• Anonym (hjälp!)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Jag har lämnat barnet till sin pappa som skulle ha barnet till på söndag. Nu har han mailat att han inte kommer att lämna tillbaka barnet förrän den 17:e juni!

När jag åkte med barnet till pappan sa han ingenting om det här. Vad ska jag nu göra? Vi har en dom från tingsrätten på umgänge varannan helg men vi har gemensam vårdnad och nu hade pappan missat förra helgen han skulle ha barnet och jag ville vara snäll så jag förslog att han skulle ha barnet från idag och det gick han med på.

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-05-31 22:32:38 följande:
    Tror du att de kan det? Jag vill inte vara utan mitt barn så länge..
    Nähä, det vill du inte, men det är ju så länge pappan får vara utan sitt barn i och med att han bara får träffa barnet vh.
  • mirre67
    Anonym (Hämta) skrev 2012-06-01 09:06:37 följande:

Men vad oempatiska alla är. Oavsett allt annat är det väl inte många som vill vara ifrån sitt barn i två veckor i sträck. Och om domen säger varannan helg och TS ändå tyckte att barnet kunde får vara där extra så är det väl inte konstigt att hon reagerar på att pappan bara självsvådligt behåller barnet en vecka. Även fast barnet inte mår dåligt där.

Det måste ju finnas en anledning till att man inte dömde varannan vecka och om pappan hur som helst anser sig ha rätt att skita i vad domen säger blir ju det en helt meningslös pappersprodukt och det är förstås inte avsikter.

Och varför skulle hon förlora boende och vårdnad om hon hämtar sitt barn i skolan en måndag, när domen säger att pappan ska ha varannan helg? Hämta du ditt barn som om allt var som vanligt, vad ska han göra åt det? Du har ju inte gjort något fel som agerar precis som vanligt och i enlighet med det som rätten dömt.

Men pappan måste ju vara ifrån sitt barn två veckor i sträck i och med att han bara får träffa sitt barn vh. Varför är det så självklart för vissa att en pappa ska fixa det men en mamma ska inte behöva göra det??
  • Anonym (hjälp!)
    mirre67 skrev 2012-06-01 09:54:39 följande:
    Men pappan måste ju vara ifrån sitt barn två veckor i sträck i och med att han bara får träffa sitt barn vh. Varför är det så självklart för vissa att en pappa ska fixa det men en mamma ska inte behöva göra det??
    Vi har en dom av en anledning, eller hur?

Varför ska en dom inte följas?
  • sextiotalist
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-06-01 10:00:33 följande:

Såklart det är avsikten, men det är mycket som skall följas som inte görs. Men frågan är vad DU kan göra. Du kan hämta tillbaka barnet efter helgen, du kan hämta barnet vid skolan etc. Men du har inga stora verktyg att ta till. Det finns ingen inskriven straffskala på att bryta ett avtal och har ni inga vitesbelopp inskrivna i domen, så har du inget att hämta där.
  • Anonym (ann)

Förstår ej ens varför du går händelserna i förväg,är ju ej söndag idag o du själv som valde att lämna barnet till pappan.Enormt att ens sitta o sia i framtiden om saker som ej ens har inträffat.Stå ditt eget kast o se tiden ann.Alla barn ska vara glada om dom har föräldrar som vill och bryr sig.

• Anonym (Mamma M)

TS: Visst kan du hämta barnet precis när du vill efter pappans avtalade helg.

Frågan jag ställer mig är dock varför det har blivit så här just nu? Kan det vara barnet som hellre vill bo hos pappa? 
    Du skriver att pappan tidigare har haft boendet och barnet är trots allt 10 år gammalt. I den åldern brukar de flesta ha mycket starka åsikter om vad de vill och inte vill.
    Utan att veta varför så kan man inte annat än undra varför du nu fått boendet istället för vv alternativt att du skulle fått längre helger (t ex tors-mån). Om det "bara" handlar om att du framstått i bättre dager än pappan och inte handlar om hans oförmåga att sörja för barnets väl och ve så kanske du ska lugna dig i detta fall och bara hämta barnet på måndag. Alltså inte göra någon stor affär av det hela.
    Sedan bör du i lugn och ro prata med ditt barn för att försöka få fram vad barnet egentligen vill. Det finns säkert lösningar på boende och umgänge som passar alla, framförallt som passar barnet bäst. 

• mirre67
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-06-01 10:00:33 följande:

Vad är anledningen då? Far barnet illa på något sätt av att vara hos sin pappa?
  • Anonym (F)

Är du orolig över att barnet ska komma till skada? Eller handlar det här om att du har hakat upp dig på domen som ger dig företräde att ha barnet mer än barnets pappa?
    Jag är inte ute efter att anklaga dig men det är en väsentlig skillnad.

Eftersom ni har gemensam vårdnad kan polisen inte gör någonting, och socialtjänsten åker inte och hämtar barn heller utan det är polisen som gör det men det krävs mer för en hämtning än vad du har angett i tråden.

Sedan är det rent krasst så att ja, domar går att brytas och det enda som sker är att nya upprättas. Sedan beror det givetvis på vad det gäller och hur domen bryts men i det här fallet tvivlar jag på att det kommer bli några större konsekvenser för pappan.

Men som du fått råd om tidigare, kontakta ditt ombud för hjälp!

• Anonym (hjälp!)
    mirre67 skrev 2012-06-01 10:34:32 följande:
    Vad är anledningen då? Far barnet illa på något sätt av att vara hos sin pappa?
    Pappan har jäklats med umgänget förut och ställt in när jag skulle ha barnet. Så det kunde gå nästa 4 veckor mellan tillfällena vi fick träffas. Det var inte bra så klart.

Så om han inte kan göra något kan jag göra på samma sätt och behålla barnet hemma även om det är umgängeshelg och vi har en dom på umgänget? Är det så ni menar?
  • mirre67
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-06-01 10:54:27 följande:
    Pappan har jäklats med umgänget förut och ställt in när jag skulle ha barnet. Så det kunde gå nästa 4 veckor mellan tillfällena vi fick träffas. Det var inte bra så klart.

Så om han inte kan göra något kan jag göra på samma sätt och behålla barnet hemma även om det är umgängeshelg och vi har en dom på umgänget? Är det så ni menar?
    Jag har ingen aning. Vad vill barnet själv då?
Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!