• Torborg

Okunnighet i ADHD-debatten

Såg TV-debatten om ADHD ikväll. Ingen riktig expert fanns närvarande. Det är en stor missuppfattning bland gemene man att ADHD är en medfödd hjärnskada. Det är en uppmärksamhetsstörning förvärvad under de cirka två första åren då hjärnan utvecklas som mest. En sund hjärnutveckling sker på basen av god omsorg och stabil anknytning under de här första åren. Det finns hos somliga en förhöjd genetisk risk för att utveckla ADHD men det är ändå bristande omsorg och/eller anknytning som triggar igång störningen. Och just omsorg/anknytning är det som får stryka på foten när väldigt små barn sätts på dagis. Det är inte underligt att ADHD-fallen skjutit i höjden på senare år. För övrigt så hade David Eberhard rätt i att ADHD är en klusterdiagnos, det finns många olika grader av störningar och de ser olikartade ut. Kort sagt är det helt enkelt ett samlingsnamn för vissa symtom. 

• Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten
  • Torborg
    Litet My skrev 2012-05-18 14:44:58 följande:
    Okunnighet i ADHD debatten, nu har jag inte sett debatten men tycker okunnigheten ligger hos TS.
    Motivera varför jag skulle vara okunnig? Och hur kan du tycka att okunnigheten finns hos mig om du ej sett debatten?
  • Beckah82
    Pudel skrev 2012-05-18 14:46:15 följande:
    Tror den här tråden slår huvudet på spiken när det gäller den oenighet som faktiskt råder i forskarvärlden angående adhd. Sedan Gillbergfejden har den rådande medicinska synen på adhd blivit utmanad, men likväl finns det en oenighet där i princip den sociologiska/psykologiska synen med anknytning och sociala konstruktioner ställs mot den biologiska/medicinska.

Jag tror båda sidor behöver lyssna in den andra mer.
    Nej.

En vanlig och bra familj som vet med sig att de varit bra föräldrar, kanske har fler barn utan diagnos, ska inte behöva lyssna till någon okunnig som påstår att deras barn fått ADHD för att de är kassa föräldrar.

En dålig uppväxtmiljö påverkar negativt och gör barnets symptom värre, men det orsakar inte ADHD. Det här är inget att diskutera alls, det är bevisligen så.

Men skönt att ADHD inte förekommer i familjer där barnen inte går på dagis, så TS för sin åsikt styrkt. Eller nej, ajdå, fan, tyvärr så förekommer ju ADHD även i sådana familjer. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Pudel

Nu tror jag inte att just dagis är dne avgörande faktorn till adhd. Men det finns inte konsensus kring vad adhd orsakas av, och jag anser att båda sidor behöver lyssna in den andra bättre.

• J3ss
    Beckah82 skrev 2012-05-18 14:57:40 följande:
    Nej.

En vanlig och bra familj som vet med sig att de varit bra föräldrar, kanske har fler barn utan diagnos, ska inte behöva lyssna till någon okunnig som påstår att deras barn fått ADHD för att de är kassa föräldrar.

En dålig uppväxtmiljö påverkar negativt och gör barnets symptom värre, men det orsakar inte ADHD. Det här är inget att diskutera alls, det är bevisligen så.

Men skönt att ADHD inte förekommer i familjer där barnen inte går på dagis, så TS för sin åsikt styrkt. Eller nej, ajdå, fan, tyvärr så förekommer ju ADHD även i sådana familjer. 

Ne precis adhd är inget man "får" pga bra eller dåliga föräldrar.. Som sagt från födseln! Den som skrev att de inte är en med född hjärnskada har alldeles rätt.. Men de är så att den som har adhd har en nervskada som i sin tur gör att man har problem med uppmärksamhet alltså uppmärksamhetsstörning och har svårt att bl.a. Konsentrera sig....
  • gabardin
    Torborg skrev 2012-05-18 14:51:16 följande:
    Censur

...och DÄR förlorade du all möjlighet till trovärdighet.
  • Linnea Eva

ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionsnedsättning precis som Autism, och OCD(tourettes),
    Förr i tiden anklagades mammor till Autistiska barn som känslolösa monster och kallades "refrigerator mothers", fram tills forskning visade att Autism är en medfödd funktionsnedsättning.

Att beskylla ADHD på dålig anknytning är befängt.
    ADHD orsakas ENDAST av skador/genetik och är ett permanent "hårdvarufel". Det finns flera områden i hjärnan som är mindre och fungerar sämre än normalt och det har all forskning kring ADHD bevisat.

Anledningen till att antalet ställda ADHD-diagnoser har skjutit i höjden de senaste åren beror på att man tidigare inte sett att det faktiskt är vanligare än man tror.

• kattfoten

Jag blir så trött arg och ledsen för att skulden ofta läggs på föräldrarna. det är inte mina föräldrars fel att jag har ADHD. Jag föddes med syrebrist läkarna blev oroliga  jag fick ligga i kuvös sedan verkade allt bra men läkarna   kunde inte säga om det hade hänt något  i min hjärna .Jag kom hem och mina föräldrar märkte tidigt att det var något speciellt. jag var helt annorlunda än mina 3 äldre syskon. Jag vet förstås inte om syrebristen  gjorde så jag fick ADHD men det är inte omöjligt. En sak är i alla fall helt säker jag föddes med ADHD.

När jag ändå skriver. En sak som ofta glöms bort i debatter kring ADHD är att alla är inte hyperaktiva  en del är hypoaktiva har alltså längre aktivitetsnivå än normalt det brukar förvisso kallas ADD men jag kan vara hyperaktiv i bland fast det inte syns och jag är väldigt impulsiv därför fick jag diagnosen ADHD.

• mammastitch

Som de flesta sjukdomar (även somatiska) så handlar det om sårbarhet (ärftlig) i kombination med miljö. En del föds med en stor sårbarhet och kommer att utveckla  sjukdomen/funtionsnedsättningen nästan oavsett hur miljön ser ut. Andra har en lägre sårbarhet och behöver då en större miljöbelastning för att utveckla sjukdom. En del har ingen ärftlig predisposition för just ADHD och kommer därför inte att utveckla just denna störning oavsett miljö - (däremot har den individen troligen en annan medfödd sårbarhet, som medför att en annan sjukdom kan triggas igång vid en stor miljömässig belastning)

• Torborg
    gabardin skrev 2012-05-18 16:05:29 följande:
    gabardin skrev 2012-05-18 16:05:29 följande:
    Jag är alldeles ny på Familjeliv och har nog inte fått helt kläm på hur det fungerar tekniskt. Om du syftar på att jag skulle ha censurerat ditt inlägg så var det inte så. Var det du som skrev om att slå på dem som ligger? Jag beklagar att jag av misstag råkade radera det. Jag fick plötsligt rusa ifrån datorn för att ta hand om ett barnbarn med maginfluensa som vaknade och kräktes. Eftersom jag märkte att jag inte skulle få ro att skriva färdigt tänkte jag radera det skrivna och återkomma senare. Men jag hade tydligen skrivit uppe i ditt fält och allt blev raderat. Det var verkligen inte meningen, jag ber om ursäkt för detta. Du får gärna skicka ditt inlägg igen så ska jag svara. För det är inte meningen att slå på någon som ligger, jag vill bara hjälpa till att få folk att förstå att dagis för mycket små barn inte passar deras hjärnutveckling och att de kan få skador pga tidig dagisstart. 
Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten