• Trebarns mamma

DUKAN dieten

Hej! Jag är en mamma som har lyckats gå upp 30 kg och måste gå ner!!! Har provat det mesta som finns och det som jag verkligen har fastnat för nu är DUKAN dieten. Finns det någon därute som följer den? Skulle jätte jätte gärna ta emot tips
    Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden DUKAN dieten
  • Sanja87

Går det att skaka liv i tråden igen tro?

Jag kör igång på måndag och skulle vara kul med fler som kör detta :) så man kan peppa varandra :)

• Hennah

Hej!
    Jag tycker vi skakar igång tråden!
    Jag är inne på min tredje stabiliseringsvecka. Det går bra, hittills. Nu är jag så van vid kött och grönsker att det är det som jag vill äta när jag får välja. Nu äter jag frukt ibland och knäckebröd eller rågkusar då och då, men inte varje dag.
    Gick först ner ett kilo mer än min målvikt, men nu äter jag hormonmediciner så då gick jag upp ett kg på tre dagar!  Tycker dock det är lite dumt att man "ska" äta kolhydratrika måltider under stabiliseringsfasen och att man liksom "ska" äta desserter vid festmåltiden. Jag vill äta GI-mat, inte massa socker eller vitt mjöl, så jag kommer nog välja ostar och sådant istället till mina festmåltider.

• Sanja87

Kul :D har varit och handlat massor idag så allt finns hemma :)

Visst borde man kunna dricka kolsyrat vatten man gör själv i sodastreamer?

• Sommarfrö

Kommer följa tråden! Dock kommer jag inte för tillfället köra dukan. :) Men jag hoppas det går bra för er alla i tråden! Dela gärna med er av era resultat allteftersom :)

• Hennah
    Sanja87 skrev 2012-10-21 20:37:28 följande:
    Kul :D har varit och handlat massor idag så allt finns hemma :)

Visst borde man kunna dricka kolsyrat vatten man gör själv i sodastreamer?
    Självklart kan du dricka kolsyrat vatten! Kolsyran ger inga kalorier och inget socker. Det är ju sedan vad du smaksätter vattnet med som ger kalorier, smaksätter du med sockerfria aromer är det ok, blandar du ner vanlig blandsaft är det inte samma sak liksom. Enl dr Dukan får man dricka lightdrycker, så droppa i lite sockerfri smaksättning, tex Fun Light eller lite citronsaft om du vill.
  • Hennah

Åt rejäl festmåltid i helgen med laxbiff, ärtor, skirat smör och potatismos med ett glas vin till. Åt sedan en glassdrink till efterrätt. Vikten idag samma som i fredags, så det har fungerat att hålla sig +-0.
    Ska äta veckans festmåltid idag och det blir något så festligt som blodpudding med lingonsylt och smörstekt äpple till. Har varit sjukt sugen på blodpudding och lever ett tag. Kanske har järnbrist, eller så är det bara en fix idé. Gott ska det bli iallfall

• Sanja87

Jag föredrar kolsyrat utan smak faktiskt! Så det funkar ju då :)

Var tvungen att väga mig imorse! Tjoho -1kg på en dag! Kändes bra!

• EmeNo11

Här verkar va en tråd som passar mig :) började igår med dukan och hade tänkt köra attack minst sju dagar. Men på lördag ska vi bort till vänner och äta och jag gissar på att det ställer till det en del. Jag får se vad som bjuda på så försöker jag göra de bästa av situationen. Chefcarl: din blogg ska jag kika på så jag får tips på vad jag kan göra för gott med maten :)

Nova 110903
  • EmeNo11

-2,8 sen i måndags! Nu blir det lite fel i helgen då sambon fyller 25 idag och imorgon ska vi bort men ska göra vad jag kan för att få det att fungera :)

• Hennah
    EmeNo11 skrev 2012-10-26 10:54:10 följande:
    -2,8 sen i måndags! Nu blir det lite fel i helgen då sambon fyller 25 idag och imorgon ska vi bort men ska göra vad jag kan för att få det att fungera :)
    I boken säger ju faktiskt dr Dukan själv att ibland under sin viktminskning "råkar man ut" för måltider man inte själv kan styra över. Det kan vara en släktfest eller bjudning på jobbet tex. Då gör man så bra val man kan, typ bättre hälften rätt än helt fel, dvs ät så bra du kan av det som bjuds och sluta äta när du blir mätt. Sedan kör man några proteindagar efteråt för att komma in på rätt spår igen. Han skriver också att man inte ska väga sig förrän efter några dagar, då salt och socker binder massa vätska i kroppen, så det kan se ut som man gått upp två kilo på en kväll. Även om man vet att det bara är vätska kan det ändå göra en ledsen.
    Så fira din sambo, ät nåt gott utan att frossa och kör sedan på igen nästa dag!
  • EmeNo11

Hennah: precis så jag tänker, bättre hälften rätt än allt fel. Ska köpa hans bok när det finns mer pengar sen :)

• Hennah
    EmeNo11 skrev 2012-10-27 05:04:44 följande:
    Hennah: precis så jag tänker, bättre hälften rätt än allt fel. Ska köpa hans bok när det finns mer pengar sen :)
    Det finns många hemsidor med recept om man googlar lite och även ett gratisforum med info och recept

dukan.forum24.se/dukan.html

och en blogg (som även har webshop)

dukan-diet-recept.bloggo.nu/

Har hittat några bra recept i bloggen, bla på "bröd" man gör i micron, tror det kallar det toast/sandwich och kan ätas från fas 1!
    Vet att det finns någon som skrivit böcker på svenska, men vet inte hur bra de är. Jag tycker om att själv experimentera med recept, så jag har inte känt någon behov av det.
  • EmeNo11

Det toastbrödet som man kan äta från fas I ska jag smaka på alldeles strax, luktade gott iallafall :)

Det true-weight testet har jag gjort. Enligt dukan ska jag väga mindre än vad min målvikt är.

Svar på tråden DUKAN dieten