• Torborg

Okunnighet i ADHD-debatten

Såg TV-debatten om ADHD ikväll. Ingen riktig expert fanns närvarande. Det är en stor missuppfattning bland gemene man att ADHD är en medfödd hjärnskada. Det är en uppmärksamhetsstörning förvärvad under de cirka två första åren då hjärnan utvecklas som mest. En sund hjärnutveckling sker på basen av god omsorg och stabil anknytning under de här första åren. Det finns hos somliga en förhöjd genetisk risk för att utveckla ADHD men det är ändå bristande omsorg och/eller anknytning som triggar igång störningen. Och just omsorg/anknytning är det som får stryka på foten när väldigt små barn sätts på dagis. Det är inte underligt att ADHD-fallen skjutit i höjden på senare år. För övrigt så hade David Eberhard rätt i att ADHD är en klusterdiagnos, det finns många olika grader av störningar och de ser olikartade ut. Kort sagt är det helt enkelt ett samlingsnamn för vissa symtom. 

• Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten
  • Torborg
    Beckah82 skrev 2012-05-18 14:57:40 följande:
    Nej.

En vanlig och bra familj som vet med sig att de varit bra föräldrar, kanske har fler barn utan diagnos, ska inte behöva lyssna till någon okunnig som påstår att deras barn fått ADHD för att de är kassa föräldrar.

En dålig uppväxtmiljö påverkar negativt och gör barnets symptom värre, men det orsakar inte ADHD. Det här är inget att diskutera alls, det är bevisligen så.

Men skönt att ADHD inte förekommer i familjer där barnen inte går på dagis, så TS för sin åsikt styrkt. Eller nej, ajdå, fan, tyvärr så förekommer ju ADHD även i sådana familjer. 
    Naturligtvis förekommer ADHD även i familjer som ej lämnat barnen tidigt på dagis. Ett ex är Frank Andersson som deltog i programmet men så har han också haft en osedvanligt tuff uppväxt. Faktum är att när jag ser mig omkring på de ADHD-diagnostiserade personer jag känner så kan jag förstå varför de fått en ADHD-diagnos. Det behöver inte vara att de gått på dagis, man kan råka ut för stress och omsorgsbrist på andra sätt. Barn är också olika känsliga, så flera barn i en familj klarar sig undan medan ett annat barn uppvisar störningen. Dessutom drabbas pojkar i särklass mest, därför att deras hjärnor utvecklas senare än flickors. Ett tydligt bevis på att den ideologi som vi ständigt matas med, att det ej finns medfödda sklillnader melllan könen, är just en ideologi, det finns inte ett enda bevis för att genusvenskapen har rätt. Ändå har svenska staten köpt den här ideologin och försöker påtvinga oss den. 
  • Torborg
    J3ss skrev 2012-05-18 15:15:49 följande:
    Ne precis adhd är inget man "får" pga bra eller dåliga föräldrar.. Som sagt från födseln! Den som skrev att de inte är en med född hjärnskada har alldeles rätt.. Men de är så att den som har adhd har en nervskada som i sin tur gör att man har problem med uppmärksamhet alltså uppmärksamhetsstörning och har svårt att bl.a. Konsentrera sig....
    Och hur får man en nervskada? Kanske genom att hjärnan inte fått den lugn och ro och respons den skulle ha under den period som den utvecklades allra mest?
  • Torborg
    Pudel skrev 2012-05-18 15:02:05 följande:
    Nu tror jag inte att just dagis är dne avgörande faktorn till adhd. Men det finns inte konsensus kring vad adhd orsakas av, och jag anser att båda sidor behöver lyssna in den andra bättre.
    Nej, det finns inte konsensus, men det är ett faktum att ADHD-diagnoserna skjutit katastrofalt i höjden sedan Sveriges i princip alla barn sattes på dagis före två års ålder. Ingen expert som sett sådana samband fick vara med i debatten.
  • Torborg
    J3ss skrev 2012-05-18 15:05:44 följande:
    Adhd = omsorgs brist? Ne adhd är något man får från födsel och är ärftlig.. Inget man får pga omsorgs brist..Eller pga något annat heller..
    Man kan " lindra" de negativa sidorna av adhd på olika sett.. Bl.a. Trygg och planerad vardag.... Snälla läs på lite innan ni uttalar er..
    Varför tror du att jag inte läst på? Jag har läst väldigt mycket. Det är klart fastställt att ADHD inte i egentlig mening är ärftlig men att man kan ärva en gen som gör en mer benägen att utveckla ADHD, men denna gen triggas inte om man får utvecklas i en stressfri, omhändertagande miljö. Och att symtomen kan lindras av trygg och planerad vardag bevisar ju bara att jag har rätt. Om störningen kommit från ingenstans skulle den väl vara konstant hur man än bar sig åt. 
  • Torborg
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-05-18 16:59:24 följande:
    Kylskåpsteorin är ute och överbevisad sen länge så det är bara BS med det du kommer med TS.
    Det är snarare bullshit att säga att kylskåpsteorin är överbevisad sedan länge, se på det inlägg som säger att det inte finns konsensus. 
  • Torborg
    kattfoten skrev 2012-05-18 17:30:44 följande:
    Jag blir så trött arg och ledsen för att skulden ofta läggs på föräldrarna. det är inte mina föräldrars fel att jag har ADHD. Jag föddes med syrebrist läkarna blev oroliga  jag fick ligga i kuvös sedan verkade allt bra men läkarna   kunde inte säga om det hade hänt något  i min hjärna .Jag kom hem och mina föräldrar märkte tidigt att det var något speciellt. jag var helt annorlunda än mina 3 äldre syskon. Jag vet förstås inte om syrebristen  gjorde så jag fick ADHD men det är inte omöjligt. En sak är i alla fall helt säker jag föddes med ADHD.

