• Anonym (hjälp!)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Jag har lämnat barnet till sin pappa som skulle ha barnet till på söndag. Nu har han mailat att han inte kommer att lämna tillbaka barnet förrän den 17:e juni!

När jag åkte med barnet till pappan sa han ingenting om det här. Vad ska jag nu göra? Vi har en dom från tingsrätten på umgänge varannan helg men vi har gemensam vårdnad och nu hade pappan missat förra helgen han skulle ha barnet och jag ville vara snäll så jag förslog att han skulle ha barnet från idag och det gick han med på.

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!
  • sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 08:44:16 följande:
    måste bara inflika att det är ts som "brytit" mot domen genom att erbjuda en extra helg som  inte var med i domen och självmant körde barnet dit.. Så barnet ska egentligen enligt dom inte hem  på söndag .. alls eftersom barnt ska vara med ts denna helg.

jag trodde man var tvugen att ha en förhandling först innan man fick vite.. och sedan inför varje tillfälle nåt händer så har man en förhandlig för att se om man ska utdela vitet.

Hur är det om både "brutit" mot domen.. dvs om mamman nekat umgänge nån gång mot pappans vilja och nu behåller pappan barnet ?
    Vite utdöms väl av tingsrätt efter sammanträde -  hur skulle det annars gå till?   Att  Ts skickar inbetalningskort till exet,,,,?
  • Anonym

var glad att pappa vill ha barnet. jag hade blivit glad åt det o väntat. man kan ju åka o hälsa på om man inte klarar sig så länge.

• Anonym (ring ombudet)
    sirisdotter skrev 2012-06-01 08:47:54 följande:
    Vite utdöms väl av tingsrätt efter sammanträde -  hur skulle det annars gå till?   Att  Ts skickar inbetalningskort till exet,,,,?

det måste först finnas en dom med vitesföreläggande.
    det verkar inte finnas det för då skulle ts har sagt det.

Sedan får man förhandla varje gång om vite om det ska bli eller inte.
    tex om det handlar om småbarn så kan man inte kräva vite av en bf som inte lämnat ut ett barn för att det tex kräkts helat iden och inte haft möjlighet att åka ivög för det var barnets bästa att stanna hemma då.

Och vem av parterna i detta fall ska få vite anser du?

Det är ju ts som brutit domen genom att åka med barnet till pappan på sin egna tid..  och det är inte egenmäktighet med barn eftersom ts frivilligt överlämnat barnet          
  • Anonym (Hämta)

Men vad oempatiska alla är. Oavsett allt annat är det väl inte många som vill vara ifrån sitt barn i två veckor i sträck. Och om domen säger varannan helg och TS ändå tyckte att barnet kunde får vara där extra så är det väl inte konstigt att hon reagerar på att pappan bara självsvådligt behåller barnet en vecka. Även fast barnet inte mår dåligt där.

Det måste ju finnas en anledning till att man inte dömde varannan vecka och om pappan hur som helst anser sig ha rätt att skita i vad domen säger blir ju det en helt meningslös pappersprodukt och det är förstås inte avsikter.

Och varför skulle hon förlora boende och vårdnad om hon hämtar sitt barn i skolan en måndag, när domen säger att pappan ska ha varannan helg? Hämta du ditt barn som om allt var som vanligt, vad ska han göra åt det? Du har ju inte gjort något fel som agerar precis som vanligt och i enlighet med det som rätten dömt.

• sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 08:56:49 följande:
    det måste först finnas en dom med vitesföreläggande.
    det verkar inte finnas det för då skulle ts har sagt det.

Sedan får man förhandla varje gång om vite om det ska bli eller inte.
    tex om det handlar om småbarn så kan man inte kräva vite av en bf som inte lämnat ut ett barn för att det tex kräkts helat iden och inte haft möjlighet att åka ivög för det var barnets bästa att stanna hemma då.

Och vem av parterna i detta fall ska få vite anser du?

Det är ju ts som brutit domen genom att åka med barnet till pappan på sin egna tid..  och det är inte egenmäktighet med barn eftersom ts frivilligt överlämnat barnet          
    Det var inte jag som drog in  vite i tråden.   Ville bara klargöra att det inte är gjort i en handvändning att fastställa att vite ska utdömas.   Det är troligen som du skriver att vite måste finnas med i dom för att bli aktuellt.
  • sextiotalist
    Anonym (Hämta) skrev 2012-06-01 09:06:37 följande:

Men vad oempatiska alla är. Oavsett allt annat är det väl inte många som vill vara ifrån sitt barn i två veckor i sträck. Och om domen säger varannan helg och TS ändå tyckte att barnet kunde får vara där extra så är det väl inte konstigt att hon reagerar på att pappan bara självsvådligt behåller barnet en vecka. Även fast barnet inte mår dåligt där.

Det måste ju finnas en anledning till att man inte dömde varannan vecka och om pappan hur som helst anser sig ha rätt att skita i vad domen säger blir ju det en helt meningslös pappersprodukt och det är förstås inte avsikter.

Och varför skulle hon förlora boende och vårdnad om hon hämtar sitt barn i skolan en måndag, när domen säger att pappan ska ha varannan helg? Hämta du ditt barn som om allt var som vanligt, vad ska han göra åt det? Du har ju inte gjort något fel som agerar precis som vanligt och i enlighet med det som rätten dömt.

Självklart är det jobbigt för TS, men frågan är vad denna dom i praktiken innebär. Jag har själv skrivit att hon har all rätt att hämta barnet på skolan (men bör meddela pappan).
    Men Ts ex kommer varken få fängelse eller böter för att han gör detta. Det var det hon frågade efter. 
    Jag tror inte heller att hon varken förlorar boendet eller vårdnaden om hon hämtar barnet efter skolan och meddelar pappan "Nej, jag går inte med på att du har barnet så länge, jag går efter domen"

• Anonym (ring ombudet)
    sextiotalist skrev 2012-06-01 09:10:16 följande:
    Självklart är det jobbigt för TS, men frågan är vad denna dom i praktiken innebär. Jag har själv skrivit att hon har all rätt att hämta barnet på skolan (men bör meddela pappan).
    Men Ts ex kommer varken få fängelse eller böter för att han gör detta. Det var det hon frågade efter. 
    Jag tror inte heller att hon varken förlorar boendet eller vårdnaden om hon hämtar barnet efter skolan och meddelar pappan "Nej, jag går inte med på att du har barnet så länge, jag går efter domen"

men du tror det kan slå  tillbaka på pappan om de har en tvist igen.. hur då?
  • sextiotalist
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 09:13:50 följande:

men du tror det kan slå  tillbaka på pappan om de har en tvist igen.. hur då?
    Om pappan upprepar det, ja, absolut, om det är ett enstaka tillfälle, nej
  • Anonym (hjälp!)
    sextiotalist skrev 2012-06-01 09:14:48 följande:
    Om pappan upprepar det, ja, absolut, om det är ett enstaka tillfälle, nej
    Men om jag inte anmäler nu så kan han göra samma sak igen och det blir också et "enstaka tillfälle" eller? Hur ska jag få honom att sluta bryta mot domen för nu känns det som om det har blivit high chaparall av allt, även om vi har en dom som skulle förhindra just det.
  • Anonym (ann)

Men är ju du själv som valt att barnet ska få åka dit fast det ej är pappans tid att ha barnet så bara gilla läget.Var glad att du har en pappa som vill vara delaktig i barnet.

Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!