• Torborg

Okunnighet i ADHD-debatten

Såg TV-debatten om ADHD ikväll. Ingen riktig expert fanns närvarande. Det är en stor missuppfattning bland gemene man att ADHD är en medfödd hjärnskada. Det är en uppmärksamhetsstörning förvärvad under de cirka två första åren då hjärnan utvecklas som mest. En sund hjärnutveckling sker på basen av god omsorg och stabil anknytning under de här första åren. Det finns hos somliga en förhöjd genetisk risk för att utveckla ADHD men det är ändå bristande omsorg och/eller anknytning som triggar igång störningen. Och just omsorg/anknytning är det som får stryka på foten när väldigt små barn sätts på dagis. Det är inte underligt att ADHD-fallen skjutit i höjden på senare år. För övrigt så hade David Eberhard rätt i att ADHD är en klusterdiagnos, det finns många olika grader av störningar och de ser olikartade ut. Kort sagt är det helt enkelt ett samlingsnamn för vissa symtom. 

• Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten
  • Mandarina
    Sensitive skrev 2012-08-09 22:50:26 följande:
    Visst men känner inte just ikväll att ta en diskussion på nätets mest rabiata forum då jag inte har tiden till det men ett inlägg om hur jag tänkte dyker troligen upp i morgon....
    Hm...ok.

Men jag väntar på ett svar då under morgondagen För jag är verkligen intresserad av vad i vår ståndpunkt som gör dig så upprörd. Vill veta hur du tänker
  • Mandarina
    Sensitive skrev 2012-08-09 22:53:19 följande:
    Att säga att ADHD beror på bristande omsorg eller att man inte knytit an är kränkande.... vad vet du om min (och alla andras) barndom? Jag har då inte haft brist på omsorg på ngt vis.... och jag har inte haft några anknytningsproblem heller för den delen... 
    På vilket sätt är det kränkande? Utvekla gärna för jag förstår inte... är det att du tar det som en föroläpning när vi säger att dina föräldrar inte har kunnat ge dig det du behövt som liten...?? Är det det som är kränkande??

Det är ju precis det som är grejen - att det som till synes kan verka som en perfekt barndom med kärleksfulla föräldrar kan eg. innehålla en massa annat, som flera trauaman - som är totalt omedvetna för dig - men som påverkar dig och din hjärna... men som sagt, det är en omedveten process och är svår att förstå om man inte är insatt.

Vad menar du på skulle vara orsaken till din adhd om det är som du säger, inte bristande anknytning....?
  • Little Ms Chatterbox
    Mandarina skrev 2012-08-09 22:35:32 följande:
    Jag känner att det inte är någon idé att diskutera med dig då jag tolkar dig som icke-mottaglig för vad jag än säger. Du har bestämt dig, spelar ingen roll vad jag kommer att säga.
    Läs boken om du vill veta mera.
    Nej. Jag är inte intresserad av vad boken handlar om, utan hur du använder dig av det som DU har läst boken, hur du tolkar det som står i boken och hur du överför det på hur du bemöter folk. Hur skulle du bemöta min son, och mig om dina tankar går ut på att att jag inte har knutit an till mitt barn tillräckligt. Kommer jag se medlidande i dina ögon? Kommer du vilja förmedla mer, uteblivna moderskänslor till min son eftersom han helt uppenbart, enligt dig har fått för lite av det?

Dessutom hur kan du säga att jag är ickemottaglig för vad du säger, du vill ju inte säga något!

Förklara för mig, det måste du väl kunna bjuda på, en liten resumé, kontentan om vad boken handlar om. Vad var det du vill ta med dig från boken som en lärdom i livet?
  • Mandarina
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-09 23:38:14 följande:
    Nej. Jag är inte intresserad av vad boken handlar om, utan hur du använder dig av det som DU har läst boken, hur du tolkar det som står i boken och hur du överför det på hur du bemöter folk. Hur skulle du bemöta min son, och mig om dina tankar går ut på att att jag inte har knutit an till mitt barn tillräckligt. Kommer jag se medlidande i dina ögon? Kommer du vilja förmedla mer, uteblivna moderskänslor till min son eftersom han helt uppenbart, enligt dig har fått för lite av det?

Dessutom hur kan du säga att jag är ickemottaglig för vad du säger, du vill ju inte säga något!

Förklara för mig, det måste du väl kunna bjuda på, en liten resumé, kontentan om vad boken handlar om. Vad var det du vill ta med dig från boken som en lärdom i livet?
    Jag är ledsen. Din ton och attityd gör att jag inte tänker ta mig tid att förklara. JAG upplever dig som icke-mottaglig för vad jag har att säga. Jag tror du förstår precis vad jag talar om.
    Därför väljer jag att inte göra det. Utan jag hänvisar till "Kärlekens roll".

