• Anonym (hjälp!)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Jag har lämnat barnet till sin pappa som skulle ha barnet till på söndag. Nu har han mailat att han inte kommer att lämna tillbaka barnet förrän den 17:e juni!

När jag åkte med barnet till pappan sa han ingenting om det här. Vad ska jag nu göra? Vi har en dom från tingsrätten på umgänge varannan helg men vi har gemensam vårdnad och nu hade pappan missat förra helgen han skulle ha barnet och jag ville vara snäll så jag förslog att han skulle ha barnet från idag och det gick han med på.

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym (nytt avtal?) skrev 2012-05-31 22:31:22 följande:
    de kan åtminstone hjälpa dig att som utomstående och neutral att ta kontakt och kolla varför han tänkt bryta det avtal ni har
    Tror du att de kan det? Jag vill inte vara utan mitt barn så länge..
  • Anonym (nytt avtal?)

Klart de kan hjälpa dig med den kontakten, men de kan inte få hem ditt barn till dig, de har liksom inte riktigt den "makten" trots allt. Däremot kanske de kan tala honom tillrätta, genom att berätta vad det innebär om han bryter mot ett avtal som gått igenom i tingsrätten och vad det kan få för följder i framtiden för hans (och framför allt barnets!) del. Det är väl vad du kan hoppas på iaf om du kontakter dem.

• Anonym (hjälp!)
    Anonym (nytt avtal?) skrev 2012-05-31 22:36:24 följande:
    Klart de kan hjälpa dig med den kontakten, men de kan inte få hem ditt barn till dig, de har liksom inte riktigt den "makten" trots allt. Däremot kanske de kan tala honom tillrätta, genom att berätta vad det innebär om han bryter mot ett avtal som gått igenom i tingsrätten och vad det kan få för följder i framtiden för hans (och framför allt barnets!) del. Det är väl vad du kan hoppas på iaf om du kontakter dem.
    Vi har en ny dom och den ska gälla! Pappan och barnet får inte bryta mot den. Jag vill inte ha ett nytt avtal då jag egentligen är nöjd med domen.

Är det tingsrätten jag ska be om hjälp av?
  • Anonym (nytt avtal?)

Ja domen ska gälla. Men pappan kan ändå välja att behålla barnet hos sig. Vilket kan ge följder för hans del senare (men givetvis är det ju barnet som drabbas i första hand i så fall). Ring familjerätten imorgon och fråga vad du kan göra och vad de kan hjälpa dig med. I första hand bör ni ju ses och prata om det, och där brukar familjerätten kunna hjälpa till.

Misstänker att jag formulerar mig på ett sätt som gör att du inte förstår vad jag menar riktigt, skyller på att jag är trött. Hur som helst, lycka till! Hoppas det löser sig för er!

• Anonym
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-05-31 22:32:38 följande:
    Tror du att de kan det? Jag vill inte vara utan mitt barn så länge..

Anonym (hjälp!) skrev 2012-05-31 22:39:33 följande:
    Vi har en ny dom och den ska gälla! Pappan och barnet får inte bryta mot den. Jag vill inte ha ett nytt avtal då jag egentligen är nöjd med domen. Är det tingsrätten jag ska be om hjälp av?

Du är nöjd med domen ja men vad säger att pappan och ungen är det? Varför får inte de bryta mot dommen för du inte vill vara utan undenden tiden och vad får dig att tro att pappan vill vara utan sin unge den tid han måste?
  • Anonym

Varför har du större rätt till barnet än pappan?

• Anonym (hjälp!)
    Anonym skrev 2012-05-31 22:46:45 följande:
    Du är nöjd med domen ja men vad säger att pappan och ungen är det? Varför får inte de bryta mot dommen för du inte vill vara utan undenden tiden och vad får dig att tro att pappan vill vara utan sin unge den tid han måste?
    Vi har fått en dom av en anledning! Han får inte bryta mot domen.

Hur lång tid tar en ansökan om verkställighet?
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym skrev 2012-05-31 22:47:20 följande:
    Varför har du större rätt till barnet än pappan?
    Vi har en NY dom! Domen säger att barnet ska bo med mig!!
  • Anonym (varför?)
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-05-31 22:48:34 följande:
    Vi har fått en dom av en anledning! Han får inte bryta mot domen.

Hur lång tid tar en ansökan om verkställighet?
    Vad är anledningen till din starka oro ts?
    Hoppas det löser sig!!
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym (varför?) skrev 2012-05-31 22:53:59 följande:
    Vad är anledningen till din starka oro ts?
    Hoppas det löser sig!!
    Om han bara kan behålla barnet när han vill utan att straffas så då finns det ingen mening med att ha en dom från tingsrätten.Rynkar på näsan
    Tack!
Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!