• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • knytis

WT alltså White trash alltså Vitt Skräp... känns det överhuvud taget som ett ok sätt att kategorisera människor? Inte för mig, vare sig de bor i bostadsrätt, hyresrätt, villa, husvagn eller tält. Skärp er för fan!!

• Indianica

Nej, men det är hög status med ett "fint" boende och ett "fint" boende är väl i regel ett så dyrt boende som möjligt, så har det varit sedan urminnes tider och kommer nog alltid att så vara? Vill tro att det aldrig blir en statusmarkör/symbol med en hyresrätt.

Själv kommer jag aldrig mer att bo i hyresrätt eftersom det trots allt skiljer så pass lite i omkostnader, i regel blir det säkert dyrare med hyresrätt eftersom man inte kan få ut en vinst om man gör sig av med den. Bostadsrätten gjorde vi en vinst på flera hundratusen efter att vi bott i den under ett år, just därför känns hyresrätt som otroligt oekonomiskt. Men det 'är min åsikt, ser dock inte ned på dem i hyresätt.

• yodi
    Anonym skrev 2012-05-19 11:13:07 följande:
    Att använda begreppet WT är WT i sig eftersom det visar på en extremt låg utbildningsnivå.
    Likaså att man sätter ord på sina fördomar.

WT bor i husvagnar i USA och det finns det rätt många av, i Sverige existerar det öht inte UTOM i huvudet på de som försöker göra sig bättre än vad de är.
  • Anonym
    knytis skrev 2012-05-19 13:29:30 följande:
    WT alltså White trash alltså Vitt Skräp... känns det överhuvud taget som ett ok sätt att kategorisera människor? Inte för mig, vare sig de bor i bostadsrätt, hyresrätt, villa, husvagn eller tält. Skärp er för fan!!
  • Indianica
    Anonym (Hr) skrev 2012-05-18 20:31:47 följande:
    Finns väl inget som säger att man inte har råd att köpa sitt boende bara för att man bor i hyresrätt? Säger inte mycket om ens ekonomi egentligen.

För oss är det ett aktivt val att bo i hyresrätt. Vi är inte redo att ha ett boende man behöver fixa med, utan vill hellre ha pengar och tid till andra saker.  Är nöjda och har en fräsch lägenhet.

Det behöver inte heller vara så att de billigaste hyresrätterna finns i dåliga förorter. Vi betalar mer än dubbelt så mycket för vår hyresrätt som en del som bor i hyresrätt i innerstan där vi bor.
    Nej, det säger inte mycket om ens ekonomi (mer än att man aldrig kommer ha en chans att göra en vinst på sitt boende förstås). Däremot säger det mycket om ens ekonomi ifall man bor i ett villaområde där villorna kostar 6-7 miljoner eller mer. Det kan gömmas sig mångmiljonärer i hyresrätterna, men oftast är det trots allt troligtvis inte så. Att betala för boendet innebär också viss valfrihet och de flesta(?) föredrar nog valfrihet. Du får t ex välja hur nära havet (sjön?)du ska bo, hur nära barnens skola/dagis och samhällsservice av olika slag. Du får välja hur tomten ser ut och är fri att göra vad du vill med tomt och ditt hus/din BR (inom lagens råmärken förstås). Allt det där är omöjligt i en hyresrätt.

Sedan har jag bott i BR och vet inte vad det är för massa praktiska saker man "måste fixa med" där som folk skriver om här inne. Vi har inte gjort en enda stor reparation i vår förra BR, men det beror väl på hur fräscht hus man bor i antar jag. Allt "kosmetiskt" som att köpa nytt kök och tapetsera mm, väljer man ju själv. Vi gjorde inte ett dugg och enligt mäklaren förlorade vi runt 100 000 på att inte tapetsera och fixa inför försäljning, men det struntade jag i. Vi gick ändå 200 000 kr i vinst på ett år, så det var en ok vinst ändå
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-05-19 16:07:34 följande:
    Nej, det säger inte mycket om ens ekonomi (mer än att man aldrig kommer ha en chans att göra en vinst på sitt boende förstås). Däremot säger det mycket om ens ekonomi ifall man bor i ett villaområde där villorna kostar 6-7 miljoner eller mer. Det kan gömmas sig mångmiljonärer i hyresrätterna, men oftast är det trots allt troligtvis inte så. Att betala för boendet innebär också viss valfrihet och de flesta(?) föredrar nog valfrihet. Du får t ex välja hur nära havet (sjön?)du ska bo, hur nära barnens skola/dagis och samhällsservice av olika slag. Du får välja hur tomten ser ut och är fri att göra vad du vill med tomt och ditt hus/din BR (inom lagens råmärken förstås). Allt det där är omöjligt i en hyresrätt.

Sedan har jag bott i BR och vet inte vad det är för massa praktiska saker man "måste fixa med" där som folk skriver om här inne. Vi har inte gjort en enda stor reparation i vår förra BR, men det beror väl på hur fräscht hus man bor i antar jag. Allt "kosmetiskt" som att köpa nytt kök och tapetsera mm, väljer man ju själv. Vi gjorde inte ett dugg och enligt mäklaren förlorade vi runt 100 000 på att inte tapetsera och fixa inför försäljning, men det struntade jag i. Vi gick ändå 200 000 kr i vinst på ett år, så det var en ok vinst ändå
    Inget av dem säger speciellt mycket.

