Anonym skrev 2012-05-26 19:29:55 följande:
Jag vill inte att du tar illa upp nu, men hur är/beter man sig om man har borderline?
Jag tar inte illa vid mig, jag uppfyller ju diagnoskriterierna så jag vet ju vad det innebär. För mig är det svårt att sammanfatta det i ett par korta meningar.
Jag är deprimerad, och har alltid varit. Min självkänsla är otroligt dålig. Jag kan inte vara i en normal relation. Om en man behandlar mig väl så krockar det pga mitt enorma självförakt. Jag tycker inte att jag förtjänar det och om någon då kommer för nära så får jag panikångest och blir ännu mer deprimerad. Det slutar alltid med att jag lämnar, för jag är rädd att han annars kommer göra det när han inser hur värdelös jag egentligen är.
Jag dras till killar som behandlar mig så som jag tycker att jag förtjänar att behandlas. Dvs som skit. Då känner jag mig trygg och hemma. Inte lycklig, men trygg. Där stannar jag, och kämpar hela tiden för att få hans kärlek. Jag blir väldigt svartsjuk och kontrollerande, inbillar mig att min kille vill ha alla andra tjejer. Jag gör allt för att "låsa in" honom så han inte ska inse att det finns bättre tjejer än mig.
Jag är lättkränkt, och reagerar väldigt starkt. Jag kan bli så arg att jag skadar mig själv. Jag har dålig impulskontroll när det gäller känslor. Skadar mig om jag är arg, om jag är ledsen, om jag har ångest. För känslorna kan aldrig hålla sig på en normal nivå. Jag blir inte lite arg, eller lite ledsen, utan jag blir det till extrema lägen så jag inte kan hantera det. Jag har missbrukat benzo och tradolan för att dämpa känslorna så jag kan hantera dom.
När min kille försökt lämna mig så har jag velat ta livet av mig och blivit fullkomligt desperat och gjort allt för att få honom tillbaka. Jag manipulerar och gör vad jag kan för att han ska vilja vara med mig igen.
Om någon sviker mig så hatar jag personen. Jag har inga mellanlägen, och som sagt så är jag lättkränkt så det krävs inte mycket för att jag ska känna mig sviken. Då hatar jag så mycket att jag verkligen mår dåligt själv av det.
Detta är bara en del av det jag kämpar med. Det är som värst när jag är i en relation. Jag kan inte ha någon för nära, och jag är inte kapabel att ta emot kärlek från andra. Är jag ensam så hanterar jag livet bättre, men depressionen och tomheten finns alltid där.
Dessa saker är inget jag är stolt över, och jag tycker inte att mitt beteende är ok. Jag kämpar för att bli bättre varje dag, men det är som att djävulen tar över mig ibland...