• Anonym (Håret)

Vad är det för är fel på mitt hår!!????

Jag har fått ett problem jag inte blir av med. Mitt hår är konstant fett nu också direkt efter tvätt!

I mitt fall vet jag att detta INTE beror på att jag tvättar för ofta som jag vet att de flesta förmodligen tänker tipsa med. Det började med att det bara blev fett snabbare än vanligt. Jag tvättar håret var 3:e dag och har alltid gjort. Nu är det fett direkt efter tvätt, alltså jag fönar det och håret är helt stelt i övre delen av hårbotten och fingrarna blir flottiga och kladdiga lite som klister.

Jag har nu testat ALLT! Jag har under en månads tid bara tvättat håret en gång i veckan i hopp om att det skulle göra det bättre men det har inte gett något resultat alls. Jag har testat att schamponera med grumme tvättsåpa och även en gång med yes diskmedel det hjälper för stunden men efter någon dag är det lika flottigt igen. Jag skulle hellre säga att min hårbotten är "kladdig" än just flottig. Drar jag fingrarna genom håret så stannar det kvar i den "positionen" och då kan jag knappt behälla en hårsnodd i vanliga fall då det är så glatt. Jag har alltid använt frisörschampo och använder just nu Loreal absolute repair serien. Jag vet inte vad det är för fel mitt hår men jag står inte ut längre!!!???

Folk runt omkringa har tillochmed börjat kommentera och fråga vad som har hänt med mitt hår och "när ska du tvätta håret" Jag har verkligen testat ALLT och jag måste nu ha hårband varje dag och äcklas av mitt hår!!

Alla tips är välkomna, vad kan det vara för fel?!

• Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????
  • shine

Tyvärr kan jag inte citera då jag skrivet på mobilen.

Efter första schamponeringen är fettkörtlarna tomma så då kommer det inge mer. Prova så går du se.

• NadiaMi
    shine skrev 2012-05-30 01:45:04 följande:
    Tyvärr kan jag inte citera då jag skrivet på mobilen.

Efter första schamponeringen är fettkörtlarna tomma så då kommer det inge mer. Prova så går du se.
    Men om fettkörtlarna är tomma redan efter första champoneringen, varför champonera igen?

Jag masserar hårbotten väldigt mycket mer nu än när jag använde champoo och mitt hår kan ta ett par veckor på sig att bli fett - om jag inte själv har olja på händerna eller gör en oljeinpackning. Champoo funkar visserligen för många men mitt hår är i mycket bättre skick sedan jag gick över till andra sätt att tvätta håret och vårda hårbotten.
    Jag är uppe i nästan 4 år utan champoo nu så jag vågar påstå att jag har en del erfarenhet att basera mitt påstående på.

Därmed inte sagt att no poo funkar på samma sätt för alla - men det gör rimligtvis inte den metod som funkar för dig heller med tanke på att alla har olika förutsättningar baserade på hudtyp, hårtyp, styling mm.
  • Anonym

Prova Barnängens schampo med blå kork. Volym står det på den. 
    Dottern har samma problem som du tidvis och det är det enda schampo som hjälper, schamponera två gånger de första tvättarna när du börjar med detta schampo sedan räcker det med en gång. 

• dis90

Läste tidigare att nån skrivit att man kan skippa balsam. men gör inte det, det första vi fick lära oss när jag läste till frisör på gymnasiet var att shampo "öppnar" och rengör håret och arr balsam senan "stänger" håret, vilket gör att håret skyddas under dagen, man får glans som ett öppet hårstrå inte kan ge och håret blir lättare att hantera.
    Balsam ska ändå inte vara i hårbotten så det gör inte håret fetare.

Men finns ett balsam från lanza som är uppfriskande för hårbotten om man känner att man ändå inte vill ha ett vanligt :)   

• Anonym

Har ni några tips på bra schampoon?

Jag tvättade håret igår och idag ser det otvättat ut, imorgon kommer det att se riktigt fett ut. Det är ju såå himla trist! Jag tvättar håret 1-2 gånger i veckan, så jag tvättar det inte "för ofta" heller.  

Jag använder Toni & guys värmdeskydd efter att jag tvättat håret och ska föna det. Mellan tvättningarna använder jag Proffs torrschampoo. Och inblaaaaand hårspray. Så jag fattar inte varför det blir fett så fort!!! 

• Takex
    NadiaMi skrev 2012-05-30 09:39:49 följande:
    Men om fettkörtlarna är tomma redan efter första champoneringen, varför champonera igen?
    För att fettet från körtlarna ligger i håret..?
  • NadiaMi
    shine skrev 2012-05-30 01:30:47 följande:
    Gör så här, tvätta håret med schampo två gånger.

Varför tvätta två gånger? Jo så här är det. När du masserar in första schamponeringen så stimulerar du dina fettkörtlar. Så om du bara tvättar en gång så börjar dom spruta ut fett medans du torkar håret.

Men om du i stället tar du och schamponerar ditt hår en gång till och blir av med det fettet. Problemet löst :)
    shine skrev 2012-05-30 01:45:04 följande:
    Vet inte om det bara är jag men dehär inläggen motsäger varandra en hel del.

Om man champonerar bara en gång så sprutar fettkörtlarna ut fett när man torkar håret. Alltså inte redan där och då, utan när håret torkas..
    Men enligt nästa svar så är fettkörtlarna tomma efter första champoneringen, så vart skulle det fettet komma ifrån? Tomma fettkörtlar bör ju inte ha något att spruta ut...
  • thealie08

har inte läst hela tråden men jag har haft samma problem som du och vet hur hemskt det är.

Mitt tips är att använda siliconfritt schampo och balsam (Garnier har ett jättebra)
     För mig så blev det en enorm skillnad på håretss kvalitet.   

• Anonym
    Takex skrev 2012-05-31 03:32:20 följande:
    För att fettet från körtlarna ligger i håret..?
    Och vad gör fettkörtlarna när håret är fritt från fett?

Producerar mer fett. Fettet är bra för håret, saknas det fixar fettkörtlarna det.
  • linolin

När jag tvättar mitt hår har jag ref schampo och balsam tvättar två gånger och blåser sen håret och stylar med torrschampo. Håller i 3-4 dagar för att torrschampot ger volym så det ej ligger nära hårbotten. Ps jag är frisör.

• Anonym

gå till en bra frisör å rådfråga :)
    så fick jag hjälp mot min jobbiga hårbotten!
    (torka håret så väl det går med handduken) 

• Anonym (Håret)

Tack för alla tips!

Jag tror inte att nopoo när något som skulle hjälpa mig och även min frisör avråder från det. Inte heller att massera mer eller mindre i hårbotten osv då detta inte bara är vanligt fett hår utan något annat som verkligen inte står rätt till om ni förstår vad jag menar.

Jag har frågat flera frisörer om råd och jag får olika svar, men framförallt att bara testa en grej i taget för att kunna se vad som gör skillnad. Så jag ska försätta med Absolute repair serien förutom schampot och tvättade igår håret med Bain Clarifant från Kerastase (schampo för fett hår, som ska rena och balansera hårbotten) i samband med tonig av håret och idag är mitt hår precis som vanligt! Cool Dock så kliar hårbotten. Dock vågar jag inte tro att det är bra igen ifall det bara var toningen som livade upp det. Det kommer att märkas efter nästa tvätt.

Så jag håller tummarna alt jag kan på att jag fått min mjuka fina rena lena hår tillbaka!! :)

• Anonym
    Anonym (Håret) skrev 2012-05-31 16:23:21 följande:
    Tack för alla tips!

Jag tror inte att nopoo när något som skulle hjälpa mig och även min frisör avråder från det. Inte heller att massera mer eller mindre i hårbotten osv då detta inte bara är vanligt fett hår utan något annat som verkligen inte står rätt till om ni förstår vad jag menar.

Jag har frågat flera frisörer om råd och jag får olika svar, men framförallt att bara testa en grej i taget för att kunna se vad som gör skillnad. Så jag ska försätta med Absolute repair serien förutom schampot och tvättade igår håret med Bain Clarifant från Kerastase (schampo för fett hår, som ska rena och balansera hårbotten) i samband med tonig av håret och idag är mitt hår precis som vanligt! Cool Dock så kliar hårbotten. Dock vågar jag inte tro att det är bra igen ifall det bara var toningen som livade upp det. Det kommer att märkas efter nästa tvätt.

Så jag håller tummarna alt jag kan på att jag fått min mjuka fina rena lena hår tillbaka!! :)
    Har du fått bort medlet med toningen(vilket jag tror) så bör det inte komma tillbaks om du hoppar repair schampot!
  • Anonym (Håret)
    Anonym skrev 2012-05-31 17:16:05 följande:
    Har du fått bort medlet med toningen(vilket jag tror) så bör det inte komma tillbaks om du hoppar repair schampot!
    Jag hoppas på detta och ska bara använda detta nya schampot och sen ev byta efter nån vecka eller testa med repairen igen.
  • lagamba

Jag har alltid haft torrt hår o torr hårbptten men efter att ha börjat med minipillrerna fick jag fet hårbotten, bara ngn timme efter att jag duschat och då sa barnmorskan att det är en biverkning av tabletterna...kanske ngt sånt du börjat med? :)

Eller om du användet en för fet shampo/balsam?

• 1022

Tänkte uppdatera min hår vecka:)

Jag bytte ut alla konstiga schampon jag har, inte för att jag ansåg att jag hade några problem med håret direkt för stunden, men jag blev nyfiken och köpte coop extra schampo, typ 17:- för en större flaska!

Kan bara säga att just nu tänker jag inte tillsätta något annat i håret. Första dagarna kändes håret som om det knarrade när jag tvättade det men sedan har jag upplevt att det dag för dag känns renare och framför allt, lenare!

Jag har kompletterat med balsam i topparna, varvat lite och upptäckte att topparna blivit sjukt mjuka och smidiga!

Köpte även coops balsam och har haft det mitt på håret som prov, det känns inte särskilt skönt att ha i men det verkar duga ypperligt att återfukta med!

Även dagen efter känns håret rent, så jäkla skönt!

• ElinaÅ

Tråden är gammal, men kanske någon har nytta av mitt tips ändå. Har haft samma problem nu i flera år. Av en slump beklagade jag mig för min äldsta son. Han sa, kanske mest på skämt, att pröva tvätta håret med YES diskmedel...det tar ju bort all fett. Sagt och gjort! Resultatet blev strålande, håret lätt och fluffigt hela vägen ända från skalpen till hårtopparna och håller sig fräscht och luftigt i en vecka. Fantastiskt! Har sedan dess med jämna mellanrum upprepat proceduren. Älskar det! Jag använde den vanliga gröna YES handdisk. Akta ögonen bara, knip ordentligt. Kanske säkrast att använda simglasögon om man gör detta på barn.

Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????