När jag ändå skriver. En sak som ofta glöms bort i debatter kring ADHD är att alla är inte hyperaktiva  en del är hypoaktiva har alltså längre aktivitetsnivå än normalt det brukar förvisso kallas ADD men jag kan vara hyperaktiv i bland fast det inte syns och jag är väldigt impulsiv därför fick jag diagnosen ADHD.
    Hjärnan kan skadas på flera sätt, även genom syrebrist, så det låter inte otroligt att din ADHD-diagnos härstammar från den. Men hjärnan kan också skadas av miljömässig yttre påverkan, speciellt under den förssta intensiva hjärnutvecklingsperioden. Jag vänder mig emot den massiva tron att all påverkan av hjärnan är fysisk. Det är helt klart att psykisk påverkan också spelar roll i hjärnutvecklingen. 
  • Beckah82
    Vad mer har skett medan antalet ställda diagnoser ökar?

Vi äter mer Sushi idag än för 30 år sen, kan det vara det?  Vi har miljövänligare bilar, kan det bero på det? Vi har större TV-apparater, kan det vara det? Vi använder mobiltelefoner, kan det vara det? Vi låter bebisar sova på rygg, kan det vara det? Fler barn använder hjälm när de cyklar, kan det bero på det?

Tusen saker har förändrats, det är inte bara att fler barn börjar på dagis i en tidig ålder. Du drar slutsatser som stämmer överens med din åsikt om dagis. Samtliga av mina exempel här ovanför är precis lika troliga orsaker. Dvs inte troligt alls. 

Jag tror ökningen av ADHD beror på att nyfödda idag får vara med mamma (och ofta även pappa) på BB istället för att ligga i en barnsal och bli omskötta av Barnsköterskor. ADHD-diagnoser var mycket ovanligare på den tiden då man slapp ha hand om barnet själv på BB.

Logiskt? Javisst! Minst lika logiskt som ditt resonemang.

