• Trekk

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Grekisk mytologi gav oss Pegasus.
    Nordisk mytologi gav oss Sleipner som bar stupade krigare till Odens borg

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar.

En ödesmättad natt De lyfte från vad jag antar måste ha varitMekkas internationella hästflygplats och efter en mellanlanding i Jerusalem vid den mest avlägsna moskén så flög de vidare till himlarna där Muhammed träffade döda profeter och slutligen Allah.
    Detta var uppenbarligen en tjänsteresa då Allah, profeterna och Muhammed förhandlar om antalet böner som ska bes. Allahs motion om 50 dagliga böner reduceras stegvis till tio, och sedermera till dagens fem. A night well spent skulle man kunna säga.

Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka.

Detta är ju väldigt uppenbar, klassisk mytologi och precis som historierna om Pegasus/Sleipner. 

Då dessa historier är ytterst otroliga, även med religiösa mått mätt är min fråga:
    Finns det några muslimer som faktiskt tror på dessa historier på riktigt?

Om ja, varför? Tror ni på det utan att höja ett ögonbryn eller känner ni någonstans att det är märkligt att fysikens lagar suspenderades till profetens fördel på detta vis?
    Tror ni att "Blixten" fortfarande finns?

Här är två olika bilder av Blixten

http://2.bp.blogspot.com/_DeutwC_pLZ0/SkmjupXMsDI/AAAAAAAACKA/TLbLVq9YBDs/s400/Al-Buraf_Hafifa.jpg

http://www.muharraqi-studios.com/gallery/muharraqi_image53.jpg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-17 17:53:30 följande:
    Aha måste ha varit intressant.
    Blev själv kär i en muslimsk tjej, men det slutade inte lyckligt då hennes familj fick nys om det hela.

Antar det. Jag förstår dock att man inte kan bli glad över att finna en mytologisk varelse i sin heliga bok. Det hela blir genast en smula löjligare och svårare att ta på allvar.

Jag gillar bilden jag slängde upp där hästen har vingar på sin bakdel. Jag föreställer mig att den flyger hängandes i sin egen bak så att säga då vingarna ju måste hamna överst då den flyger. Jag vill också gärna föreställa mig att den likt en stork bar de som färdades med den i munnen på något vis. Men troligast var väl att man red på den och att den mirakulöst nog inte var framtung. Al-Buraq är nog den finaste godisbit som islam har skänkt mig :)
    Absolut, väldigt fina år var det men det är i princip omöjligt att få en relation att fungera då islam gör sitt yttersta för att förstöra sådana möjligheter.

Haha, den bilden har jag inte sett. Låter jättefin dock, men hur förhåller den sig till förbudet mot avbildning tro? Kanske inte var några riktiga muslimer som målade den. FörvånadDrömmer 
    Jeddan
  • Trekk

På vilket vis satte islam käppar i hjulet för er relation?

På bla denna bild har den vingar på sin ändalykt även om Kaf hade vilda protester och sa att mina bilder var intetsägande.

http://www.muharraqi-studios.com/gallery/muharraqi_image53.jpg

Jag vill tänka mig att han bär profeter och heliga män i byxlinningen med sin fina mun, det vore helt fantastiskt om transporterna skedde på det viset.
    Jag antar att den som avbildade Al-Buraq blev stenad så som han förtjänade, teckningar är allvarliga grejer :) 

Skulle gärna höra Kafs hypoteser om hur en varelse som detta är förenlig med seriös religion. 

• J  a  d  e  d
    På sedvanligt vis antar jag, när det handlar om fundamentalism. Dvs genom att ställa orimliga krav på förutsättningarna för relationen. Jag skulle tro du vet ungefär vad jag menar om du delar erfarenheten även om på ett mindre seriöst plan.

Det där var en riktigt fin bild, ett äkta konstverk! Är det inte helt enkelt något som shiaislam står för, tro? Kan det vara så enkelt? Obestämd  
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-17 18:13:52 följande:
    På sedvanligt vis antar jag, när det handlar om fundamentalism. Dvs genom att ställa orimliga krav på förutsättningarna för relationen. Jag skulle tro du vet ungefär vad jag menar om du delar erfarenheten även om på ett mindre seriöst plan.

Det där var en riktigt fin bild, ett äkta konstverk! Är det inte helt enkelt något som shiaislam står för, tro? Kan det vara så enkelt? Obestämd  
    Aha det är alltid synd när sådant sker. Jag blev själv mest hotad med stryk av hennes bröder, men då inte det funkade så slog dom henne istället då dom helt korrekt räknade ut att det skulle få mig att vika mig. Fadern var den som styrde och ställde bakom kulisserna och det spionerades på oss en hel del med. Synd som fan då det var en sjukt grym tjej på många sätt o vis. Sög att "förlora" konflikten så att säga, på film brukar det ju alltid gå mycket bättre.

