• Anonym (Håret)

Vad är det för är fel på mitt hår!!????

Jag har fått ett problem jag inte blir av med. Mitt hår är konstant fett nu också direkt efter tvätt!

I mitt fall vet jag att detta INTE beror på att jag tvättar för ofta som jag vet att de flesta förmodligen tänker tipsa med. Det började med att det bara blev fett snabbare än vanligt. Jag tvättar håret var 3:e dag och har alltid gjort. Nu är det fett direkt efter tvätt, alltså jag fönar det och håret är helt stelt i övre delen av hårbotten och fingrarna blir flottiga och kladdiga lite som klister.

Jag har nu testat ALLT! Jag har under en månads tid bara tvättat håret en gång i veckan i hopp om att det skulle göra det bättre men det har inte gett något resultat alls. Jag har testat att schamponera med grumme tvättsåpa och även en gång med yes diskmedel det hjälper för stunden men efter någon dag är det lika flottigt igen. Jag skulle hellre säga att min hårbotten är "kladdig" än just flottig. Drar jag fingrarna genom håret så stannar det kvar i den "positionen" och då kan jag knappt behälla en hårsnodd i vanliga fall då det är så glatt. Jag har alltid använt frisörschampo och använder just nu Loreal absolute repair serien. Jag vet inte vad det är för fel mitt hår men jag står inte ut längre!!!???

Folk runt omkringa har tillochmed börjat kommentera och fråga vad som har hänt med mitt hår och "när ska du tvätta håret" Jag har verkligen testat ALLT och jag måste nu ha hårband varje dag och äcklas av mitt hår!!

Alla tips är välkomna, vad kan det vara för fel?!

• Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????
  • Coyote
    1022 skrev 2012-05-29 13:39:25 följande:
    Har du tips på sådant schampo? Jag köpte från Redken tidigare men de är så satans dyra, därav Yes för min delCool
    Det billigaste är Coop x-tras eget schampo, kostar typ en tia. Annars fungerar Änglamarks också.
  • mrsStatham
    1022 skrev 2012-05-29 14:10:31 följande:
    Tänkte du dig en förklaring till det där eller?

Jag vet förstås inte hur ditt hår fungerar men detta funkar utmärkt för mitt hår och har gjort under hela mitt vuxna liv. Bör tilläggas att jag har ett mycket långt hår med tunna/fina strån men många. Jag klipper ofta och håret blir oftast endast slitet och trist i topparna vilket jag finner naturligt på den längd jag har. Jag slingar överhåret och det är främst där slitningarna märks. Underhåret är naturligt och mycket starkt och blankt.

Eftersom håret växer hela tiden och jag inte har några planer att ha längre än nu(straxt under bysten) så ser jag inte hur schampo skulle kunna förstöra håret ur ett långsiktigt perspektiv?!

Som sagt, jag har några slängar, ca 3 gånger per år som mitt hår strular ur men då sköter jag det med djuprengöring och bra inpackning från frisören samt byter schampo. Däremellan så alternerar jag mellan olika billigare märken från ICA.
    Nej, jag tänkte mig inte en förklaring.
    Jag konstaterar bara att du inte vet vad du snackar om. 
    Bara två saker är oändliga
  • alvisen

Du kanske faktiskt borde uppsöka läkare? Det kan ju vara något som det finns en klar orsak till?? Tänker om du testat allt. Vet hur jag själv skulle må med konstant slibbigt hår :S Det är nog vad jag skulle göra iaf. Om inte annat bara för att försäkra sig om att det INTE är nåt.

• 1022
    mrsStatham skrev 2012-05-29 21:57:06 följande:
    Nej, jag tänkte mig inte en förklaring.
    Jag konstaterar bara att du inte vet vad du snackar om. 
    Nej det är klart du inte tänker det, du har inte vart särskilt frispråkig tidigare i tråden heller. Men tyken attityd har du råd att bjuda på.

• 1022
    Coyote skrev 2012-05-29 21:22:16 följande:
    Det billigaste är Coop x-tras eget schampo, kostar typ en tia. Annars fungerar Änglamarks också.
    Nu när du säger det så vet jag att jag använt sådana tidigare som ett neutralt mellan schampo!
  • Coyote
    1022 skrev 2012-05-29 22:58:55 följande:
    Nu när du säger det så vet jag att jag använt sådana tidigare som ett neutralt mellan schampo!
    Precis. Det gör rent, men innehåller inga silikoner eller liknande. Och jag tror faktiskt att det är snällare än Yes.
  • Anonym (frisör)

"alla" shampomärken har  sina varianter djuprengörande shampo. Ett av de bästa jag arbetar med är hårologi hair & scalp Deep Cleanser.

Och som sagt, tvätta alltid två gånger med shampo.. och ta inte massor med shampo, det är helt onödigt.. Ett bra shampo behöver man bara en klick stor som en en krona vid varje tvätt.
    Ett tecken på att håret är rent är att shampot löddrar. Så om det inte löddrar första gången du tvättar så ta inte mer shampo utan tvätta som vanligt och låt de verka en kort stund och så sköljer du ur. Sen tar du shampo igen och då löddrar det. Balsam kramar du endast i topparna.

Dust it är svårt att få bort ur håret. även andra stylingprodukter kan vara svåra att bli av med. Speciellt osis hårsprayer i hår med tunna strån har jag märkt att vill bita sig fast. Så en ordentlig djuprengöring 1-2gånger i månaden om man använder mycket stylingprodukter är att föredra.     

Har du obehandlat eller ändå friskt hår så kan nog repair shampo blir för mycket vård. Pröva ist ett volymshampo eller ett moisture (fuktgivande) shampo. Hårologi har också shampon som är anpassade till om du har hydrofobt eller hydrofilt hår. De tar en hårtest för att se hårets styrka och streckbarhet och kan på så sätt avgöra vilken typ av shampo som borde passa dig.

• shine

Gör så här, tvätta håret med schampo två gånger.

Varför tvätta två gånger? Jo så här är det. När du masserar in första schamponeringen så stimulerar du dina fettkörtlar. Så om du bara tvättar en gång så börjar dom spruta ut fett medans du torkar håret.

Men om du i stället tar du och schamponerar ditt hår en gång till och blir av med det fettet. Problemet löst :)

Glöm inte avsluta med balsam på topparna om du har långt hår, annars kan du skippa balsam. Lycka till!

• Anonym
    shine skrev 2012-05-30 01:30:47 följande:
    Gör så här, tvätta håret med schampo två gånger.

Varför tvätta två gånger? Jo så här är det. När du masserar in första schamponeringen så stimulerar du dina fettkörtlar. Så om du bara tvättar en gång så börjar dom spruta ut fett medans du torkar håret.

Men om du i stället tar du och schamponerar ditt hår en gång till och blir av med det fettet. Problemet löst :)

Glöm inte avsluta med balsam på topparna om du har långt hår, annars kan du skippa balsam. Lycka till!
    Den andra schamponeringen stimulerar alltså på något automagiskt sätt inte fettknölarna?
  • 1022
    Anonym (frisör) skrev 2012-05-29 23:39:43 följande:

"alla" shampomärken har  sina varianter djuprengörande shampo. Ett av de bästa jag arbetar med är hårologi hair & scalp Deep Cleanser.

Och som sagt, tvätta alltid två gånger med shampo.. och ta inte massor med shampo, det är helt onödigt.. Ett bra shampo behöver man bara en klick stor som en en krona vid varje tvätt.
    Ett tecken på att håret är rent är att shampot löddrar. Så om det inte löddrar första gången du tvättar så ta inte mer shampo utan tvätta som vanligt och låt de verka en kort stund och så sköljer du ur. Sen tar du shampo igen och då löddrar det. Balsam kramar du endast i topparna.

Dust it är svårt att få bort ur håret. även andra stylingprodukter kan vara svåra att bli av med. Speciellt osis hårsprayer i hår med tunna strån har jag märkt att vill bita sig fast. Så en ordentlig djuprengöring 1-2gånger i månaden om man använder mycket stylingprodukter är att föredra.     

Har du obehandlat eller ändå friskt hår så kan nog repair shampo blir för mycket vård. Pröva ist ett volymshampo eller ett moisture (fuktgivande) shampo. Hårologi har också shampon som är anpassade till om du har hydrofobt eller hydrofilt hår. De tar en hårtest för att se hårets styrka och streckbarhet och kan på så sätt avgöra vilken typ av shampo som borde passa dig.

Hm, där sa du något, det är bara det ofärgade håret som blir sådär superblankt och "vaxit" av "repair" schampon.

Ang att schamponera två gånger/tills det löddrar, det brukar jag göra för att det är skönt när håret blir så där löddrigt, trodde det hade att göra med att håret inte blivit riktigt genom fuktat vid första schampo, man lär sig något varje dag:)
Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????