• Trekk

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Grekisk mytologi gav oss Pegasus.
    Nordisk mytologi gav oss Sleipner som bar stupade krigare till Odens borg

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar.

En ödesmättad natt De lyfte från vad jag antar måste ha varitMekkas internationella hästflygplats och efter en mellanlanding i Jerusalem vid den mest avlägsna moskén så flög de vidare till himlarna där Muhammed träffade döda profeter och slutligen Allah.
    Detta var uppenbarligen en tjänsteresa då Allah, profeterna och Muhammed förhandlar om antalet böner som ska bes. Allahs motion om 50 dagliga böner reduceras stegvis till tio, och sedermera till dagens fem. A night well spent skulle man kunna säga.

Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.

Detta är ju väldigt uppenbar, klassisk mytologi och precis som historierna om Pegasus/Sleipner. 

Då dessa historier är ytterst otroliga, även med religiösa mått mätt är min fråga:
    Finns det några muslimer som faktiskt tror på dessa historier på riktigt?

Om ja, varför? Tror ni på det utan att höja ett ögonbryn eller känner ni någonstans att det är märkligt att fysikens lagar suspenderades till profetens fördel på detta vis?
    Tror ni att "Blixten" fortfarande finns?

Här är två olika bilder av Blixten

http://2.bp.blogspot.com/_DeutwC_pLZ0/SkmjupXMsDI/AAAAAAAACKA/TLbLVq9YBDs/s400/Al-Buraf_Hafifa.jpg

http://www.muharraqi-studios.com/gallery/muharraqi_image53.jpg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Jag slutar för nu men återkommer senare och hoppas att Trekk och Toboas styrker de påståenden i TS. Gör de inte det finns det inget att diskutera här överhuvudtaget. 

Ha en härlig dag allesammans! 

• Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:24:25 följande:
    Toboas

För att hålla oss on topic utan att gå in på evolutionen, VG citera referenserna om de påståenden i TS du håll med!
    Jag håller med om att det finns historier inom islam som beskriver Muhammeds resa med en bevingad häst och att det är märkligt att ingen annan observerat det. Jag tror du inte är omedveten om det men du bortser från vissa haditer med motiveringen att de inte är ursprungstexter.
  • J  a  d  e  d
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:26:05 följande:
    Ha en härlig dag allesammans! 

Detsamma!
    Jeddan
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:29:57 följande:
    VG hänvisa var i koranen står det om detta!

VG hänvisa var i islamsgrundkällor (koranen och sunnah) står det om att det var en flygande häst!

VG hänvisa var i islamskällor (koranen och sunnah) står det om att Abraham saw flög med Al-Buraq från (Palestina och inte Syrien) till Mecka?

Ps: Dina bilder säger oss inget och är därmed irrelevant. 

Står väl mäst i Sahih al-Bukhari, även om biten om himmelsfärden står i Koranen i sura 17 Al-Isra, sen på nåt mer ställe som jag inte mins namnet på nu, men kolla här till o börja med http://en.wikipedia.org/wiki/Buraq
    kanske står mer på den arabiska delen om du kan läsa det :)

Bilderna är väldigt relevanta och du borde visa mer respekt för dina muslimska bröder som kämpat så hårt med att rita dess fina bilder. Den sista bilden är faktiskt riktigt cool

• Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:35:34 följande:
    OBS: Jag svarade inte på din poll då de punkter i den bygger på din okunskap i ämnet. Dvs det finns inget bra val för mig som fundamentalist (bokstavtroende) att välja.
    Gjorde en likande poll om kristendom och då var det ingen som tjöt.
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:15:24 följande:
    VG citera (från koranen eller haditherna) var står det om ... 
    Jag fick höra om Al Buraq från muslimer första gången och några jag har talat med tror på Al Buraq, så jag var tvungen att undersöka det hela och fann denna mytologiska guldklimp. Varför vill du inte tro på blixten?
  • Rödnäbba

Nej, det låter ju heltokigt.

• SkåneP
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:18:14 följande:
    Vem gav dessa yttre förhållanden den makten att forma principer?  
    Ingen. Om du hävdar att någon gjort det ligger bevisbördan på dig.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:22:07 följande:
    1. Vad är naturliga urvalet? Och vad är ett sexuellt urval och onaturligt urval? 
    2. Hur mycket vägde en pterosaurie jämfört med en häst?
    3. Du har inte svarat på något. Ateisternas svar blir luddiga när någon ställer såna frågor. 
    Jag svarar dig här för att inte bli mer OT i den här tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-26-279/m64924421.html

Det är bra att du ställer frågor och är intresserad. Kanske blev du troende för att du inte fick saker förklarat för dig ordentligt när du var "ateist".
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Ser att varken Trekk (TS) eller Toboas som instämde med honom har postat några referenser som stärker deras påstående. Därmed säger jag så här:

Påståenden om att  

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar. Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka. Al-Buraq var en flygande häst
    ... är tagna ur luften. 

Ciao 
Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?