• Anonym (Undrar)

Borderline = omgonad?

Är en person med borderline omogen? Har stött på det synsättet några gånger (har själv borderline) och funderar lite...
    Borderline-personer är svartvita i sitt tänkande, det är det som utmärker dem enligt min psykolog. Samtidigt finns det olika teorier på vad som orsakar borderline, bl a nämns trauman med medfödd känslighet som en möjlig orsak.
    Om en borderline-person har fått sin diagnos efter ett trauma, är det verkligen en omognad? Om mognaden finns i övrigt, men det svartvita "vaknar" vid tillfällen som påminner om/liknar traumat? Är det inte mer som en stressreaktion då?

• Svar på tråden Borderline = omgonad?
  • Border
    Anonym skrev 2012-05-26 22:18:22 följande:
    Det finns ingen som kan säga exakt vad borderline beror på. Det finns flera teorier. Teorier är just teorier.

Japp, så är det. Det finns ingen exakthet i vad borderline beror på eftersom det är högst individuellt. Dock har jag märkt, när jag studerat de senaste forskningsresultaten och de senaste teorierna, att man är mer övertygad om att det inte är ärftligt öht
  • Border
    Border skrev 2012-05-26 22:27:07 följande:

Japp, så är det. Det finns ingen exakthet i vad borderline beror på eftersom det är högst individuellt. Dock har jag märkt, när jag studerat de senaste forskningsresultaten och de senaste teorierna, att man är mer övertygad om att det inte är ärftligt öht

Där emot kan man födas med en extra känslighet eller benägenhet att utveckla psykiska problem och personlighetsstörningar
  • Anonym (Undrar)
    Jag har läst någonstans att man börjar se samband mellan borderline och add, från flera håll enligt min psykolog. Att de som fått diagnosen borderline egentligen har add i botten. Är det någonting du stött på i din research?
  • Anonym
    Jag tror inte att alla symptomen kan vara ärftliga, men jag tror att den bristande impulskontrollen och de överdrivet starka känslorna kan vara det. Att det någonstans är fel i signalsubstanserna i hjärnan eller att hjärnan på något sätt inte fungerar som på andra. T.ex som vid ADHD. Eller bipoläritet. Vissa forskare menar ju även att det inte finns borderline utan att det i själva verket är en form av bipoläritet. Det kan ju förklara varför bipolärmediciner fungerar ganska bra på borderlinepersoner. T.ex lamictal hjälper till att jämna ut humöret och kan göra så att man får lite mer kontroll, vilket jag inte upplevt med någon vanlig antidepressiv medicin,
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:29:46 följande:
    Jag har läst någonstans att man börjar se samband mellan borderline och add, från flera håll enligt min psykolog. Att de som fått diagnosen borderline egentligen har add i botten. Är det någonting du stött på i din research?
    Fast det måste ju innebära att man även har koncentrationssvårigheter, eftersom det är ett huvudsymptom vid add. Jag hade superlätt för mig i skolan, inga koncentrationssvårigheter alls.
  • Border
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-26 22:29:46 följande:

Nja, lite grann. Men även ADHD kan ligga i botten. Det är mycket vanligt att man som borderlinepatient lider av andra psykiska problem vid sidan av borderlinen så att säga.
    Jag har själv borderline, kan jag tillägga, men varken ADD eller ADHD. Dock ångestsyndrom. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 22:32:58 följande:
    Fast det måste ju innebära att man även har koncentrationssvårigheter, eftersom det är ett huvudsymptom vid add. Jag hade superlätt för mig i skolan, inga koncentrationssvårigheter alls.
    Läste försnabbt. Ett samband finns det säkert, det är vanligt med dubbeldiagnoser vid borderline.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-26 22:23:18 följande:
    Jag tror på att man kan ha en medfödd emotionell sårbarhet, vilket gett oss sämre förutsättningar än andra. Och det gör att jag tänker tvärtom. Jag känner mig svag men samtidigt stark. För alla de människorna vi har runt omkring oss, vem vet om de hade klarat av att leva med det helvetet vi gör? Det är inte alla som är så starka.

Jag tror att duktig-flicka-grejen är ett tidigt tecken på att något är fel. Förälderns jobb är att lära barnet att h*n duger som hon är. Barnet ska inte behöva jaga bekräftelse.
    Ja, det kan jag också känna. Att jag egentligen är rätt stark som ändå är där jag är idag. Därför tar jag nog mkt illa vid mig när min psykolog återkommer till min känslighet som en grundorsak.
    Jag vet inte, men det skapar en stor konflikt i mig.

Tror du? Jag minns att jag alltid velat göra bra ifrån mig, även innan omständigheterna började bli dåliga. Att jag alltid behövt utmaningar och se resultat, annars blir jag uttråkad. Kan man inte vara en duktig flicka utan att må dålig?
  • Border
    Anonym skrev 2012-05-26 22:31:26 följande:
    Jag tror inte att alla symptomen kan vara ärftliga, men jag tror att den bristande impulskontrollen och de överdrivet starka känslorna kan vara det. Att det någonstans är fel i signalsubstanserna i hjärnan eller att hjärnan på något sätt inte fungerar som på andra. T.ex som vid ADHD. Eller bipoläritet. Vissa forskare menar ju även att det inte finns borderline utan att det i själva verket är en form av bipoläritet. Det kan ju förklara varför bipolärmediciner fungerar ganska bra på borderlinepersoner. T.ex lamictal hjälper till att jämna ut humöret och kan göra så att man får lite mer kontroll, vilket jag inte upplevt med någon vanlig antidepressiv medicin,

Jag äter bara vanlig antideppressiv medicin mot min borderline, och det funkar bra för att jämna till humöret och känslorna. Ingen stark medicin är det heller. Borderline heter det egentligen inte längre, utan  "emotionell instabil personlighetsstörning". 

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-26 22:32:58 följande:
    En person med add/adhd kan som jag förstår fungera rätt bra när omständigheterna är de rätta, dvs utan stress. Personer med add kan också hyperfokusera, har jag läst, vilket kan göra att de kan utföra uppgifter mkt bra.
    En borderline-person är lättstressad, iaf jag. "Förvirringstillstånd" heter det visst, när hjärnan slutar funka vid för mkt stress. Symptomen är lika de vid add/adhd; dåligt minne, koncentrationssvårigheter, dålig orienteringsförmåga, koordination mm. Hjärnans system slås ut helt enkelt.
    Jag kan se en koppling. En stresskänslighet i botten som vid "rätt" miljö kan utvecklas till även en personlighetsstörning.
Svar på tråden Borderline = omgonad?