• Torborg

Okunnighet i ADHD-debatten

Såg TV-debatten om ADHD ikväll. Ingen riktig expert fanns närvarande. Det är en stor missuppfattning bland gemene man att ADHD är en medfödd hjärnskada. Det är en uppmärksamhetsstörning förvärvad under de cirka två första åren då hjärnan utvecklas som mest. En sund hjärnutveckling sker på basen av god omsorg och stabil anknytning under de här första åren. Det finns hos somliga en förhöjd genetisk risk för att utveckla ADHD men det är ändå bristande omsorg och/eller anknytning som triggar igång störningen. Och just omsorg/anknytning är det som får stryka på foten när väldigt små barn sätts på dagis. Det är inte underligt att ADHD-fallen skjutit i höjden på senare år. För övrigt så hade David Eberhard rätt i att ADHD är en klusterdiagnos, det finns många olika grader av störningar och de ser olikartade ut. Kort sagt är det helt enkelt ett samlingsnamn för vissa symtom. 

• Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten
  • Mother of 4

Men barn började ju på dagis ännu tidigare i mitten på 70 talet, känns som de har klarat sig bättre än yngre gen.

Många jag känner började mellan 6-9 månader hos dagmamma då man inte hade rätt att vara ledig från jobbet längre.

• gabardin

Källor, forskning, böcker? Är ADHD vanligare i länder där man sätter barnen på dagis tidigare då?

• W Goldberg

Torborg: Jag tror du svamlar tills du ger bevis på den där forskningen.

Varför vill du slå  på de som förmodligen redan ligger?

Brist på anknytning, visst, i några fall kanske, men långt ifrån alla.

• Torborg
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-05-18 08:04:11 följande:
    Barn i dagens Sverige börjar ju på dagis senare än någon annan. Trams och dumheter TS!
    Du har glömt en mycket viktig sak, i Sverige börjar nästan 100 procent på dagis före två års ålder, i många andra länder är det en väldigt liten procent av alla barn under två år som går på dagis. I England t ex är dagis så dyrt att de flesta har nannies, i de fall då båda föräldrarna jobbar. Och det är en-till-en-kontakten mellan en nanny och ett litet barn som är ett gott substitut till mamman/pappan (om nannyn är lämplig förstås). Det förödande för riktigt små barn är om de måste dela sin vårdgivare med flera andra lika små. Så detta är alls inget trams men du behöver inte ta till dig budskapet om du inte vill. 
  • Beckah82

Jo det är trams, eftersom du hittar på en sanning (att ADHD orsakas av omsorgsbrist) för att kunna utnyttja detta "faktum" i ditt krig mot att föräldrar använder sig av förskola.

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Torborg
    Mother of 4 skrev 2012-05-18 06:50:39 följande:
    Men barn började ju på dagis ännu tidigare i mitten på 70 talet, känns som de har klarat sig bättre än yngre gen.

Många jag känner började mellan 6-9 månader hos dagmamma då man inte hade rätt att vara ledig från jobbet längre.
    Ja, de klarade sig bättre. Just därför att riktigt små barn på den tiden i regel inte gick på dagis. Det fanns en åldersgräns vid tre år, jag vet inte exakt när den gränsen hävdes. (Jämför med gamla tiders lekskolor, där åldersgränsen också alltid var tre år). Många gick hos dagmamma vilket är en helt annan sak eftersom barnet då hade åtminstone "sin" egen person att förhålla sig till. Det är en-till-en-kontakten som är så viktig.
  • Litet My

Okunnighet i ADHD debatten, nu har jag inte sett debatten men tycker okunnigheten ligger hos TS.

• Pudel

Tror den här tråden slår huvudet på spiken när det gäller den oenighet som faktiskt råder i forskarvärlden angående adhd. Sedan Gillbergfejden har den rådande medicinska synen på adhd blivit utmanad, men likväl finns det en oenighet där i princip den sociologiska/psykologiska synen med anknytning och sociala konstruktioner ställs mot den biologiska/medicinska.

Jag tror båda sidor behöver lyssna in den andra mer.

• Torborg
    Beckah82 skrev 2012-05-18 14:31:23 följande:
    Jo det är trams, eftersom du hittar på en sanning (att ADHD orsakas av omsorgsbrist) för att kunna utnyttja detta "faktum" i ditt krig mot att föräldrar använder sig av förskola.
    Jag hittar inte på, läs Steve Biddulph, t ex, en australiensisk barnpsykolog som är världskänd, (utom i Sverige, verkar det som. Censur pga budskapet som strider mot den här förhärskande uppfattningen att dagis alltid är bra för barn?). Jag krigar inte mot någon, jag försöker få folk att få upp ögonen för vad vi gör mot våra minsta. 
Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten