• Torborg

Okunnighet i ADHD-debatten

Såg TV-debatten om ADHD ikväll. Ingen riktig expert fanns närvarande. Det är en stor missuppfattning bland gemene man att ADHD är en medfödd hjärnskada. Det är en uppmärksamhetsstörning förvärvad under de cirka två första åren då hjärnan utvecklas som mest. En sund hjärnutveckling sker på basen av god omsorg och stabil anknytning under de här första åren. Det finns hos somliga en förhöjd genetisk risk för att utveckla ADHD men det är ändå bristande omsorg och/eller anknytning som triggar igång störningen. Och just omsorg/anknytning är det som får stryka på foten när väldigt små barn sätts på dagis. Det är inte underligt att ADHD-fallen skjutit i höjden på senare år. För övrigt så hade David Eberhard rätt i att ADHD är en klusterdiagnos, det finns många olika grader av störningar och de ser olikartade ut. Kort sagt är det helt enkelt ett samlingsnamn för vissa symtom. 

• Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten
  • mar0der
    pluvdo skrev 2012-08-10 08:48:02 följande:
    Det var ingen brist på vare sig anknytning eller omsorg för mig när jag var liten, så det där köper jag inte alls.

Om det hade vart brist på anknytning så hade du troligen inte vetat om det då det är en gråskala.Eftersom tidig anknytning även etableras i ett stadie i livet då minnet inte är särskilt utvecklat så är det anmärkningsvärt att just du skulle komma ihåg det. Ok nej du har fått höra av dina föräldrar naturligtvis som vet allt om aknytningsmönster och inte alls skulle skämmas att säga 'jooo asså serru vi gav dig kanske inte så mycket uppmärksamhet som vi borde när du var typ 8 månader... '... visst.

Även om det bara finns ett par teoretiskt etablerade anknytningsmönster så ser de ändå olika ut för vare individ. De mest extrema är man medveten om där föräldrarna haft uppenbara psykiska problem kanske även kontakt med psykiatri. De mindre anknytningsstörningarna märks inte och kanske inte är nog för en person utan ärftlighet för att trigga det vi kallar ADHD men för en som 'har de generna' så räcker en 'bristande anknytning' och behöver inte vara en patologisk anknytning...
  • Mandarina
    mar0der skrev 2012-08-10 08:55:24 följande:

1. Hur VET du att det inte beror på miljöbetingade faktorer som ev. triggat en medfödd sårbarhet? Låter mer som du är en av dem jag pratat om tidigare som identifierat dig så hårt med en diagnos för att tro dig veta förklaringen till dina problem och därmed kunna ansvarsförskjuta snesteg. Släpp identifieringen med diagnosen och försök hålla en öppnare attityd till något forskare inte ens är ense om...

2. Varför innebär framlyftandet av miljebetingade faktorer helt plötsligt att man blivit slagen och inte fått mat och kärlek av sina föräldrar? Fan ta det lugnt, miljöbetingade faktorer som uppväxt har även med subtila bemötanden att göra som att ge uppmärksam, utsättas för överstimulering i sensoriska aspekter i tidig ålder etc. Så lugn och fin. Att gå i försvar som många gör när man lyfter fram alternativa förklaringar till något de identiferat sig med bekräftar bara en omognad...  
    AMEN TO THAT!!

Men guuu, varför har jag inte stött på dig tidigare här på fl??
    Mycket bra skrivet!!
  • Mandarina
    mar0der skrev 2012-08-10 09:01:26 följande:

Om det hade vart brist på anknytning så hade du troligen inte vetat om det då det är en gråskala.Eftersom tidig anknytning även etableras i ett stadie i livet då minnet inte är särskilt utvecklat så är det anmärkningsvärt att just du skulle komma ihåg det. Ok nej du har fått höra av dina föräldrar naturligtvis som vet allt om aknytningsmönster och inte alls skulle skämmas att säga 'jooo asså serru vi gav dig kanske inte så mycket uppmärksamhet som vi borde när du var typ 8 månader... '... visst.

Även om det bara finns ett par teoretiskt etablerade anknytningsmönster så ser de ändå olika ut för vare individ. De mest extrema är man medveten om där föräldrarna haft uppenbara psykiska problem kanske även kontakt med psykiatri. De mindre anknytningsstörningarna märks inte och kanske inte är nog för en person utan ärftlighet för att trigga det vi kallar ADHD men för en som 'har de generna' så räcker en 'bristande anknytning' och behöver inte vara en patologisk anknytning...
    Woaw, änltigen någon som tycker och tänker som mig
  • mar0der
    Mandarina skrev 2012-08-10 09:20:17 följande:
    Woaw, änltigen någon som tycker och tänker som mig

Dito. Vi är som medlemmar av mensa. Alla vill och verkar vara det, men endast ett fåtal är genuina.
  • Mandarina
    mar0der skrev 2012-08-10 09:26:19 följande:

Dito. Vi är som medlemmar av mensa. Alla vill och verkar vara det, men endast ett fåtal är genuina.
    Haha! Eller hur!!
  • Astarte
    mar0der skrev 2012-08-10 08:51:04 följande:

Din första mening diskvalificerar hela ditt inlägg. Hur kan du uttala dig om att veta sanningar om du själv anser dig opåläst. Löjligt!