Eller hur, Al-buraq är hästen hela dan! Skulle lätt köpa en tavla med honom/henne på. Hmm det är mycket möjligt att det är så enkelt, Kaf kanske kan bena ut denna vår tankenöt :)
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-17 18:33:54 följande:
    Men usch, vad gräsligt. "Kultur" eh?
    Nä nu är jag cynisk och grinig. Eller. Jo. Men något sådant har jag inga erfarenheter av, dock fanns det en del hederskultur inblandad men inget som påverkade eller drabbade mig personligen.
    Ja på film segrar de goda och man kan leva på kärlek.   
    Bäst vore förstås om islam gav själva fan i vilka individer som finner kärlek ihop, det viktigaste borde alltid vara att det handlar om goda och fina människor. Resten löser sig liksom...

Kan han säkert bena ut. Han/hon/hen har ju enligt egen utsago varit både kristen, ateist, shiamuslim och nu sunnimuslim. Maken till förvirrad själ.    
    Jo det var tråkigt, jag visste verkligen inte vad jag gav mig in i. Var väldigt mycket "kulturrelativist" då och övertygad om att alla i människobyn var mer eller mindre vettiga bara man kunde föra en öppen dialog och att folk bara hade en massa fördomar om sånt de inte förstår. Det har de ju så klart med, men även jag var vilseled i min naiva bild av islam. Så när hennes bröder dök upp och hotade mig med stryk så skulle jag vara "tuff" och käftade emot och sa att dom inte kunde skrämma mig till att göra slut osv. De spionerade på oss o ringde konstant till henne var hon än var och vid ett tillfälle hade en busschaffis dom kände skvallrat om att vi hade fikat ihop. Då kom dom till fiket/biblioteket vi var vid och förbjöd mig att träffa henne då jag inte var muslim och dessutom dåligt inflytande på henne. Usch dom var så sjukt obehagliga och jag var riktigt rädd för dom då de dök upp i tid och otid.

Tjafset fortsatte och de räknade snart ut att jag uppenbarligen "tänker som en svensk" och sa att dom visste hur såna som mig skulle hanteras. Därefter började dom slå min tjej, och dom hade helt rätt, det var omöjligt för mig att låta henne ta stryk för min/vår skull. Vi sågs i smyg en period, men det blev omöjligt och jag gjorde slut då jag inte inte kunde få henne att anmäla (rädd för konsekvenserna) och inte stod ut att se hur elaka dom var mot henne pga mig. Anmälde jag/vi skulle dom ta henne till hemlandet igen sa hon. Där till sa hon att om inte alla manliga släktingar både här och där hemma hamnade i isoleringscell pga vår anmälan så var det kört för henne, så jag anmälde inget heller. Några månader senare reste dom på semester till hemlandet där hon tydligen "tillrättavisades" (fick veta det några år senare då jag träffade henne igen) på många tråkiga sätt. Hon hade blivit högmodig och kaxig och försvenskad hette de (enligt hennes storasyster som var på vår sida) Hon tilldelades en man och det var det, ingen aning om hon är kvar i Sverige nu eller ej eller vad som hände sen, bara att hon fick ett barn. Hon försvann från facebook med så har ingen aning om hur det har gått för henne men vill inte bli neddragen i denna malström igen.

Har förträngt massor av detta inser jag, massa detaljer jag inte kommer ihåg, men men, inget minne jag har så mycket emot att bli kvitt :)

Jag blev tekniskt sett "rasist" en period av detta då jag helt och hållet slutade att se tjejer från mellanöstern som potentiella partners då jag inte ville deala med de stora kulturella problemen igen. Så fort jag såg en söt tjej med ett mellanöstern utseende så fick jag en ångestkänsla, typ som att det faktum att jag var attraherad redan hade försatt mig i problem. Det släppte skönt nog, men jag får fortfarande obehagskänslor då jag försöker föreställa mig att konfronteras av manliga släktingar igen på detta vis :/

Haha wut? Har Kaf varit alla sakerna? Kaf kommer att hamna i sju olika helveten i så fall, det värsta man kan göra är ju att vara en monoteistisk hoppjärka.  
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-17 19:07:56 följande:
    Jo det var tråkigt, jag visste verkligen inte vad jag gav mig in i. Var väldigt mycket "kulturrelativist" då och övertygad om att alla i människobyn var mer eller mindre vettiga bara man kunde föra en öppen dialog och att folk bara hade en massa fördomar om sånt de inte förstår. Det har de ju så klart med, men även jag var vilseled i min naiva bild av islam. Så när hennes bröder dök upp och hotade mig med stryk så skulle jag vara "tuff" och käftade emot och sa att dom inte kunde skrämma mig till att göra slut osv. De spionerade på oss o ringde konstant till henne var hon än var och vid ett tillfälle hade en busschaffis dom kände skvallrat om att vi hade fikat ihop. Då kom dom till fiket/biblioteket vi var vid och förbjöd mig att träffa henne då jag inte var muslim och dessutom dåligt inflytande på henne. Usch dom var så sjukt obehagliga och jag var riktigt rädd för dom då de dök upp i tid och otid.

