• Torborg

Okunnighet i ADHD-debatten

Såg TV-debatten om ADHD ikväll. Ingen riktig expert fanns närvarande. Det är en stor missuppfattning bland gemene man att ADHD är en medfödd hjärnskada. Det är en uppmärksamhetsstörning förvärvad under de cirka två första åren då hjärnan utvecklas som mest. En sund hjärnutveckling sker på basen av god omsorg och stabil anknytning under de här första åren. Det finns hos somliga en förhöjd genetisk risk för att utveckla ADHD men det är ändå bristande omsorg och/eller anknytning som triggar igång störningen. Och just omsorg/anknytning är det som får stryka på foten när väldigt små barn sätts på dagis. Det är inte underligt att ADHD-fallen skjutit i höjden på senare år. För övrigt så hade David Eberhard rätt i att ADHD är en klusterdiagnos, det finns många olika grader av störningar och de ser olikartade ut. Kort sagt är det helt enkelt ett samlingsnamn för vissa symtom. 

• Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten
  • Torborg
    Beckah82 skrev 2012-05-19 16:53:51 följande:
    Vad mer har skett medan antalet ställda diagnoser ökar?

Vi äter mer Sushi idag än för 30 år sen, kan det vara det?  Vi har miljövänligare bilar, kan det bero på det? Vi har större TV-apparater, kan det vara det? Vi använder mobiltelefoner, kan det vara det? Vi låter bebisar sova på rygg, kan det vara det? Fler barn använder hjälm när de cyklar, kan det bero på det?

Tusen saker har förändrats, det är inte bara att fler barn börjar på dagis i en tidig ålder. Du drar slutsatser som stämmer överens med din åsikt om dagis. Samtliga av mina exempel här ovanför är precis lika troliga orsaker. Dvs inte troligt alls. 

Jag tror ökningen av ADHD beror på att nyfödda idag får vara med mamma (och ofta även pappa) på BB istället för att ligga i en barnsal och bli omskötta av Barnsköterskor. ADHD-diagnoser var mycket ovanligare på den tiden då man slapp ha hand om barnet själv på BB.

Logiskt? Javisst! Minst lika logiskt som ditt resonemang.

Stenar kan inte flyga. Jag kan inte heller flyga, alltså är jag en sten. 
    Nej, du är knappast logisk! Att jämföra TV-apparater med den fysiologiska stress som varje väldigt litet barn utsätts för när det börjar på dagis är totalt befängt. 

Det är på tiden att vi vågar erkänna att det kan vara rejält skadligt att sätta ett - tvååringar på dagis. Barnpsykiatern Magnus Kihlbom har sagt att en alltför stor grupp i kombination med få vuxna blir ”ren barnmisshandel”.

Se vidare här: http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2010/09/13/sma-barn-far-illa-forskolan

• LillaEmlaan

Både TS och Torborg kan enligt min mening gå och dra något gammalt över sig.

Har själv ADHD (Fick Diagnosen när jag var 19 år och är nu 22 ) och inte fan är det för att min mamma satte mig på dagis för tidigt eller för att hon inte gett mig en bra uppväxt. Vad fan har ni fått det ifrån?
    Läs på om själva diagnosen/sjukdomen innan ni slänger ur er något så befängt som detta.

Denna tråd borde raderas med tanke på hur missvisande och idiotisk den är.

• LillaEmlaan
    LillaEmlaan skrev 2012-05-21 10:49:34 följande:

Har själv ADHD (Fick Diagnosen när jag var 19 år och är nu 22 ) och inte fan är det för att min mamma satte mig på dagis för tidigt eller för att hon inte gett mig en bra uppväxt. Vad fan har ni fått det ifrån?
    Läs på om själva diagnosen/sjukdomen innan ni slänger ur er något så befängt som detta.