• Flaminia
    Astarte skrev 2012-08-09 21:28:49 följande:
    Jag är inte så jättehemma på ADHD, men jag är ändå säker på att TS har fel. Läs lite historia, till exempel. För bara något hundratal år sedan lämnades barn till arbetande mödrar ensamma hemma från något års ålder. Storasyskon fick ta hand om dem bäst det gick, det var inte ovanligt att de bands fast i spjälsängarna till mamma kom hem. Efter det har det varit vanligt med tidiga dagisstarter inom många sociala grupper. Småbarn har faktiskt aldrig haft det så bra som de har nu! Trots det ökar diagnoserna.

En sak som jag tycker är intressant är att forskning visat att ADHD är klart vanligare hos barn födda i december än hos barn födda i januari. Det visar tydligt att diagnosen sätts för snabbt på barn som bara är omognare än sina klasskompisar. Så ger man dem lite amfetamin för att få bukt med dem. Det är lite skrämmande! (OBS jag sa inte att alla med ADHD bara är omogna, jag sa att det kan vara en orsak till ökningen.) 

Mycket bra skrivet! Vi får heller inte glömma att Sverige har en mycket generös familjepolitik, framför allt när det gäller föräldraförsäkring och möjlighet att vara hemma med sjuka barn.

En annan orsak än den du tar upp kan ju vara att man räddar allt fler för tidigt födda barn. Att vara född mycket för tidigt ska vad efter vad jag har läst öka risken för den typ av problem som förknippas med adhd, som t..ex. koncentrationsstörningar.

• pluvdo

Det var ingen brist på vare sig anknytning eller omsorg för mig när jag var liten, så det där köper jag inte alls.

• mar0der
    Astarte skrev 2012-08-09 21:28:49 följande:
    Jag är inte så jättehemma på ADHD, men jag är ändå säker på att TS har fel. Läs lite historia, till exempel. För bara något hundratal år sedan lämnades barn till arbetande mödrar ensamma hemma från något års ålder. Storasyskon fick ta hand om dem bäst det gick, det var inte ovanligt att de bands fast i spjälsängarna till mamma kom hem. Efter det har det varit vanligt med tidiga dagisstarter inom många sociala grupper. Småbarn har faktiskt aldrig haft det så bra som de har nu! Trots det ökar diagnoserna.

Din första mening diskvalificerar hela ditt inlägg. Hur kan du uttala dig om att veta sanningar om du själv anser dig opåläst. Löjligt!

För det andra, välfärdsargumentet om att barn aldrig haft det så bra som nu är just ett av de sociologiska förklaringarna till att symtombeskrivningar (diagnoser) ökar! Så det är inget trots detta... utan det är just att vi har en levndasstandard som är hög och det förväntas mycket av oss kring ansvarstagande, inpassande i ett system osv som inte fanns innan i samma utsträckning. Det ställer just även ökade krav på att människor (och barn) måste kunna anpassa sig till ett ganska rigidt system. Detta 'samhällstvång' gör att vi reagerar just tvärt om när vi inte får hjälp att assimileras.

Så ta och läs på lite innan du påstår att någon har direkt fel i en sakfråga.   

• mar0der
    Sensitive skrev 2012-08-09 22:41:32 följande:
    Du gör mig förbannad. Jag har ADHD och inte fan beror det på anknytningsproblem eller bristande omsorg. Länka upp vart du hittat det här och även ett antal liknande källor så får vi se om jag tror på skiten sen.

1. Hur VET du att det inte beror på miljöbetingade faktorer som ev. triggat en medfödd sårbarhet? Låter mer som du är en av dem jag pratat om tidigare som identifierat dig så hårt med en diagnos för att tro dig veta förklaringen till dina problem och därmed kunna ansvarsförskjuta snesteg. Släpp identifieringen med diagnosen och försök hålla en öppnare attityd till något forskare inte ens är ense om...

2. Varför innebär framlyftandet av miljebetingade faktorer helt plötsligt att man blivit slagen och inte fått mat och kärlek av sina föräldrar? Fan ta det lugnt, miljöbetingade faktorer som uppväxt har även med subtila bemötanden att göra som att ge uppmärksam, utsättas för överstimulering i sensoriska aspekter i tidig ålder etc. Så lugn och fin. Att gå i försvar som många gör när man lyfter fram alternativa förklaringar till något de identiferat sig med bekräftar bara en omognad...  
  • Mandarina

Någon som vet om man kan se denna tv-debatt nån stans i efterhand? På nån play-kanal??

Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten