• Anonym (Håret)

Vad är det för är fel på mitt hår!!????

Jag har fått ett problem jag inte blir av med. Mitt hår är konstant fett nu också direkt efter tvätt!

I mitt fall vet jag att detta INTE beror på att jag tvättar för ofta som jag vet att de flesta förmodligen tänker tipsa med. Det började med att det bara blev fett snabbare än vanligt. Jag tvättar håret var 3:e dag och har alltid gjort. Nu är det fett direkt efter tvätt, alltså jag fönar det och håret är helt stelt i övre delen av hårbotten och fingrarna blir flottiga och kladdiga lite som klister.

Jag har nu testat ALLT! Jag har under en månads tid bara tvättat håret en gång i veckan i hopp om att det skulle göra det bättre men det har inte gett något resultat alls. Jag har testat att schamponera med grumme tvättsåpa och även en gång med yes diskmedel det hjälper för stunden men efter någon dag är det lika flottigt igen. Jag skulle hellre säga att min hårbotten är "kladdig" än just flottig. Drar jag fingrarna genom håret så stannar det kvar i den "positionen" och då kan jag knappt behälla en hårsnodd i vanliga fall då det är så glatt. Jag har alltid använt frisörschampo och använder just nu Loreal absolute repair serien. Jag vet inte vad det är för fel mitt hår men jag står inte ut längre!!!???

Folk runt omkringa har tillochmed börjat kommentera och fråga vad som har hänt med mitt hår och "när ska du tvätta håret" Jag har verkligen testat ALLT och jag måste nu ha hårband varje dag och äcklas av mitt hår!!

Alla tips är välkomna, vad kan det vara för fel?!

• Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????
  • Anonym

Jag lånar tråden lite, om det är OK. För jag har samma problem som du!

Jag har spikrakt hår, ganska tjockt allt som allt men själva stråna är tunna. Jag tvättar håret max 2 gånger/veckan, men ändå ser mitt hår smutsigt och fett ut efter 1-2 dagar. Jag använder visserligen inte ett "bra schampoo", för jag använder Tresemme för färgat hår. Men upplevde samma problem när jag använde Matrix biolage.

Skulle mitt problem kunna lösa sig om jag slutar använda Tresemme, tvättade håret en sista gång med Yes (den gröna original, eller vilken sort?) och bytte till något annat schampoo?

• Anonym

Oh! En fråga till!

Om man djuprengör håret med Yes, ska man då låta håret torka och sen låta några dagar passera innan man schamponerar med det nya schampot, eller kör man igång med det direkt efter att man sköljt ur Yes? 

• FruNaftra

Ts, vilket lustigt sammanträffande. Jag hade EXAKT samma problem för 2,5 år sedan. Jag startade en tråd här på FL men fick inget direkt svar mer än att jag förmodligen tvättade håret för ofta. Men så var det ju inte.

Jag tvättade håret med vanligt shampoo. Sköljde ur. Balsamerade topparna. Sköljde ur. Blåste håret. Och vad såg man....hela jävla hårbotten var kladdig av fett. Såg ut som jag inte hade tvättat det på över en vecka. Jag skämdes så sjukt mycket för att gå till jobbet (kontorsjobb). håret var liksom vaxigt i hårbottnen. Låter som du har samma problem.

Jag minns inte exakt hur jag lindrade problemet men jag tror jag fick bort lite av Detta genom torrshampoo. Har du testat det???

Kan tillägga att detta problem pågick under några veckor under graviditeten. Vips så försvann problemet av sig själv. Så jo, jag tror det mycket väl kan vara ett hormonellt problem du har. Jag tycker detta var så jäkla mystiskt. Vart tusan kom vaxet ifrån liksom????

Så har du inte testat det - kör med torrshampoo. Hoppas det funkar, iallafall lite. Vet hur förbaskat jobbigt det är

• Coyote
    Anonym skrev 2012-05-29 01:49:33 följande:
    Jag lånar tråden lite, om det är OK. För jag har samma problem som du!

Jag har spikrakt hår, ganska tjockt allt som allt men själva stråna är tunna. Jag tvättar håret max 2 gånger/veckan, men ändå ser mitt hår smutsigt och fett ut efter 1-2 dagar. Jag använder visserligen inte ett "bra schampoo", för jag använder Tresemme för färgat hår. Men upplevde samma problem när jag använde Matrix biolage.

Skulle mitt problem kunna lösa sig om jag slutar använda Tresemme, tvättade håret en sista gång med Yes (den gröna original, eller vilken sort?) och bytte till något annat schampoo?
    Jag tycker du ska skita i att använda Yes, det är för hårt mot hårbotten skulle jag tro. Köp ett så kallat "sista-schampo", ett schampo som rengör rejält men utan att tillföra några kladdiga oljor och liknande, sen kan du byta schampo.
  • straw2008

Kul att "no poo" ALLTID ska komma upp. Har provat flera gånger med flera olika balsam... o mitt hår blir värre o MER fett av det fy faro säger jag bara urk.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Coyote
    straw2008 skrev 2012-05-29 07:35:31 följande:
    Kul att "no poo" ALLTID ska komma upp. Har provat flera gånger med flera olika balsam... o mitt hår blir värre o MER fett av det fy faro säger jag bara urk.
    Nopoo är ju så mycket mer än bara att tvätta håret med balsam, balsamtvätt funkar inte för mig heller. Jag är ingen renodlad nopoo-are, utan varvar lite, när jag märker att håret börjar balla ur så skippar jag schampo ett par tre tvättar, så kan man liksom "börja om" sen.
  • Anonym

Det låter som något hormonellt. Inte för att jag vet hur man mäter det, men om du helt plötsligt får det utan att ändra något.

• Anonym
    straw2008 skrev 2012-05-29 07:35:31 följande:
    Har du testat någon annan nopoometod då eller är det bara balsammetoden som inte blivit bra för dig?
  • straw2008
    Anonym skrev 2012-05-29 08:47:55 följande:
    Har du testat någon annan nopoometod då eller är det bara balsammetoden som inte blivit bra för dig?

Jag byter schampo när mitt hår beter sig knasigt, så blir det sit rätta jag igen :) OM det är OK med er :O)
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • 1022
    straw2008 skrev 2012-05-29 10:56:22 följande:
    Jag byter schampo när mitt hår beter sig knasigt, så blir det sit rätta jag igen :) OM det är OK med er :O)
    Samma här. Jag har som sagt haft så där ett par gånger, håret blir blankt och "vaxit" i hårbotten och en bit ut. Garanterat inte hormoner utan är ganska säker på att håret blir mättat av sådana medel som finns i vissa schampon.

Nu senast för inte så länge sedan så körde jag med Wellas Shampo för normalt hår, håret strejkade ihop då rensade jag håret med ett starkt "blåshampo"(Matrix) Försvann direkt och sedan bytte jag till Wellas för volym istället, problem solved. Hårbotten är normal, torr och fin igen.
    Jag har generellt inte problem med fet hårbotten så det är väldigt tydligt när håret blir så där äckligt, men det tycker jag man känner helt uppenbart att det är kemikalier av något slag och inte fett!

Jag använder sällan balsam i hårbotten då jag vet att en del är som gjorda för att få håret att se otvättat ut i botten:)
Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????