Tjafset fortsatte och de räknade snart ut att jag uppenbarligen "tänker som en svensk" och sa att dom visste hur såna som mig skulle hanteras. Därefter började dom slå min tjej, och dom hade helt rätt, det var omöjligt för mig att låta henne ta stryk för min/vår skull. Vi sågs i smyg en period, men det blev omöjligt och jag gjorde slut då jag inte inte kunde få henne att anmäla (rädd för konsekvenserna) och inte stod ut att se hur elaka dom var mot henne pga mig. Anmälde jag/vi skulle dom ta henne till hemlandet igen sa hon. Där till sa hon att om inte alla manliga släktingar både här och där hemma hamnade i isoleringscell pga vår anmälan så var det kört för henne, så jag anmälde inget heller. Några månader senare reste dom på semester till hemlandet där hon tydligen "tillrättavisades" (fick veta det några år senare då jag träffade henne igen) på många tråkiga sätt. Hon hade blivit högmodig och kaxig och försvenskad hette de (enligt hennes storasyster som var på vår sida) Hon tilldelades en man och det var det, ingen aning om hon är kvar i Sverige nu eller ej eller vad som hände sen, bara att hon fick ett barn. Hon försvann från facebook med så har ingen aning om hur det har gått för henne men vill inte bli neddragen i denna malström igen.

Har förträngt massor av detta inser jag, massa detaljer jag inte kommer ihåg, men men, inget minne jag har så mycket emot att bli kvitt :)

Jag blev tekniskt sett "rasist" en period av detta då jag helt och hållet slutade att se tjejer från mellanöstern som potentiella partners då jag inte ville deala med de stora kulturella problemen igen. Så fort jag såg en söt tjej med ett mellanöstern utseende så fick jag en ångestkänsla, typ som att det faktum att jag var attraherad redan hade försatt mig i problem. Det släppte skönt nog, men jag får fortfarande obehagskänslor då jag försöker föreställa mig att konfronteras av manliga släktingar igen på detta vis :/
    Hmmm, skulle kunna skriva en mindre roman på detta ämne men det skulle bara väcka en massa anstöt så jag nöjer mig med att säga att jag förstår allt det där, faktiskt.
    Jag tror det är ganska vanligt just när det gäller tjejerna från den här typen av familjer, i en typ av omvänd situation skulle andra problem - även dessa väldigt verkliga och bekymmersamma- uppstå.
    Som sagt, det är förbluffande hur något annat kan spela roll än vilken typ av person man är oavsett vad religionstillhörigheten antyder.
    Trekk skrev 2012-05-17 19:07:56 följande:
    Haha wut? Har Kaf varit alla sakerna? Kaf kommer att hamna i sju olika helveten i så fall, det värsta man kan göra är ju att vara en monoteistisk hoppjärka.  
    Ja det är mycket intressant. 

Av vad jag förstått av begreppet gudsfruktan borde den här typen av kringflackande och lättlurade beteende vara det allra sämsta möjliga om man utgår från och faktiskt tror att det finns en domedag. 
    Jeddan
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-17 19:18:46 följande:
    Hmmm, skulle kunna skriva en mindre roman på detta ämne men det skulle bara väcka en massa anstöt så jag nöjer mig med att säga att jag förstår allt det där, faktiskt.
    Jag tror det är ganska vanligt just när det gäller tjejerna från den här typen av familjer, i en typ av omvänd situation skulle andra problem - även dessa väldigt verkliga och bekymmersamma- uppstå.
    Som sagt, det är förbluffande hur något annat kan spela roll än vilken typ av person man är oavsett vad religionstillhörigheten antyder.
    Ja det är mycket intressant. 

Av vad jag förstått av begreppet gudsfruktan borde den här typen av kringflackande och lättlurade beteende vara det allra sämsta möjliga om man utgår från och faktiskt tror att det finns en domedag. 
    Skönt att du förstår. Vissa tar som sagt var anstöt och skjuter budbäraren. Det otäcka vara att fadern/bröderna var hyfsat trevliga mot mig innan jag började dejta henne. (Jag åt ofta på deras restaurang) Men skenet bedrog tyvärr.