Stenar kan inte flyga. Jag kan inte heller flyga, alltså är jag en sten. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Lisastina
    Torborg skrev 2012-05-19 16:36:59 följande:
    Nej, det finns inte konsensus, men det är ett faktum att ADHD-diagnoserna skjutit katastrofalt i höjden sedan Sveriges i princip alla barn sattes på dagis före två års ålder. Ingen expert som sett sådana samband fick vara med i debatten.
    Men snälla Torborg!
    DET ÄR INTE SEDAN NÅGON DAGISBOOM SOM ANTALET DIAGNOSER SKJUTIT I HÖJDEN!
    De har skjutit i höjden sedan man alls började diagnostisera detta ordentligt! ADHD-diagnosen har inte ens funnits sedan det glada 70-talet! Det hittas fler eftersom fler och fler läkare får kompetens att diagnostisera och fler inser vikten av diagnos och uppföljning av diagnosen. 
    När jag var liten fanns de här barnen överallt men kallades MBD-barn eller rätt och slätt ouppfostrade skitungar. 

nå'n ordning på historieskrivningen får det väl ändå vara!
  • Torborg
    Linnea Eva skrev 2012-05-18 17:00:28 följande:
    ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionsnedsättning precis som Autism, och OCD(tourettes),
    Förr i tiden anklagades mammor till Autistiska barn som känslolösa monster och kallades "refrigerator mothers", fram tills forskning visade att Autism är en medfödd funktionsnedsättning.

Att beskylla ADHD på dålig anknytning är befängt.
    ADHD orsakas ENDAST av skador/genetik och är ett permanent "hårdvarufel". Det finns flera områden i hjärnan som är mindre och fungerar sämre än normalt och det har all forskning kring ADHD bevisat.

Anledningen till att antalet ställda ADHD-diagnoser har skjutit i höjden de senaste åren beror på att man tidigare inte sett att det faktiskt är vanligare än man tror.
    I många fall kan autism säkert vara en medfödd hjärnskada men i de fall jag personligen känner till ser jag tydligt hur de barnens hjärnutveckling hämmats genom föräldrarnas beteende. T ex en pojke som inte skulle "skämmas bort" och las i ett rum så långt bort från föräldrarna som möjligt och aldrig togs upp under nätterna. En annan pojke lämnades hos släktingar under två veckors tid i sjumånadersåldern och höll på att skrika livet ur sig tills han slutligen gav upp. Båda dessa har autismdiagnos idag. Att skylla på att ADHD-diagnoserna skjutit i höjden för att man ej sett problemen tidigare är mycket vanligt, och bara en liten, liten del i förklaringen till ökningen. Att forskningen bevisat att det finns områden i hjärnan som är mindre och fungerar sämre, stöder bara det jag säger, nämligen att hjärnan inte fått utvecklas efter sin fulla potential.
  • Torborg
    Lisastina skrev 2012-05-19 17:03:16 följande:
    Men snälla Torborg!
    DET ÄR INTE SEDAN NÅGON DAGISBOOM SOM ANTALET DIAGNOSER SKJUTIT I HÖJDEN!
    De har skjutit i höjden sedan man alls började diagnostisera detta ordentligt! ADHD-diagnosen har inte ens funnits sedan det glada 70-talet! Det hittas fler eftersom fler och fler läkare får kompetens att diagnostisera och fler inser vikten av diagnos och uppföljning av diagnosen. 
    När jag var liten fanns de här barnen överallt men kallades MBD-barn eller rätt och slätt ouppfostrade skitungar. 

nå'n ordning på historieskrivningen får det väl ändå vara!
    Det är trots allt så att andelen barn med koncentrationsproblem (vi behöver inte hänga upp oss på medicinska diagnoser) ökat dramatiskt under senare år. Fråga vilken lärare som helst! Jag hörde nyligen en lärare säga att de flesta av hennes sjundeklassare inte hade förmåga att koncentrera sig på en text mer än högst fem minuter. 
Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten