• Trekk

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Grekisk mytologi gav oss Pegasus.
    Nordisk mytologi gav oss Sleipner som bar stupade krigare till Odens borg

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar.

En ödesmättad natt De lyfte från vad jag antar måste ha varitMekkas internationella hästflygplats och efter en mellanlanding i Jerusalem vid den mest avlägsna moskén så flög de vidare till himlarna där Muhammed träffade döda profeter och slutligen Allah.
    Detta var uppenbarligen en tjänsteresa då Allah, profeterna och Muhammed förhandlar om antalet böner som ska bes. Allahs motion om 50 dagliga böner reduceras stegvis till tio, och sedermera till dagens fem. A night well spent skulle man kunna säga.

Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.

Detta är ju väldigt uppenbar, klassisk mytologi och precis som historierna om Pegasus/Sleipner. 

Då dessa historier är ytterst otroliga, även med religiösa mått mätt är min fråga:
    Finns det några muslimer som faktiskt tror på dessa historier på riktigt?

Om ja, varför? Tror ni på det utan att höja ett ögonbryn eller känner ni någonstans att det är märkligt att fysikens lagar suspenderades till profetens fördel på detta vis?
    Tror ni att "Blixten" fortfarande finns?

Här är två olika bilder av Blixten

http://2.bp.blogspot.com/_DeutwC_pLZ0/SkmjupXMsDI/AAAAAAAACKA/TLbLVq9YBDs/s400/Al-Buraf_Hafifa.jpg

http://www.muharraqi-studios.com/gallery/muharraqi_image53.jpg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    SkåneP skrev 2012-05-15 13:17:10 följande:
    Ingen. Om du hävdar att någon gjort det ligger bevisbördan på dig.
    Om någon knackar på din dörr så vet du att det är säkert en person som gör det trots du inte ser personen göra det. Så utifrån ditt resonemang är det ingen som knackar på din dörr. Det är så går era resonemang på, att yttre förhållanden har fått makten från ingenstans men ändå format principer och all det där dynga. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Toboas skrev 2012-05-15 13:28:46 följande:
    Jag svarar dig här för att inte bli mer OT i den här tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-26-279/m64924421.html

Det är bra att du ställer frågor och är intresserad. Kanske blev du troende för att du inte fick saker förklarat för dig ordentligt när du var "ateist".
    Tack för dagens skämt!

Svarar dig där.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 15:52:33 följande:
    Om någon knackar på din dörr så vet du att det är säkert en person som gör det trots du inte ser personen göra det. Så utifrån ditt resonemang är det ingen som knackar på din dörr. Det är så går era resonemang på, att yttre förhållanden har fått makten från ingenstans men ändå format principer och all det där dynga. 
    Och du går ett steg längre, du säger att Gud har gjort det. Frågar man vem som gett Gud det mandatet säger du att inget sådant behövs eftersom Gud är evig. Samtidigt accepterar du inte samma resonemang utan en gud.

Principerna för tyngdkraft och naturligt urval har funnits sedan tidens början (också känt som big bang) även om det naturliga urvalet kom betydligt senare, i alla fall här på jorden.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-15 15:55:50 följande:
    Och du går ett steg längre, du säger att Gud har gjort det. Frågar man vem som gett Gud det mandatet säger du att inget sådant behövs eftersom Gud är evig. Samtidigt accepterar du inte samma resonemang utan en gud.

Principerna för tyngdkraft och naturligt urval har funnits sedan tidens början (också känt som big bang) även om det naturliga urvalet kom betydligt senare, i alla fall här på jorden.
    Den här diskussionen kan vi ta i Toboas tråd också för övrigt.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-15 15:55:50 följande:

Strunta i vad jag tror på. Jag frågar er som tror på sånt skit. Ni är inte kapabla att svara på en liten simpel fråga men ändå spyr galla över de troende för att de tror på Gud. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 16:03:17 följande:
    Strunta i vad jag tror på. Jag frågar er som tror på sånt skit. Ni är inte kapabla att svara på en liten simpel fråga men ändå spyr galla över de troende för att de tror på Gud. 
    Vi kan som sagt fortsätta diskussionen i den andra tråden. Så jag svarar på det här inlägget där.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-15 16:06:40 följande:
    Vi kan som sagt fortsätta diskussionen i den andra tråden. Så jag svarar på det här inlägget där.
    Jag kan göra det lättare och bekvämare för dig och mig. Det finns inget svar på frågan. Ni kan inte svara på det precis som de troende inte kan svara på Guds evighet. 
  • SkåneP
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 15:52:33 följande:

Format principer?

Akta så du inte råkar bryta mot termodynamikens lagar.
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 15:47:55 följande:
    Ser att varken Trekk (TS) eller Toboas som instämde med honom har postat några referenser som stärker deras påstående. Därmed säger jag så här:

Påståenden om att  

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar. Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka. Al-Buraq var en flygande häst
    ... är tagna ur luften. 

Ciao 
    Men jag länkade ju:

According to Islam, the Night Journey took place 12 years after Muhammad became a prophet, during the 7th century. Muhammad had been in his home city of Mecca, at his cousin's home (the house ofUmmu Hani' binti Abu Thalib). Afterwards,Prophet Muhammad went to the Masjid al-Haram. While he was resting at the Kaaba, the angel Jibril (Gabriel) appeared to him followed by the Buraq. The Prophet mounted the beast, and in the company of Gabriel, they traveled to the "farthest mosque". The location of this mosque was not explicitly stated, but is generally accepted to mean Al-Aqsa Mosque (Temple Mount) in Jerusalem. At this location, He dismounted from the Buraq, prayed, and then once again mounted the Buraq and was taken to the various heavens, to meet first the earlier prophets and then God. Muhammad was instructed to tell his followers that they were to offer prayers 50 times per day. However, at the urging of Moses (Musa),Prophet Muhammad returns to God and it was eventually reduced to 10 times, and then 5 times per day as this was the destiny of Muhammad and his people. The Buraq then transported Prophet Muhammad back to Mecca.[3]

In the Qur'an's sura, Muhammad's mystic travel to the Heavens is quoted as:

Glory to (Allah) Who did take His servant for a Journey by night from the Sacred Mosque to the farthest Mosque, whose precincts We did bless,- in order that We might show him some of Our Signs: for He is the One Who heareth and seeth (all things).
    —Qur'an, sura 17 (Al-Isra), ayah 1[4]

• Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 15:47:55 följande:
    Ser att varken Trekk (TS) eller Toboas som instämde med honom har postat några referenser som stärker deras påstående. Därmed säger jag så här:

Påståenden om att  

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar. Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka. Al-Buraq var en flygande häst
    ... är tagna ur luften. 

Ciao 
    Jag kände till himmelsfärden på al buraq sen tidigare, men historien om Ibrahim hörde jag först nyligen.
    Himmelsfärden är ju en viktig händelse i profeten Muhammeds karriär som guds sändebud. 
Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?