Jo du har säkerligen en hel del erfarenheter och upplevelser själv kan jag tänka mig.
    Vem vet, du kanske borde skriva just en roman :)

Sorgligt att en ide, ett koncept, en vanföreställning kan infektera våra sinnen och få normalt goda människor att uppföra sig på de lägsta av sätt. Som Christopher Hitchens sa, Religion poisons everything.

Intressant indeed, kanske ämne till en ny tråd? 

Jo så länge Kaf inte har statistikens gudinna på sin sida och hamnar på rätt religion i dödsögonblicket så kommer h*n straffas hårt av alla övriga potenitella gudar som h*n övergivit. 
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-17 19:30:15 följande:
    Skönt att du förstår. Vissa tar som sagt var anstöt och skjuter budbäraren. Det otäcka vara att fadern/bröderna var hyfsat trevliga mot mig innan jag började dejta henne. (Jag åt ofta på deras restaurang) Men skenet bedrog tyvärr.

Jo du har säkerligen en hel del erfarenheter och upplevelser själv kan jag tänka mig.
    Vem vet, du kanske borde skriva just en roman :)

Sorgligt att en ide, ett koncept, en vanföreställning kan infektera våra sinnen och få normalt goda människor att uppföra sig på de lägsta av sätt. Som Christopher Hitchens sa, Religion poisons everything.

Intressant indeed, kanske ämne till en ny tråd? 

Jo så länge Kaf inte har statistikens gudinna på sin sida och hamnar på rätt religion i dödsögonblicket så kommer h*n straffas hårt av alla övriga potenitella gudar som h*n övergivit. 
    Vi får skriva en tillsammans Närå, men de flesta upplevelser för något med sig som man kan antingen lära sig av eller till och med känna sig berikad av, även om det kan vara lite trassligt innan man når dit då man kan känna så.
    Just det här du skrev om att känna sig som en "rasist" är ju något jag tror är ganska väntat efter något dylikt, och samtidigt väldigt tråkigt med tanke på att det är en konsekvens som aldrig skulle inträffat om det inte vore för upplevelsen ifråga.... så att säga. Samtidigt skulle det aldrig (från somligas håll) betraktas som rasism det exempelvis du utsattes för. Religion verkar liksom lite grann ha nån slags företräde framför saker som rasism, om du fattar.

Men jo en ny tråd kanske, jag är säker på att denna diskussion är sanslöst vulgär och störande här.    
    Jeddan
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-05-17 16:01:30 följande:
    Givetvis måste man kolla källor, men jag kan ju inte sitta och konstant utgå ifrån att alla ljuger.
    Enligt den logiken måste jag ju utgå ifrån att du ljuger när du säger att det där med varmvattnet är en lögn ;)

Men då du verkar vara kunnig, vad är grejen med alla riter baserade på siffror som finns? 
    Om ett påstående inte har grund då är det en lögn, medvetet eller omedvetet. 

Nej jag har inte lust att medverka mera i en tråd som redan bygger på falska påstående. Och om du har frågor om mig får du skicka mig ett meddelande så kommer jag att svara dig istället för att sitta och diskutera min person i en sådan tråd som denna.
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-17 19:45:35 följande:
    Vi får skriva en tillsammans Närå, men de flesta upplevelser för något med sig som man kan antingen lära sig av eller till och med känna sig berikad av, även om det kan vara lite trassligt innan man når dit då man kan känna så.
    Just det här du skrev om att känna sig som en "rasist" är ju något jag tror är ganska väntat efter något dylikt, och samtidigt väldigt tråkigt med tanke på att det är en konsekvens som aldrig skulle inträffat om det inte vore för upplevelsen ifråga.... så att säga. Samtidigt skulle det aldrig (från somligas håll) betraktas som rasism det exempelvis du utsattes för. Religion verkar liksom lite grann ha nån slags företräde framför saker som rasism, om du fattar.

Men jo en ny tråd kanske, jag är säker på att denna diskussion är sanslöst vulgär och störande här.    
    Haha med våra FL-nick som pseudonymer så klart!
    Jo alla upplevelser tenderar till att föra något positivt i slutändan och man lär sig alltid något :)

Det är väldigt intressant det du nämner, är det religiöst motiverat så är det inte diskriminering på något vis
    utan bara något man måste acceptera för att det är emotionellt viktigt för vederbörande att få diskriminera i religionens namn. Religion har kommenderat allt för stor respekt allt för länge och det är väl därför den fortfarande ofta vinner i intressekonflikter.

Indeed, vi hädar för minst tio personer :p  
Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?