• Anonym (hjälp!)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Jag har lämnat barnet till sin pappa som skulle ha barnet till på söndag. Nu har han mailat att han inte kommer att lämna tillbaka barnet förrän den 17:e juni!

När jag åkte med barnet till pappan sa han ingenting om det här. Vad ska jag nu göra? Vi har en dom från tingsrätten på umgänge varannan helg men vi har gemensam vårdnad och nu hade pappan missat förra helgen han skulle ha barnet och jag ville vara snäll så jag förslog att han skulle ha barnet från idag och det gick han med på.

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!
  • Anonym (ring ombudet)
    Anonym skrev 2012-06-01 05:59:53 följande:
    Om du åker och hämtar ungen på mån så kan du förlora bboende och vårdnad om pappan anmäler dig. Även om dom finns! Har du bevis attt ungen ska vara borta till den 17? Anledningen att ungen stängt av mobb kanske är att den inte vill bli störd av dig!

oj har du underlag för det....?

Det är ju ändå ts helg så barnet ska ju vara med ts även denna helg egentligen och domen ska följas.
    Bara för att ts har lämnat barnet till papen en extra helg så betyder ju inte det att  pappan får behålla barnet.
  • sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 07:27:19 följande:
    oj har du underlag för det....?

Det är ju ändå ts helg så barnet ska ju vara med ts även denna helg egentligen och domen ska följas.
    Bara för att ts har lämnat barnet till papen en extra helg så betyder ju inte det att  pappan får behålla barnet.
    Avsteg från dom kan nog vara svårt när det blir tvist.   När jag försökte få tillbaka en ettåring fick jag höra  "Vi har ingen aning om vad ni kommit överens om".    Jag fick ingen hjälp någonstans.   Var ensam vårdnadshavare,  barnet  hade aldrig levt med sin far -  och dom fanns inte då.
  • sextiotalist

Om du menar straff, så är detta inget som regleras av brottsbalken, såvida det inte är kidnappning eller att barnet mår dåligt.

Hans agerande kan ge konsekvenser, ja, men då i förlängningen. Misstänker du att barnet far illa, då skall du agera direkt, men far barnet inte illa, utan det bara är att domen inte fullföljs, då är det bara att köra den mjuka linjen.

Men skulle din son ringa och be dig hämta honom, då kan du absolut göra det.     

• sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-06-01 07:58:29 följande:
    Om du menar straff, så är detta inget som regleras av brottsbalken, såvida det inte är kidnappning eller att barnet mår dåligt.

Hans agerande kan ge konsekvenser, ja, men då i förlängningen. Misstänker du att barnet far illa, då skall du agera direkt, men far barnet inte illa, utan det bara är att domen inte fullföljs, då är det bara att köra den mjuka linjen.

Men skulle din son ringa och be dig hämta honom, då kan du absolut göra det.     
    Vet inte vem du riktar dig till med "du".    Är det inte egenmäktighet att behålla barn utöver vad domen avsett?   Har ts nämnt att hon vill ha exet straffat?
  • sextiotalist
    sirisdotter skrev 2012-06-01 08:05:03 följande:
    Vet inte vem du riktar dig till med "du".    Är det inte egenmäktighet att behålla barn utöver vad domen avsett?   Har ts nämnt att hon vill ha exet straffat?
    Både ja och nej, har de gemensam vårdnad så är det inte så lätt. Det krävs betydligt mer än att barnet stannar två veckor.

Nej, pappan kommer troligen inte dömas, ens till böter, om Ts driver det vidare. Däremot hade han tagit barnet, rest bort, inte låtit Ts träffa barnet på ett halvår, så hade det varit lite annorlunda.

Om barnet går i skolan, så kan Ts åka och hämta barnet efter skolan, hindras barnet däremot att gå till skolan, då kan Ts anmäla detta, då det är skolplikt.

Vad som däremot kan hända, det är att det kan slå tillbaka på pappan om det skulle bli en vårdnadstvist.

Men far barnet illa, då är det en helt annan sak.        
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-06-01 08:11:44 följande:
    Både ja och nej, har de gemensam vårdnad så är det inte så lätt. Det krävs betydligt mer än att barnet stannar två veckor.

Nej, pappan kommer troligen inte dömas, ens till böter, om Ts driver det vidare. Däremot hade han tagit barnet, rest bort, inte låtit Ts träffa barnet på ett halvår, så hade det varit lite annorlunda.

Om barnet går i skolan, så kan Ts åka och hämta barnet efter skolan, hindras barnet däremot att gå till skolan, då kan Ts anmäla detta, då det är skolplikt.

Vad som däremot kan hända, det är att det kan slå tillbaka på pappan om det skulle bli en vårdnadstvist.

Men far barnet illa, då är det en helt annan sak.        
    Jaså,  är det i sin ordning att hämta tillbaka barn  från förskola /skola?
  • sextiotalist
    sirisdotter skrev 2012-06-01 08:31:21 följande:
    Jaså,  är det i sin ordning att hämta tillbaka barn  från förskola /skola?
    Det tror jag absolut, på samma sätt som pappan meddelade att han kommer behålla barnet i två veckor, kan mamman meddela att hon hämtar barnet efter skolan.
  • Anonym

du kan ringa din advokat på måndag om du inte fått hem barnet. och det kan bli så att hans umgänge helt kommer att stängas av. bryter man mot domen så får man ju betala vite. men du kan inte göra nånting förrän söndag när du egentligen skulle fått hem barnet.
    bara så du vet så kan du åka och hämta barnet efter skolan på måndag annars... 

• Anonym (ann)

Men herregud var glad att pappan vill ha barnet,tror ju ej bara du tillverkade barnet.Förstår mig ej på föräldrar som hotar o nekar o har sig,man är ändå två om ett barn,o kan ju tänkas att barnet vill stanna där,är ju ändå ej en så litet barn som ej vet vad saker o ting handlar om,borde vara en självklarhet att man obligatoriskt har varannan vecka om det ej är skadligt för barnet,du låter mer egoistisk tycker jag.

• Anonym (ring ombudet)
    Anonym skrev 2012-06-01 08:39:11 följande:
    du kan ringa din advokat på måndag om du inte fått hem barnet. och det kan bli så att hans umgänge helt kommer att stängas av. bryter man mot domen så får man ju betala vite. men du kan inte göra nånting förrän söndag när du egentligen skulle fått hem barnet.
    bara så du vet så kan du åka och hämta barnet efter skolan på måndag annars... 
    måste bara inflika att det är ts som "brytit" mot domen genom att erbjuda en extra helg som  inte var med i domen och självmant körde barnet dit.. Så barnet ska egentligen enligt dom inte hem  på söndag .. alls eftersom barnt ska vara med ts denna helg.

jag trodde man var tvugen att ha en förhandling först innan man fick vite.. och sedan inför varje tillfälle nåt händer så har man en förhandlig för att se om man ska utdela vitet.

Hur är det om både "brutit" mot domen.. dvs om mamman nekat umgänge nån gång mot pappans vilja och nu behåller pappan barnet ?
Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!