• Anonym (Håret)

Vad är det för är fel på mitt hår!!????

Jag har fått ett problem jag inte blir av med. Mitt hår är konstant fett nu också direkt efter tvätt!

I mitt fall vet jag att detta INTE beror på att jag tvättar för ofta som jag vet att de flesta förmodligen tänker tipsa med. Det började med att det bara blev fett snabbare än vanligt. Jag tvättar håret var 3:e dag och har alltid gjort. Nu är det fett direkt efter tvätt, alltså jag fönar det och håret är helt stelt i övre delen av hårbotten och fingrarna blir flottiga och kladdiga lite som klister.

Jag har nu testat ALLT! Jag har under en månads tid bara tvättat håret en gång i veckan i hopp om att det skulle göra det bättre men det har inte gett något resultat alls. Jag har testat att schamponera med grumme tvättsåpa och även en gång med yes diskmedel det hjälper för stunden men efter någon dag är det lika flottigt igen. Jag skulle hellre säga att min hårbotten är "kladdig" än just flottig. Drar jag fingrarna genom håret så stannar det kvar i den "positionen" och då kan jag knappt behälla en hårsnodd i vanliga fall då det är så glatt. Jag har alltid använt frisörschampo och använder just nu Loreal absolute repair serien. Jag vet inte vad det är för fel mitt hår men jag står inte ut längre!!!???

Folk runt omkringa har tillochmed börjat kommentera och fråga vad som har hänt med mitt hår och "när ska du tvätta håret" Jag har verkligen testat ALLT och jag måste nu ha hårband varje dag och äcklas av mitt hår!!

Alla tips är välkomna, vad kan det vara för fel?!

• Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????
  • NadiaMi

Det kan vara antingen att champoot är för starkt och får hårbotten att överproducera i ren panik pga att det är uttorkande.
    Eller att produkterna du använder är för vårdande, vilket också kan få håret att se fett ut snarare än vårdat.

Torrchampoo kan vara en bra lösning, men testa med t.ex. kakaopulver om du har brunt/mörkt hår eller potatismjöl om du är blond. Det kan fungera som en bra 'mellan-tvätt-lösning'.

Vad som funkar för håret är väldigt olika.
    Jag har både sommar/vinter som är olika, och har behövt hitta nya alternativ ibland då det som har funkat ett tag inte fungerar lika bra längre.

Om du använder stylingprodukter som spray, gel osv kan det också bidra till att håret blir lite knepigt, och om det har blivit en uppbyggnad av silikoner i håret kan även det tynga ner det.
    Ett champoo så fritt från tillsatser som möjligt är det första jag kan komma på, plus torrchampoo (kakao eller potatismjöl) mellan tvättarna. Undvik stylingprodukter eller minska iallafall på mängden du använder.

Att massera hårbotten sägs kunna stimulera allt från hårväxt till sebumproduktion (fettet som bildas för att hålla huden i bra skick) men det är också vad som är mest rengörande om man vill dra ner på mängden kemikalier.

• Coyote
    mrsStatham skrev 2012-05-28 23:04:09 följande:
    Jag vågar nog säga vad som är problemet med ditt hår.
    Men innan jag ger några tips och råd vill jag veta hur du ställer dig till NoPoo 
    Haha, det frågade jag inte ens om.
  • Anonym (Frisörska)

Kanske en dum fråga med tanke på att du skrev att du satt in p-staven du är säker på att du inte är gravid för hormonerna gör att det är väldig vanligt att det blir extra fett under grav och amning. Dust it borde göra så det ser mindre fett ut IOM att det "suger" upp det. Prova något djuprengörande schampo, och undvik att ta balsam i hårbotten och hitta en bra inpackning för fett löser fett! Hoppas det snart blir bra

• Anonym
    Anonym (Frisörska) skrev 2012-05-28 23:08:00 följande:
    Kanske en dum fråga med tanke på att du skrev att du satt in p-staven du är säker på att du inte är gravid för hormonerna gör att det är väldig vanligt att det blir extra fett under grav och amning. Dust it borde göra så det ser mindre fett ut IOM att det "suger" upp det. Prova något djuprengörande schampo, och undvik att ta balsam i hårbotten och hitta en bra inpackning för fett löser fett! Hoppas det snart blir bra
    Balsam är fett :)
  • Buzan

Mitt hår blir likadant när jag använder det shampoot. Någon gång i månaden brukar jag variera med ett annat shampoo, det brukar funka för mig. :)

• Anonym (frisör)

har inte läst allt i tråden bara vad TS har skrivit men prova att schamponera 2 ggr och använd inte balsam i hårbotten alltså bara på topparna.

Använd djuprengörande schampoo och sen torr schampoo..

Sen vet jag att om man sätter mjöl i håret så ser det inte flottigt ut, men då ska håret vara torrt :)

• Anonym (frisör)

rusk har ett jätte bra djuprengörande :)

• 1022

Mitt hår blir exakt som du beskriver av en del "repair" schampon. Måste då byta mot andra schampon under en period för att bli av med det.
    Pröva att köpa schampo som är för tunt och fint hår alt. för volym, de brukar inte innehålla en massa "vaxer".

För att lösa problemet akut vid byte så har jag också kört med Yes eller djuprengöring. Man kan också lösa ur resterna med en riktig inpackning. Det funkar lite som fett löser fett metoden!

Jag fick på samma sätt under ett par semester resor(inte i nacken, endast på huvudet), lyckades komma på sista resan att det är den vattenfasta solcremén jag har på händerna som jag drar genom håret efter bad:D

• 1022
    mrsStatham skrev 2012-05-28 23:04:09 följande:
    Jag vågar nog säga vad som är problemet med ditt hår.
    Men innan jag ger några tips och råd vill jag veta hur du ställer dig till NoPoo 
    Man behöver inte sluta med Shampo för att bli av med det. Räcker med att rengöra håret på djupet och byta schampo.
  • 1022

Jag tror inte att du har någon hormonrubbning utan är ganska säker på att det du beskriver är en reaktion på något shampo du använder.

Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????