För det andra, välfärdsargumentet om att barn aldrig haft det så bra som nu är just ett av de sociologiska förklaringarna till att symtombeskrivningar (diagnoser) ökar! Så det är inget trots detta... utan det är just att vi har en levndasstandard som är hög och det förväntas mycket av oss kring ansvarstagande, inpassande i ett system osv som inte fanns innan i samma utsträckning. Det ställer just även ökade krav på att människor (och barn) måste kunna anpassa sig till ett ganska rigidt system. Detta 'samhällstvång' gör att vi reagerar just tvärt om när vi inte får hjälp att assimileras.

Så ta och läs på lite innan du påstår att någon har direkt fel i en sakfråga.   

Men snälla, lilla du, du har ju inte ens läst vad jag har skrivit. Om du gjort det har du tolkat in sjukt mycket som inte står. "Väfärdsargument?". Jag talade enbart om aknytning. Enbart. Jag kanske inte vet mycket om ADHD, men jag är väldigt vass på historia och jag vet att den delen av TS därför inte håller.
  • pluvdo

Ni som har denna teori, grundar ni den enbart på vad som stått i någon bok ni läst? Jag har läst mycket om ADHD och detta är första gången som jag hör talas om denna teorin som någon tvärsäker en. Mer opartiska artiklar, internetsidor och dylikt säger snarare att anledningen till ADHD är omdiskuterad, men inte säkerställd. Att det inte finns bevis för huruvida det uppkommer redan innan födsel eller är någonting som utvecklas under småbarnsåren. Vad som dock verkar väldigt säkert är att det är ärftligt. Bland annat har det uppkommit teorier gällande att ADHD kan bero på olika ämnen i maten och kroppens oförmåga att ta hand om dessa på rätt sätt eller något sådant, men jag har som sagt aldrig hört tidigare att det hela skulle bero på ett problem i anknytning eller omsorg.

Så, om en bok säger en sak och alla andra säger någonting annat, vad skall man då tro på? Inte är det boken i första hand, i alla fall.

• Mandarina
    pluvdo skrev 2012-08-10 10:18:55 följande:
    Ni som har denna teori, grundar ni den enbart på vad som stått i någon bok ni läst? Jag har läst mycket om ADHD och detta är första gången som jag hör talas om denna teorin som någon tvärsäker en. Mer opartiska artiklar, internetsidor och dylikt säger snarare att anledningen till ADHD är omdiskuterad, men inte säkerställd. Att det inte finns bevis för huruvida det uppkommer redan innan födsel eller är någonting som utvecklas under småbarnsåren. Vad som dock verkar väldigt säkert är att det är ärftligt. Bland annat har det uppkommit teorier gällande att ADHD kan bero på olika ämnen i maten och kroppens oförmåga att ta hand om dessa på rätt sätt eller något sådant, men jag har som sagt aldrig hört tidigare att det hela skulle bero på ett problem i anknytning eller omsorg.

Så, om en bok säger en sak och alla andra säger någonting annat, vad skall man då tro på? Inte är det boken i första hand, i alla fall.
    Va? Ts nämner inget om boken. Det är jag som gör. Där kan man läsa för att förstå det som ts skriver.
    Annars är det ts nämner inget nytt under solen :)
  • mar0der
    Astarte skrev 2012-08-10 10:14:29 följande:
    Men snälla, lilla du, du har ju inte ens läst vad jag har skrivit. Om du gjort det har du tolkat in sjukt mycket som inte står. "Väfärdsargument?". Jag talade enbart om aknytning. Enbart. Jag kanske inte vet mycket om ADHD, men jag är väldigt vass på historia och jag vet att den delen av TS därför inte håller.

Tolkat in? Jag gör en hierarkis kategorisering av vad du skrev. Du drar en parallell utifrån en historisk liknelse men du nämner även "Småbarn har faktiskt aldrig haft det så bra som de har nu! Trots det ökar diagnoserna. ". Detta kan jag inte se någon annan kategorisering än välfärdsaspekt?

Däremot är min TOLKNING av ditt inlägg att saker är relativa utifrån historisk kontext. Anknytning idag är annorlunda gentemot förr. Ja självklart. Skulle lika många barn checka kriterier för ADHD för 200 år sedan eller fler än idag? Ingen aning, och detta diskuteras även på metanivå bland forskare och har så vitt jag vet inte bekräftats eller dementerats via någon studie. 
Svar på tråden Okunnighet i ADHD-debatten