Det som visats i tråden är att BR- och villaägare gärna VILL tro att det säger mycket.

Den som har en villa i 6-7 miljonklassen kan ha stora lån, vilket de brukar ha, och därmed också en ganska bedrövlig ekonomi. De har råd med boendet men inte så mycket mer.

Vinst går att göra på HR fastän villaägare inte VILL att det ska vara så.
    Otur för dig. :-P
  • Anonym (Är det sant?)
    Anonym skrev 2012-05-19 16:26:26 följande:
    Inget av dem säger speciellt mycket.

Det som visats i tråden är att BR- och villaägare gärna VILL tro att det säger mycket.

Den som har en villa i 6-7 miljonklassen kan ha stora lån, vilket de brukar ha, och därmed också en ganska bedrövlig ekonomi. De har råd med boendet men inte så mycket mer.

Vinst går att göra på HR fastän villaägare inte VILL att det ska vara så.
    Otur för dig. :-P
    Precis. HR har ett "värde" i vissa regioner. Det är också tillåtet att sänka priset på en villa eller BR om man lämnar en HR emellan.
  • Gumsegumsan
    Pompeia01 skrev 2012-05-19 08:25:19 följande:

Pengar som du har lånat och nu betalar igen blir ju bara plus/minus noll de också. Det vill säga: de är lika borta som om du betalat dem i hyra till din hyresvärd. Dessutom har du räntekostnaden, som är en REN kostnad. Dessutom tillkommer massor med kostnader utöver amorteringen som är inbakade i hyran för hyresgästen, men som du som ägare måste ut med på en gång. Tex. om något går sönder - värmepannan, tvättmaskinen, frysen, kylen... Eller om taket plötsligt börjar läcka. Kostnader för sophämtning, vatten och mycket annat. Likaså måste du hela tiden lägga undan till en renoveringsbuffert.

Ditt resonemang stämmer endast om du en dag lyckas sälja huset med så stor vinst att det täcker allt det ovanstående. Och så har det varit i en del områden under några decennier, men nu är ju nästan alla experter ense om att husen är gravt övervärderade i åtminstone storstadsregionerna. "Bostadsbubblan", du vet...

Jag tror att man måste ha MYCKET goda marginaler, samt en kontantinsats på minst  procent att stoppa in direkt, för att det ska vara vettigt att köpa en bostad idag. I storstadsregionerna som sagt - i glesbygder är ju husen inte övervärderade, men då gäller det i stället att hitta en försörjning som håller...

pengarna är INTE lika mycket borta om jag betalar ränta och amortering på ett bostadslån som att betala dem till en hyresvärd. jag betalar på ett lån för en investering som i de allra flesta fall (i alla fall i storstäder) ökar i värde. Som jag tidigare nämnt så har mina bostadsvinster täckt både räntekostnader, avgifter och renoveringar under den tid som jag bott i lägenheten. en sån vinst kan du omöjligt göra med en hyresrätt, såvida du inte får svarta pengar under bordet för ett första handskontrakt. men om vi håller oss till lagliga alternativ så är det omöjligt.

det dyraste som kan hända i en bostadsrätt är väl typ att kylen/frysen går sönder (såvida man inte har haft någon pajas till rördragare eller liknande som utfört jobb). detta löser en vanlig hemförsäkring rätt så bra, vilket jag vet av egen erfarenhet efter att vår kyl och frys pajade. det kostade oss 1500 kr i självrisk att lösa. 
    så jag fattar inte vad folk pratar om som behöver fixas hela tiden i bostadsrätt? och vad är det som är dyrt att fixa?? lite skillnad på hus där det ska målas om, dräneras, läggas nytt tak etc etc 

• Anonym
    Gumsegumsan skrev 2012-05-19 16:44:57 följande:
    pengarna är INTE lika mycket borta om jag betalar ränta och amortering på ett bostadslån som att betala dem till en hyresvärd. jag betalar på ett lån för en investering som i de allra flesta fall (i alla fall i storstäder) ökar i värde. Som jag tidigare nämnt så har mina bostadsvinster täckt både räntekostnader, avgifter och renoveringar under den tid som jag bott i lägenheten. en sån vinst kan du omöjligt göra med en hyresrätt, såvida du inte får svarta pengar under bordet för ett första handskontrakt. men om vi håller oss till lagliga alternativ så är det omöjligt.

det dyraste som kan hända i en bostadsrätt är väl typ att kylen/frysen går sönder (såvida man inte har haft någon pajas till rördragare eller liknande som utfört jobb). detta löser en vanlig hemförsäkring rätt så bra, vilket jag vet av egen erfarenhet efter att vår kyl och frys pajade. det kostade oss 1500 kr i självrisk att lösa. 
    så jag fattar inte vad folk pratar om som behöver fixas hela tiden i bostadsrätt? och vad är det som är dyrt att fixa?? lite skillnad på hus där det ska målas om, dräneras, läggas nytt tak etc etc 

Synd att du inte fattar att BR är mer än lägenheter. 
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?