• Torborg

Okunnighet i ADHD-debatten

Såg TV-debatten om ADHD ikväll. Ingen riktig expert fanns närvarande. Det är en stor missuppfattning bland gemene man att ADHD är en medfödd hjärnskada. Det är en uppmärksamhetsstörning förvärvad under de cirka två första åren då hjärnan utvecklas som mest. En sund hjärnutveckling sker på basen av god omsorg och stabil anknytning under de här första åren. Det finns hos somliga en förhöjd genetisk risk för att utveckla ADHD men det är ändå bristande omsorg och/eller anknytning som triggar igång störningen. Och just omsorg/anknytning är det som får stryka på foten när väldigt små barn sätts på dagis. Det är inte underligt att ADHD-fallen skjutit i höjden på senare år. För övrigt så hade David Eberhard rätt i att ADHD är en klusterdiagnos, det finns många olika grader av störningar och de ser olikartade ut. Kort sagt är det helt enkelt ett samlingsnamn för vissa symtom. 

• Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten
  • Maline
    Torborg skrev 2012-05-19 16:43:06 följande:
    Varför tror du att jag inte läst på? Jag har läst väldigt mycket. Det är klart fastställt att ADHD inte i egentlig mening är ärftlig men att man kan ärva en gen som gör en mer benägen att utveckla ADHD, men denna gen triggas inte om man får utvecklas i en stressfri, omhändertagande miljö. Och att symtomen kan lindras av trygg och planerad vardag bevisar ju bara att jag har rätt. Om störningen kommit från ingenstans skulle den väl vara konstant hur man än bar sig åt. 
    Haha.. Det är  ju just det som ärftlighet innebär. De flesta av våra egenskaper ärvs inte på ett dominat/reccessivt sätt genom enskilda gener utan de är kvantitativa egenskaper, dvs många olika gener och miljön interagerar för att vi ska få de egenskaper vi har. Det klassiska exemplet är kroppslängd. Jag tror inte att du förväntar dig att sonen till en mamma som är 152 cm och en pappa som är 175 cm kommer bli 205cm bara han får "rätt" kost. Han blir knappast längre än genomsnittsmannen. Om sonen däremot har otur och är födoämnesallergiker blir sonen antagligen några cm kortare än han kunnat bli med rätt kost men inte onaturligt kort. Genetiker pratar om G by E (betydelsen av gener respektive miljö för en egenskap) heritabilitet är ett värde på genernas roll för en sjukdom eller egenskap hos barn har ADHD en heritabilitet på 0,8 (dvs generna styr till 80%) , jämför det med typ1 diabetes som har en heritabilitet på 0,72-0,88. Det behövs en miljöfaktorer för sjukdommen ska manifesteras, men sjukdommen kommer inte att utvecklas om individen inte ärvt gener för typ1 diabetes.

Kylskåpsmödrahypotesen är trams, däremot är det logiskt att risken att ett barn med ADHD har fötts in i en familj där någon av föräldrarna har samma svårigheter ganska stor.
  • hedmanpazio

Börjar bli trött på att läsa om hur ADHD trenden fortsätter upprätthållas som en förskjutning i ansvar och förnekande av att ens barn eller en själv avviker för mycket från normen att man måste ha ett namn på det. Patetiskt.

Det är klart att kunskapen om uppmärksamhetsstörning (oavsett dess etiologi) har förbättrats men att förneka som TS skriver att det finns miljöbetingade komponenter i detta symtom är löjligt. Forskarna är visserligen mycket oense om hur etiologin kring detta fenomen skall tillskrivas, men grenar inom neurovetenskapen börjar visa på kopplingar mellan miljöfaktorer (icke medfödda) och symtom utifrån det vi idag kallar ADHD.

Många med diagnos eller som vill ha eller har barn som har ADHD känner sig naturligtvis mycket hotade av detta påstående då det kanske kan ha att göra med 'bristande' aknytning och/eller överstimulering i uppväxt etc till följd av exempelvis 'dålig' uppfostran. Men så får man ju inte säga här i vårt perfekta land där barn inte tillåts avvika från normer utan att det ska sättas en stämpel på det eller tryckas i piller så de anpassar sig... trist.       

• Torborg
    understimulerad skrev 2012-06-26 10:43:55 följande:
    Håller HELT med, har precis fått diagnosen ADHA.(är35) Skulle det vara min mamma eller pappas fel?! Löjligt
    Nä du vet inte vad du pratar om kan jag ju säga! Gör om och gör rätt. Men LillaEmlaan äter du nån medicin och hur känner du dig idag, jag menar det har ju gått några år:) 
    "Lilla Emlaan" och "Understimulerad"! Ni verkar inte öht ha följt någon forskning på området. Hur vet ni så säkert att era problem inte har samband med hur ni hanterades under den den alllra första tiden?
  • Cornette

Jag är dotter till en professor i beteendeterapi/psykologi och en neurospykolog. Jag fick en väldigt trygg uppväxt med mina äldre systrar nära och med mormor och morfar som backup, Men vet du, jag har ADHD ändå. Faktiskt. Och detta trots att mina föräldrar gjorde ALLT de kunde på korrekt sätt för att underlätta under min uppväxt då jag visade symtom tidigt. Inte hjälpte det inte.