insåg precis att TS och Torborg är samma person.
  • Little Ms Chatterbox

Enligt ditt resonemang TS borde inte min son med ADHD och Atypisk autism ha någon diagnos alls, han ammades till han var 2 år, gick 15-timmars fram till ca 5 års åldern, sov i vår säng till han var 4 osv, osv men nu är det så att han har sina diagnoser, och har fått så mycket hjälp sen den dagen vi började utredningen. När man anpassar skolan så går det jättebra för honom, han har svårt för att koncentrera sig men han har oftast alla rätt på läxförhör och de nationella proven. Han har vida kunskap utöver det han behöver för sin årskurs men som sagt, han kan inte sitta still något längre stunder och han tål inte ljud. Förmodligen så har överläkare på BUP CLV, Psykolog, lärare, dagispersonal, fritidspersonal och vi föräldrar fel och TS rätt. Obestämd Nu är det ju så att sonen har 3 syskon, som vi har kört samma race med som sonen, förutom att de har börjat tidigare på dagis och har gått fler timmar. Och jo, de har ju inte ammats speciellt länge, bara några månader och eftersom det kom 3 barn på ett år så hade jag inte alls samma tid med dom som med sonen som har NPF-diagnoser. Så många gånger som de har skrikigt för att de inte fick min totala uppmärksamhet direkt för att jag bytt blöja på något syskon eller försökt få någon kontakt med äldsta sonen så borde de ha suttit i ett hörn och gungat, snurrat på ett grytlock i några timmar. 
    Fast det kanske inte är riktigt så med alla om man tänker efter, hur vet man att man har någon med diagnos framför sig om man inte vet vad som är kriterierna? Hur vet man att det inte fanns massor av barn på 70-talet i våra skolor med ADHD om man inte vad man skulle kalla det? 
    Jag vet! När vi känner igen tillräckligt många symtom, med viss variation så kan vi kalla det för samma sak... hmm... man kan ju hitta på något passande ord också... ...  .....    ......     Jag tror jag har det!!!! Vi kallar det Diagnos.  

• HOA

En av orsakerna till ADHD är den ökade mängden av elektromagnetiska strålning. Många är ju totalt galna i allt som är trådlöst.  Det ska vara trådlösa telefoner, babyvakter, internet, termometrar, mobiltelefoner, mobilsmaster mm. Det är väl känt att strålningen ger koncentrationsstörningar, uppmärksamhetsstörningar, minnesproblem och trötthet. jag frågade en lärare som jobbat många år i f-klass vad som hade ändrats sedan hon började jobba. Dels hade ordförrådet blivit sämre och dels hade kortidsminnet blivit sämre. 

Strålningen påverkar nivåerna av adrenalin, kortisol och dopamin vilket skulle kunna vara en förklaring till ADHD. Föräldrar som har elsanerat och fått bort strålningen märker alla att deras barn blir betydligt mer koncentrerade, lugnare och mer harmoniska. De märker hur sömnstörningar, astma, allergier, mm försvinner i en bra el och strålningsmiljö. 

http://www.vagbrytaren.org/Barn%20och%20EMF%20111215.pdf

http://www.vagbrytaren.org/Barnspecialen.pdf

• JMM01
    Lisastina skrev 2012-05-19 17:03:16 följande:
    Men snälla Torborg!
    DET ÄR INTE SEDAN NÅGON DAGISBOOM SOM ANTALET DIAGNOSER SKJUTIT I HÖJDEN!
    De har skjutit i höjden sedan man alls började diagnostisera detta ordentligt! ADHD-diagnosen har inte ens funnits sedan det glada 70-talet! Det hittas fler eftersom fler och fler läkare får kompetens att diagnostisera och fler inser vikten av diagnos och uppföljning av diagnosen. 
    När jag var liten fanns de här barnen överallt men kallades MBD-barn eller rätt och slätt ouppfostrade skitungar. 

nå'n ordning på historieskrivningen får det väl ändå vara!
    Kan det ökade diagnostiseringen även bero på att vissa tjänar storkovan på det?? Det finns inga mer värdefulla aktier än inom läkemedelsindustrin.
  • Mmmajsan

