Pompeia01 skrev 2012-05-19 08:25:19 följande:
Pengar som du har lånat och nu betalar igen blir ju bara plus/minus noll de också. Det vill säga: de är lika borta som om du betalat dem i hyra till din hyresvärd. Dessutom har du räntekostnaden, som är en REN kostnad. Dessutom tillkommer massor med kostnader utöver amorteringen som är inbakade i hyran för hyresgästen, men som du som ägare måste ut med på en gång. Tex. om något går sönder - värmepannan, tvättmaskinen, frysen, kylen... Eller om taket plötsligt börjar läcka. Kostnader för sophämtning, vatten och mycket annat. Likaså måste du hela tiden lägga undan till en renoveringsbuffert.
Ditt resonemang stämmer endast om du en dag lyckas sälja huset med så stor vinst att det täcker allt det ovanstående. Och så har det varit i en del områden under några decennier, men nu är ju nästan alla experter ense om att husen är gravt övervärderade i åtminstone storstadsregionerna. "Bostadsbubblan", du vet...
Jag tror att man måste ha MYCKET goda marginaler, samt en kontantinsats på minst procent att stoppa in direkt, för att det ska vara vettigt att köpa en bostad idag. I storstadsregionerna som sagt - i glesbygder är ju husen inte övervärderade, men då gäller det i stället att hitta en försörjning som håller...
pengarna är INTE lika mycket borta om jag betalar ränta och amortering på ett bostadslån som att betala dem till en hyresvärd. jag betalar på ett lån för en investering som i de allra flesta fall (i alla fall i storstäder) ökar i värde. Som jag tidigare nämnt så har mina bostadsvinster täckt både räntekostnader, avgifter och renoveringar under den tid som jag bott i lägenheten. en sån vinst kan du omöjligt göra med en hyresrätt, såvida du inte får svarta pengar under bordet för ett första handskontrakt. men om vi håller oss till lagliga alternativ så är det omöjligt.
det dyraste som kan hända i en bostadsrätt är väl typ att kylen/frysen går sönder (såvida man inte har haft någon pajas till rördragare eller liknande som utfört jobb). detta löser en vanlig hemförsäkring rätt så bra, vilket jag vet av egen erfarenhet efter att vår kyl och frys pajade. det kostade oss 1500 kr i självrisk att lösa.
så jag fattar inte vad folk pratar om som behöver fixas hela tiden i bostadsrätt? och vad är det som är dyrt att fixa?? lite skillnad på hus där det ska målas om, dräneras, läggas nytt tak etc etc