• Anonym (Undrar)

Borderline = omgonad?

Är en person med borderline omogen? Har stött på det synsättet några gånger (har själv borderline) och funderar lite...
    Borderline-personer är svartvita i sitt tänkande, det är det som utmärker dem enligt min psykolog. Samtidigt finns det olika teorier på vad som orsakar borderline, bl a nämns trauman med medfödd känslighet som en möjlig orsak.
    Om en borderline-person har fått sin diagnos efter ett trauma, är det verkligen en omognad? Om mognaden finns i övrigt, men det svartvita "vaknar" vid tillfällen som påminner om/liknar traumat? Är det inte mer som en stressreaktion då?

• Svar på tråden Borderline = omgonad?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 19:35:19 följande:
    Nej, det växer inte bort helt men symptomen lindras för de flesta. De allra flesta människor mognar under hela livet och det gör även personer med borderline :)
    Ja mognar gör man, men jag känner inte att jag gjort några framsteg alls med åren. Jag har mer självinsikt och jag vet vad som triggar mig, men jag är trots det exakt lika kass på att hantera mina känslor som jag alltid varit.
  • mamita64
    Anonym skrev 2012-05-26 19:44:12 följande:
    Jag tar inte illa vid mig, jag uppfyller ju diagnoskriterierna så jag vet ju vad det innebär. För mig är det svårt att sammanfatta det i ett par korta meningar.

Jag är deprimerad, och har alltid varit. Min självkänsla är otroligt dålig. Jag kan inte vara i en normal relation. Om en man behandlar mig väl så krockar det pga mitt enorma självförakt. Jag tycker inte att jag förtjänar det och om någon då kommer för nära så får jag panikångest och blir ännu mer deprimerad. Det slutar alltid med att jag lämnar, för jag är rädd att han annars kommer göra det när han inser hur värdelös jag egentligen är.

Jag dras till killar som behandlar mig så som jag tycker att jag förtjänar att behandlas. Dvs som skit. Då känner jag mig trygg och hemma. Inte lycklig, men trygg. Där stannar jag, och kämpar hela tiden för att få hans kärlek. Jag blir väldigt svartsjuk och kontrollerande, inbillar mig att min kille vill ha alla andra tjejer. Jag gör allt för att "låsa in" honom så han inte ska inse att det finns bättre tjejer än mig.

Jag är lättkränkt, och reagerar väldigt starkt. Jag kan bli så arg att jag skadar mig själv. Jag har dålig impulskontroll när det gäller känslor. Skadar mig om jag är arg, om jag är ledsen, om jag har ångest. För känslorna kan aldrig hålla sig på en normal nivå. Jag blir inte lite arg, eller lite ledsen, utan jag blir det till extrema lägen så jag inte kan hantera det. Jag har missbrukat benzo och tradolan för att dämpa känslorna så jag kan hantera dom.

När min kille försökt lämna mig så har jag velat ta livet av mig och blivit fullkomligt desperat och gjort allt för att få honom tillbaka. Jag manipulerar och gör vad jag kan för att han ska vilja vara med mig igen.

Om någon sviker mig så hatar jag personen. Jag har inga mellanlägen, och som sagt så är jag lättkränkt så det krävs inte mycket för att jag ska känna mig sviken. Då hatar jag så mycket att jag verkligen mår dåligt själv av det.

Detta är bara en del av det jag kämpar med. Det är som värst när jag är i en relation. Jag kan inte ha någon för nära, och jag är inte kapabel att ta emot kärlek från andra. Är jag ensam så hanterar jag livet bättre, men depressionen och tomheten finns alltid där.

Dessa saker är inget jag är stolt över, och jag tycker inte att mitt beteende är ok. Jag kämpar för att bli bättre varje dag, men det är som att djävulen tar över mig ibland...
    Har du testat DBT ?
    Det hjälper många med borderline
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-05-26 19:51:11 följande:
    Har du testat DBT ?
    Det hjälper många med borderline
    Nej vi har inte haft DBT-terapeuter i min stad innan. Jag har ju läst på om det och vet hur man ska göra men det är otroligt svårt att applicera i praktiken. Har också gått i terapi men ironiskt nog så sabbade borderline för mig där också. Det gick bra de 3-4 första besöken, men så fort terapeuten började komma för nära så började jag känna förakt mot h*n och slutade gå. Har provat med flera olika, så det var inte terapeuten det var fel på. Men jag kämpar på ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 19:44:12 följande:
    Jag tar inte illa vid mig, jag uppfyller ju diagnoskriterierna så jag vet ju vad det innebär. För mig är det svårt att sammanfatta det i ett par korta meningar. Jag är deprimerad, och har alltid varit. Min självkänsla är otroligt dålig. Jag kan inte vara i en normal relation. Om en man behandlar mig väl så krockar det pga mitt enorma självförakt. Jag tycker inte att jag förtjänar det och om någon då kommer för nära så får jag panikångest och blir ännu mer deprimerad. Det slutar alltid med att jag lämnar, för jag är rädd att han annars kommer göra det när han inser hur värdelös jag egentligen är. Jag dras till killar som behandlar mig så som jag tycker att jag förtjänar att behandlas. Dvs som skit. Då känner jag mig trygg och hemma. Inte lycklig, men trygg. Där stannar jag, och kämpar hela tiden för att få hans kärlek. Jag blir väldigt svartsjuk och kontrollerande, inbillar mig att min kille vill ha alla andra tjejer. Jag gör allt för att "låsa in" honom så han inte ska inse att det finns bättre tjejer än mig. Jag är lättkränkt, och reagerar väldigt starkt. Jag kan bli så arg att jag skadar mig själv. Jag har dålig impulskontroll när det gäller känslor. Skadar mig om jag är arg, om jag är ledsen, om jag har ångest. För känslorna kan aldrig hålla sig på en normal nivå. Jag blir inte lite arg, eller lite ledsen, utan jag blir det till extrema lägen så jag inte kan hantera det. Jag har missbrukat benzo och tradolan för att dämpa känslorna så jag kan hantera dom. När min kille försökt lämna mig så har jag velat ta livet av mig och blivit fullkomligt desperat och gjort allt för att få honom tillbaka. Jag manipulerar och gör vad jag kan för att han ska vilja vara med mig igen. Om någon sviker mig så hatar jag personen. Jag har inga mellanlägen, och som sagt så är jag lättkränkt så det krävs inte mycket för att jag ska känna mig sviken. Då hatar jag så mycket att jag verkligen mår dåligt själv av det. Detta är bara en del av det jag kämpar med. Det är som värst när jag är i en relation. Jag kan inte ha någon för nära, och jag är inte kapabel att ta emot kärlek från andra. Är jag ensam så hanterar jag livet bättre, men depressionen och tomheten finns alltid där. Dessa saker är inget jag är stolt över, och jag tycker inte att mitt beteende är ok. Jag kämpar för att bli bättre varje dag, men det är som att djävulen tar över mig ibland...

Jag förstår att det kan vara svårt att tänka klart när man drabbas av kraftiga känslostormar men kan du tänka mer nyanserat när du väl lugnat ner dig? Kan du då tänka att det var ju inte så farligt eller den personen menade nog inge illa egentligen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 20:01:58 följande:
    Jag förstår att det kan vara svårt att tänka klart när man drabbas av kraftiga känslostormar men kan du tänka mer nyanserat när du väl lugnat ner dig? Kan du då tänka att det var ju inte så farligt eller den personen menade nog inge illa egentligen?
    Det tar lång tid för mig att lugna ner mig. Dagen efter så brukar jag skämmas över mitt agerande, och jag ber ofta om ursäkt då ifall jag anser att jag överreagerade. Vilket jag såklart gör nästan alltid. Men det är så dags då. Mina utbrott förstör mycket, och för en partner så är det nog otroligt skrämmande och tröttsamt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 20:06:55 följande:
    Det tar lång tid för mig att lugna ner mig. Dagen efter så brukar jag skämmas över mitt agerande, och jag ber ofta om ursäkt då ifall jag anser att jag överreagerade. Vilket jag såklart gör nästan alltid. Men det är så dags då. Mina utbrott förstör mycket, och för en partner så är det nog otroligt skrämmande och tröttsamt.
    Ska dock tillägga att vid de tillfällen då jag tyckt att jag har haft rätt att vara arg, då kommer jag inte över det. Jag har raderat människor ur mitt liv för småsaker egentligen. jag vet att de är småsaker men i mitt huvud är de ändå för stora för att förlåtas. Jag låter som en väldigt egocentriskt person, och det är jag kanske också...
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-26 20:08:57 följande:
    Ska dock tillägga att vid de tillfällen då jag tyckt att jag har haft rätt att vara arg, då kommer jag inte över det. Jag har raderat människor ur mitt liv för småsaker egentligen. jag vet att de är småsaker men i mitt huvud är de ändå för stora för att förlåtas. Jag låter som en väldigt egocentriskt person, och det är jag kanske också...
    Suck. Jag hatar den här diagnosen. Ändå måste jag acceptera att den är en del av mig, nästan hela mig.
    Önskar dig styrka iaf.
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 21:42:40 följande:
    Suck. Jag hatar den här diagnosen. Ändå måste jag acceptera att den är en del av mig, nästan hela mig.
    Önskar dig styrka iaf.
    Så ser jag också det. Det är en del av mig. Jag har accepterat det. Ser mig inte som "sjuk" mer utan detta är min personlighet. Vi är bra som vi är även om vi råkar ha borderline.
  • Anonym (Undrar)

Ser du att det finns någon utlösande faktor till din borderline? Du behöver inte berätta vad isf.

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 21:47:08 följande:
    Ser du att det finns någon utlösande faktor till din borderline? Du behöver inte berätta vad isf.
    Nej, jag har alltid varit så här så jag vet inget annat. Har ingen traumatisk uppväxt. Fick kanske inte så mycket uppmärksamhet men något direkt trauma är det inte tal om. Mina syskon är inte alls som mig. Jag tror att mitt är medfött faktiskt. Har du kunnat se någon utlösande faktor i ditt liv?
Svar på tråden Borderline = omgonad?