Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:03:38 följande:
Hur kunde det yttra sig, det där med för lite uppmärksamhet?
Ja, det tror jag. Jag har upplevelser som varit traumatiska för mig. Har en mamma som troligtvis har bps, men det skulle hon aldrig medge eller söka utredning för. Jag har försökt vara duktig och göra rätt som barn men mådde mkt dåligt. "Budskapet" jag fick från omgivningen var att det var mitt fel. Vilket jag inte trodde. Därför har jag fortfarande svårt att acceptera min diagnos, blir lite moment 22. Svårt att förklara.
Jag var också ett barn som försökte vara duktig hela tiden, förmodligen för att jag sökte uppmärksamhet. Jag har många syskon och mina föräldrar jobbade mycket så jag förstår att de inte orkade. De skötte sitt liv, och barnen sitt helt enkelt. Jag mådde ju dåligt redan då och försökte söka tröst genom att söka kontakt med dom men de var så upptagna att de knappt svarade på tilltal och tittade inte ens upp ifrån det som de höll på med. Man var ganska osynlig helt enkelt. När jag sedan började agera ut så fick jag höra att jag minsann alltid varit ett bråkigt barn som aldrig gjorde som jag blev tillsagd. De har helt glömt bort att jag försökte vara "perfekt" och snäll fram tills jag gav upp.
Jag har egentligen misstänkt att min mamma också har lite borderlinedrag. Inte så mycket som jag har, men hon har också lite svartvitt tänkande, kort stubin och har svårt att visa känslor, även för sina barn. Jag har aldrig fått höra att mina föräldrar älskar mig. Kan inte ens komma ihåg sist min mamma kramade mig. Jag vet att hon älskar mig trots det, men just att hon har svårt för dessa grejor har fått mig att fundera i de banorna.
Hur menar du att du har svårt att acceptera din diagnos?