Apropå anknytning och ADHD så finns det en enkät där man kan, på ett tämligen tillförlitligt sätt, utröna vilken anknytningsstil man har. Jag gjorde en liten studie med den enkäten, på ca. 200 ungdomar. I studien fanns också subgrupper, med ungdomar som diagnosticerats med ångest och ADHD. Jag hade faktiskt förväntat mig fler otryggt anknutna inom ADHD-gruppen än i kontrollgruppen....men så blev det inte alls. Faktiskt tvärtom. Fler inom ADHD-gruppen hade en trygg anknytningsstil, än vad som förekom i kontrollgruppen eller i normalbefolkningen.
    Minns inte siffrorna rakt av, för studien var några år sedan, men ca.85% i ADHD-gruppen var tryggt anknutna, medan motsvarande siffra i normalbefolkningen är ca.60-70%.
    Ungdomarna med ångest, däremot, hade betydligt mer otrygg anknytning än vad som förväntades.

Nu kan man invända mot min studie (bl.a. av följande orsaker den inte är publicerad) med bl.a. att de undersökta grupperna är för små för att dra riktigt säkra slutsatser, samt att enkäten som användes, inte är tillräckligt beforskad på just svensk befolkning. Så jag kan inte säga att mina fynd är sanningar, men om TS teori var rätt, nog skulle väl fler än 15% av ADHD-ungdomarna ha otrygga anknytningar?

Om autism så finns det mycket spännande forskning om spegelneuron och hur de fungerar (läs t.ex. "Varför jag känner som du känner"). Och man har i en liten studie sett att "kalla anknytningspersoner" som helt ignorerar barnet, kan förorsaka samma förändringar i funktionell hjärnstruktur som barn med klassisk autism har. Dock krävs det ju mer kyla från en förälder än under enbart kortare perioder - man behöver nog vara totalt ointresserad av barnens signaler under i stort sett hela första året. Så har också barnhemsbarnen från Rumänien fler neuropsykiatriska och psykiatriska problem än normalbefolkningen. 

Om genetik, så finns knappt någon sjukdom som nedärvs konstant. Inte diabetes, inte Huntingtons eller Alzheimers. I alla fall finns det flera gener som spelar in. Någon specifik "ADHD-gen" har inte hittats, men flera som kan påverka dopaminreceptorer i hjärnan. Forskning pågår nu om medicinering med bl.a. centralstimulantia kan uppgradera antalet dopaminreceptorer i hjärnan, för gott. Det skulle isåfall vara sensationella fynd. Vad man sett i forskning är att penetransen av ADHDs ärftlighet (dvs hur många barn som får diagnosen om 1 resp 2 föräldrar har diagosen) är kring 70-80%, vilket är MYCKET höga siffror när man pratar om genetiskt överförda sjukdomar. Dvs att ärftligheten av ADHD är större än t.ex. diabetes.
    Och naturligtvis är det så att miljön också spelar roll - alla barn mår bra av struktur, rutiner och att veta hur vardagen ska se ut och vilka regler som gäller. Endast om föräldrarna står för detta, så kan barnet utvecklas fullgott känslomässigt. Barn som saknar struktur blir ofta oroliga och utagerande och mognar inte lika snabbt känslomässigt - precis som ADHD-barnen. Och eftersom ADHD är en symtomdiagnos och inte en genetisk/biologisk diagnos, så är det klart att man ibland missar orsak-verkan och att några barn säkert blir feldiagnosticerade, till en början. 

En mycket viktig fråga som inte får glömmas, tycker jag, är att diagnoser också måste kunna avskrivas när det behövs. Har man fått fel diagnos eller mognat ur sin diagnos, så måste den tas bort och inte heller ligga personen till last längre fram. 

• understimulerad
    LillaEmlaan skrev 2012-05-21 10:49:34 följande:

Håller HELT med, har precis fått diagnosen ADHA.(är35) Skulle det vara min mamma eller pappas fel?! Löjligt
    Nä du vet inte vad du pratar om kan jag ju säga! Gör om och gör rätt. Men LillaEmlaan äter du nån medicin och hur känner du dig idag, jag menar det har ju gått några år:) 
Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten