hela tiden återkommer och gärna vid särskilda tider, ett mönster som fängslar in hela tillvaron och låter personen slippa allt från att ta moraliskt ansvar för sina åsikter till nån slags trygghet man finner i att det alltid finns någon ovanför en.  
    Nä. Men jag har levt några år med islam i mitt liv.
    Mja bråk och bråk. Det är nog snarare frågan om härskartendenser och extrem intolerans hos somliga.
    Det låter väldigt logiskt. Genom att detaljstyra de mest privata delarna av livet så kan man styra det stora hela så att säga. Hjärntvätt 101 antar jag.

Okej, var det svårt att leva med islam på det viset eller fungerade bra ändå?

Aha, har inte sett så många muslimer i trådarna men har inte häng här i mer än ett halvår dock 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Det var en lögn det där med det varma vattnet. Du borde fråga efter källan men eftersom du själv sysslar med sånt, dvs komma med falska påstående så är det liksom bara att glömma
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-17 14:01:19 följande:
    Det var en lögn det där med det varma vattnet. Du borde fråga efter källan men eftersom du själv sysslar med sånt, dvs komma med falska påstående så är det liksom bara att glömma
    Givetvis måste man kolla källor, men jag kan ju inte sitta och konstant utgå ifrån att alla ljuger.
    Enligt den logiken måste jag ju utgå ifrån att du ljuger när du säger att det där med varmvattnet är en lögn ;)

Men då du verkar vara kunnig, vad är grejen med alla riter baserade på siffror som finns? 
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-17 11:49:14 följande:
    Det låter väldigt logiskt. Genom att detaljstyra de mest privata delarna av livet så kan man styra det stora hela så att säga. Hjärntvätt 101 antar jag.

Okej, var det svårt att leva med islam på det viset eller fungerade bra ändå?

Aha, har inte sett så många muslimer i trådarna men har inte häng här i mer än ett halvår dock 
    Mmm typ så.

Alltså jag ägnade mig inte åt dessa ritualer själv Det var mer ett litet inflikande baserat på observationer, apropå riter och hela den grejen. Sen är det ju inte särskilt förvånande kufa kuf påstår att mina erfarenheter av islam är lögn- allt som inte är som kufa kuf praktiserar är nämligen lögner.
    I verkligheten betyder det bara att muslimer resonerar olika, det är ju som sagt helt olika mellan individer vad de anser är islam och vilka traditioner och vardagsritualer de ägnar sig åt. Att någon gör något som en annan inte gör innebär inte att det ena är mindre "islam" än det andra. Skulle man tro något annat är den stora frågan varför islam då är så splittrat.

Fast allt detta är väl OT.     
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-17 17:00:11 följande:
    Mmm typ så.

Alltså jag ägnade mig inte åt dessa ritualer själv Det var mer ett litet inflikande baserat på observationer, apropå riter och hela den grejen. Sen är det ju inte särskilt förvånande kufa kuf påstår att mina erfarenheter av islam är lögn- allt som inte är som kufa kuf praktiserar är nämligen lögner.
    I verkligheten betyder det bara att muslimer resonerar olika, det är ju som sagt helt olika mellan individer vad de anser är islam och vilka traditioner och vardagsritualer de ägnar sig åt. Att någon gör något som en annan inte gör innebär inte att det ena är mindre "islam" än det andra. Skulle man tro något annat är den stora frågan varför islam då är så splittrat.

Fast allt detta är väl OT.     
    Aha så du joinade den muslimska servern i observer mode så att säga ;)

Jo Kaf med sitt valspråk "VG hänvisa var i koranen står det om detta!" verkar inte vara särskilt intresserad av att lära sig mer om Al-buraqs attribut då denna flygande varelse inte verkar har varit en central del av hans trosfundament.

"no true scotsman" argumentet är väl det populäraste i alla monoteistiska läger. Sven Erik brukar ju åberopa det i parti o minut varje gång en olustig bibelvers dyker upp.

Precis allt är ju islam
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-17 17:28:45 följande:
    Aha så du joinade den muslimska servern i observer mode så att säga ;)

Jo Kaf med sitt valspråk "VG hänvisa var i koranen står det om detta!" verkar inte vara särskilt intresserad av att lära sig mer om Al-buraqs attribut då denna flygande varelse inte verkar har varit en central del av hans trosfundament.

"no true scotsman" argumentet är väl det populäraste i alla monoteistiska läger. Sven Erik brukar ju åberopa det i parti o minut varje gång en olustig bibelvers dyker upp.

Precis allt är ju islam
    Nej inte direkt, men jag blev kär i en muslimsk man och fick därigenom en vardag med islam. Det blir liksom oundvikligt. Men även intressant och lärorikt. Så kan vi säga.

Nä intresset för topic här verkar ovanligt svagt, själv har jag inte hört särskilt mycket om just denna berättelse men det är väl som med allt annat att de frågor som inte går att avfärda med det sedvanliga blir ignorerade.  
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-17 17:40:24 följande:
    Nej inte direkt, men jag blev kär i en muslimsk man och fick därigenom en vardag med islam. Det blir liksom oundvikligt. Men även intressant och lärorikt. Så kan vi säga.

Nä intresset för topic här verkar ovanligt svagt, själv har jag inte hört särskilt mycket om just denna berättelse men det är väl som med allt annat att de frågor som inte går att avfärda med det sedvanliga blir ignorerade.  
    Aha måste ha varit intressant.
    Blev själv kär i en muslimsk tjej, men det slutade inte lyckligt då hennes familj fick nys om det hela.

Antar det. Jag förstår dock att man inte kan bli glad över att finna en mytologisk varelse i sin heliga bok. Det hela blir genast en smula löjligare och svårare att ta på allvar.

Jag gillar bilden jag slängde upp där hästen har vingar på sin bakdel. Jag föreställer mig att den flyger hängandes i sin egen bak så att säga då vingarna ju måste hamna överst då den flyger. Jag vill också gärna föreställa mig att den likt en stork bar de som färdades med den i munnen på något vis. Men troligast var väl att man red på den och att den mirakulöst nog inte var framtung. Al-Buraq är nog den finaste godisbit som islam har skänkt mig :)
  • Severus

Tror(hoppas) att det inte finns någon med iq över 100, som sväljer dessa godnattsagor med hull och hår
    Borde nästan sättas ngn form av diagnos på dem

Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?