MEN jag är den jag är och jag är inte ett dugg sämre än du TS bara för att jag har en diagnos. Däremot så fungerar min hjärna lite annorlunda än vad gemene mans gör, men det gör mig snarare unik och underbar!

• Little Ms Chatterbox
    Cornette skrev 2012-07-29 01:19:00 följande:
    Jag är dotter till en professor i beteendeterapi/psykologi och en neurospykolog. Jag fick en väldigt trygg uppväxt med mina äldre systrar nära och med mormor och morfar som backup, Men vet du, jag har ADHD ändå. Faktiskt. Och detta trots att mina föräldrar gjorde ALLT de kunde på korrekt sätt för att underlätta under min uppväxt då jag visade symtom tidigt. Inte hjälpte det inte.

MEN jag är den jag är och jag är inte ett dugg sämre än du TS bara för att jag har en diagnos. Däremot så fungerar min hjärna lite annorlunda än vad gemene mans gör, men det gör mig snarare unik och underbar!
    Om det funnits en gillar-knapp....
  • mar0der
    Cornette skrev 2012-07-29 01:19:00 följande:

Varför ska det alltid plockas fram enstaka undantag som ska representera hela motsatsen. Den här svartvita debatten är ju larvig och naiv. Trots att vi idag inte 'vet' vad som orsakar ADHD så verkar både miljö och arv anhängare (oftast med egna diagnoser eller folk som inte fått diagnos men velat ha) sitta på sanningen.

Acceptera det faktum att vi inte vet, och att det där med är möjligt att det kan vara en kombination av arv/hjärnavvikelse och miljöbetingat som ex uppfostran. Och för helv... sluta  identifiera er så förbannat med ADHD diagnosen att allt ifrågasättande gör att det börjar fladdra i näsborrarna på er. En diagnos är en samling symtom, inget annat. Använd det inte för att skjuta på ansvaret som någon påpekat ett par inlägg tidigare. 
  • Mandarina

Tack ts!! Inte läst tråden men äntligen någon som fattar vad det handlar om!
    Alla adhd-människor vill få det till att dom har en form av hjärnskada... men det handlar precis om det du skriver, bristande omsorg/anknytning. Och som du säger så samverkar arv och miljö.... där miljön är den bidragande orsaken till om personen kommer utveckla symtom som kallas för ADHD.

• Mandarina

Ts, kan man se debatten på nån play-kanal?? Nån som vet??

• Little Ms Chatterbox
    Mandarina skrev 2012-08-09 18:55:12 följande:
    Tack ts!! Inte läst tråden men äntligen någon som fattar vad det handlar om!
    Alla adhd-människor vill få det till att dom har en form av hjärnskada... men det handlar precis om det du skriver, bristande omsorg/anknytning. Och som du säger så samverkar arv och miljö.... där miljön är den bidragande orsaken till om personen kommer utveckla symtom som kallas för ADHD.
    Snälla, kan du förklara det för mig hur du menar?!?
    Nu får du ursäkta men hur ända in i helvete kan du påstå att jag skulle ha brustit i omsorg/anknytning till min son? 
    Nu är det försent för jag ska inte ha fler barn men jag har ju tre barn till som jag har behandlat på samma sätt som den första, det vore ju synd om jag skulle göra samma misstag igen. I mina försök att vara en bra förälder så har jag samsovit, fri amning, ok äldsta sonen med vad du kallar orsakad av anknytningsproblem så ammade jag honom i 2 år, de tre andra barnen bara i 7 månader resp 3-4 månader.
    De har varit på dagis som 15-timmars största delen, Varje dag när sonen var ensambarn ägnade jag lång tid att läsa för honom, rita med honom och låtit han vara med i matlagning, städ och andra hushållssyslor. ALLA som ser mig med mina barn säger att jag är bra med dom, att jag är pedagogisk med dom, att jag ofta visar dom kärlek och ser dom som individer.
    Det här är inte skryt utan vad andra säger om mig. Jag känner min säker i min föräldraroll och jag vet att att jag inte på något sätt skulle kunna ha gjort annorlunda med sonen. Jag VET att jag inte har orsakat hans ADHD och Atypiska Autism. Det har även överläkaren på BUP sagt att vi inte har orsakat det hans problematik, snarare tvärt om att vi verkligen har kämpat längre, att sonens problematik var så stora att det var konstigt att vi inte hade sökt hjälp tidigare, att vi hade en bra beskrivning på hans problematik, vad han hade för svårigheter och hjälp med för att fortsätta att utvecklas.

Det jag verkligen tycker är konstigt är att du sitter inne med mer kunskap än vad överläkaren har . Förklara för mig vad jag har gjort för fel.
Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten