• Anonym (Håret)

Vad är det för är fel på mitt hår!!????

Jag har fått ett problem jag inte blir av med. Mitt hår är konstant fett nu också direkt efter tvätt!

I mitt fall vet jag att detta INTE beror på att jag tvättar för ofta som jag vet att de flesta förmodligen tänker tipsa med. Det började med att det bara blev fett snabbare än vanligt. Jag tvättar håret var 3:e dag och har alltid gjort. Nu är det fett direkt efter tvätt, alltså jag fönar det och håret är helt stelt i övre delen av hårbotten och fingrarna blir flottiga och kladdiga lite som klister.

Jag har nu testat ALLT! Jag har under en månads tid bara tvättat håret en gång i veckan i hopp om att det skulle göra det bättre men det har inte gett något resultat alls. Jag har testat att schamponera med grumme tvättsåpa och även en gång med yes diskmedel det hjälper för stunden men efter någon dag är det lika flottigt igen. Jag skulle hellre säga att min hårbotten är "kladdig" än just flottig. Drar jag fingrarna genom håret så stannar det kvar i den "positionen" och då kan jag knappt behälla en hårsnodd i vanliga fall då det är så glatt. Jag har alltid använt frisörschampo och använder just nu Loreal absolute repair serien. Jag vet inte vad det är för fel mitt hår men jag står inte ut längre!!!???

Folk runt omkringa har tillochmed börjat kommentera och fråga vad som har hänt med mitt hår och "när ska du tvätta håret" Jag har verkligen testat ALLT och jag måste nu ha hårband varje dag och äcklas av mitt hår!!

Alla tips är välkomna, vad kan det vara för fel?!

• Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????
  • 1022
    Coyote skrev 2012-05-29 07:31:02 följande:
    Jag tycker du ska skita i att använda Yes, det är för hårt mot hårbotten skulle jag tro. Köp ett så kallat "sista-schampo", ett schampo som rengör rejält men utan att tillföra några kladdiga oljor och liknande, sen kan du byta schampo.
    Har du tips på sådant schampo? Jag köpte från Redken tidigare men de är så satans dyra, därav Yes för min delCool
  • 1022

Men hörrni, jag fick en tanke här kring det jag skrev tidigare om solcrémen. Det är ingen av er som vet med er att ni smörjer in er med något innan ni stylar håret?
    Kan ju vara lotion eller liknande som ni har kvar på händerna som går in i håret!

Och, när ni får sådär i hårbotten, är det så i hela hårbotten då eller bara på toppen?
    Jag insåg nämligen att jag just brukar få så på skalpen men aldrig i nacken! Nu börjar jag fundera på om det kan vara så att man råkat haft något på händerna innan styling.
    Ja fönar ofta efter dusch och upptäcker detta när håret är torrt igen och faktum är att jag ofta rufsar om håret just i luggen och toppen av håret men sällan i nacken!

• mrsStatham
    1022 skrev 2012-05-29 00:13:35 följande:
    Man behöver inte sluta med Shampo för att bli av med det. Räcker med att rengöra håret på djupet och byta schampo.
    Ojojoj, vad många fel det kan bli i enb enda mening..
    Bara två saker är oändliga
  • dis90

Kerastase har speciella shampon för fet hårbotten, testa ett sånt.

Det hjälper till att stabilisera hårbotten samtidigt som den inte torkar ut längderna på håret.

Tvätta två gånger innan conditioner.  Är lättare att kunna förutse vad det beror på när man ser och tar i håret, men gå till en frisör så får du garanterat hjälp!

Kan även vara något fel med vattnet!     

• 1022
    mrsStatham skrev 2012-05-29 13:49:43 följande:
    Ojojoj, vad många fel det kan bli i enb enda mening..
    Tänkte du dig en förklaring till det där eller?

Jag vet förstås inte hur ditt hår fungerar men detta funkar utmärkt för mitt hår och har gjort under hela mitt vuxna liv. Bör tilläggas att jag har ett mycket långt hår med tunna/fina strån men många. Jag klipper ofta och håret blir oftast endast slitet och trist i topparna vilket jag finner naturligt på den längd jag har. Jag slingar överhåret och det är främst där slitningarna märks. Underhåret är naturligt och mycket starkt och blankt.

Eftersom håret växer hela tiden och jag inte har några planer att ha längre än nu(straxt under bysten) så ser jag inte hur schampo skulle kunna förstöra håret ur ett långsiktigt perspektiv?!

Som sagt, jag har några slängar, ca 3 gånger per år som mitt hår strular ur men då sköter jag det med djuprengöring och bra inpackning från frisören samt byter schampo. Däremellan så alternerar jag mellan olika billigare märken från ICA.
  • m0desty

Prova Hårologis schampo Fil för hydrofilt hår. Jag har tjockt, tungt och väldigt elastiskt hår som lätt blir som en kaka i botten. Sedan jag bytte schampo på förslag från min frisör så är håret helt annorlunda. Nu behöver jag bara tvätta det var 5-7 dag! Ingenting har någonsin gjort så stor skillnad på mitt hår.

• Suzén

Jag har hört att balsam ska man bara lägga på toppar och schamponera längre om man har flottigt hår

• Anonym
    straw2008 skrev 2012-05-29 10:56:22 följande:
    Jag byter schampo när mitt hår beter sig knasigt, så blir det sit rätta jag igen :) OM det är OK med er :O)
    OK för vem?

Gör som du vill men att döma ut nopoo helt när du knappt har skapat på ytan verkar sådär vettigt. 
  • Larvig

Du använder Dust It? Det är sjukt svårt att tvätta bort och efter att använt det ett längre tag bildas en beläggning på håret som gör att håret känns smutsigt. Sluta använd Dust It och du kommer att märka skillnad efter ett tag! Jag trodde mitt hår var helt förstört och sönderslitet, men återfick sin vanliga glansighet och mjukhet någon vecka efter att jag slutat med Dust It.

• April barn

Prova att byta schampo till ett naturligt från hälsokosten, urtekram är jättebra och förmodligen till och med billigare än frisör schampo. Det är inte alls konstigt eller ovanligt att håret/hårbotten tillslut "strejkar" efter alla kemikalier som finns i vanliga hårprodukter, byt och ge det någon månad så håret får återhämta sig.

Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????