• Anonym (hjälp!)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Jag har lämnat barnet till sin pappa som skulle ha barnet till på söndag. Nu har han mailat att han inte kommer att lämna tillbaka barnet förrän den 17:e juni!

När jag åkte med barnet till pappan sa han ingenting om det här. Vad ska jag nu göra? Vi har en dom från tingsrätten på umgänge varannan helg men vi har gemensam vårdnad och nu hade pappan missat förra helgen han skulle ha barnet och jag ville vara snäll så jag förslog att han skulle ha barnet från idag och det gick han med på.

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!
  • Anonym (hjälp!)
    Coyote skrev 2012-05-31 23:18:04 följande:
    Men va? Ni har kommit överens om att barnet ska vara hos pappan till på söndag, det måste ju barnet vara medvetet om, eller hur? Det är väl inget du behöver prata med barnet om? Ni har det säkert bra hemma tillsammans, men tror du att barnet far illa av att vara hos pappan?
    Men 2 veckor? Som är min tid med barnet? Vi ska fira skolavslutningen och jag har planerat massor.
  • sirisdotter

Ts,  först kände jag med dig,   Sedan läser jag att barnet är 20 år.   Har barnet inte varit de sedvanliga  fyra sommarveckorna med sin pappa -  du verkar ovan vid att inte ha barnet hos dig?

Sedan såg jag att du skrev att du VANN...    Det finns knappast någon vinnare i  fall som gäler barn som går till domstol.

Verkställighet av dom -  min erfarenhet är  att sådant tar något längre tid än 14 dagar.    Och om barnet är så gammalt finns kanske möjlighet att försöka få fram barnets vilja  -  tror knappast att polisen med glädje ingriper för att hämta en 10-åring.

Härdad som jag blivit gratulerar jag dig till att pappan från början deklarerat att det bara gäller 14 dagar....   Vad jag förstår har du till och med möjlighet att träffa barnet i skolan  på vardagarna  om din längtan blir för stor!

• Coyote
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-05-31 23:24:25 följande:
    Men 2 veckor? Som är min tid med barnet? Vi ska fira skolavslutningen och jag har planerat massor.
    Lägg av att vara så ego. Ditt barn har rätt till tid med sin pappa, det är inte dina planer som ska styra. Du pratar ju enbart om hur jobbigt DU kommer ha det och att DU VANN. Lägg ner!
  • sirisdotter
    sirisdotter skrev 2012-05-31 23:26:00 följande:
    Ts,  först kände jag med dig,   Sedan läser jag att barnet är 20 år.   Har barnet inte varit de sedvanliga  fyra sommarveckorna med sin pappa -  du verkar ovan vid att inte ha barnet hos dig?

Sedan såg jag att du skrev att du VANN...    Det finns knappast någon vinnare i  fall som gäler barn som går till domstol.

Verkställighet av dom -  min erfarenhet är  att sådant tar något längre tid än 14 dagar.    Och om barnet är så gammalt finns kanske möjlighet att försöka få fram barnets vilja  -  tror knappast att polisen med glädje ingriper för att hämta en 10-åring.

Härdad som jag blivit gratulerar jag dig till att pappan från början deklarerat att det bara gäller 14 dagar....   Vad jag förstår har du till och med möjlighet att träffa barnet i skolan  på vardagarna  om din längtan blir för stor!
    10 år ska det förstås stå.
  • Anonym (hjälp!)
    sirisdotter skrev 2012-05-31 23:26:00 följande:

20? 10 är barnet ungefär.

Barnet har bott med pappa några år och efter en jobbig tvist i domstol fick jag hem barnet igen. Jag vann tvisten om vårt barn! Barnet har det bäst med mig enligt domstolen. Det måste väl vara värt något?

Hur lång tid tar verkställighet ungefär?

Kan jag inget göra för att domen ska följas eller vad menar du?
  • sirisdotter
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-05-31 23:30:36 följande:
    20? 10 är barnet ungefär.

Barnet har bott med pappa några år och efter en jobbig tvist i domstol fick jag hem barnet igen. Jag vann tvisten om vårt barn! Barnet har det bäst med mig enligt domstolen. Det måste väl vara värt något?

Hur lång tid tar verkställighet ungefär?

Kan jag inget göra för att domen ska följas eller vad menar du?
    Begära verkställighet är vad du kan göra,  antar   jag,  tack vare att dom finns.

Kan du inte fråga ditt ombud,  du  hade  väl  någon advokat /jurist  i boendetvisten?   De som dagligen arbetar med liknande fall torde veta hur lång tid det kan ta att få verkställighet.
  • Anonym (ring ombudet)

Vänd dig genast till ditt ombud och begär verkställighet av domen.

Domen säger att det är din tid då ska barnet tillbaka till dig.
    Domen har ni fått för att inte behöver komma i konflikt och nu går pappan emot den.

Klart domen gäller.

Åk och hämta ditt barn !!

• Anonym (hjälp!)
    sirisdotter skrev 2012-05-31 23:38:11 följande:
    Begära verkställighet är vad du kan göra,  antar   jag,  tack vare att dom finns.

Kan du inte fråga ditt ombud,  du  hade  väl  någon advokat /jurist  i boendetvisten?   De som dagligen arbetar med liknande fall torde veta hur lång tid det kan ta att få verkställighet.
    Tvisten kostade ju skjortan så jag vill helst inte blanda in min jurist igen. Men tack för tipser.
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-05-31 23:39:37 följande:

Domen har ni fått för att inte behöver komma i konflikt och nu går pappan emot den.

Klart domen gäller.

Tack för dina kloka råd! Jag ska göra så! Jag tycker också att domen är det som gäller.

Kan jag göra det? Om jag åker på måndag efter skolan och hämtar mitt barn så är det alltså okej?
  • Anonym (been there)
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-05-31 23:39:37 följande:

Klart domen gäller.

Trappa upp kriget genom att hämta tillbaka barnet?   Nja.    En äldre släkting ville det när 6-åringen blev kvar hos sin andra förälder på obestämd tid efter ett "varannan-helg- umgängestillfälle.    Släktingen körde till bostadsområdet,  vi väntade några timmar på parkeringsplats tills förälder coh barn passerade.  Sedan då?   Jag satt paralyserad i bilen och tittade på mitt älskade barn.    Släktingen sprang ut ur bilen och ryckte tag i barnets ena arm....   Antagligen besinnade hen sig inför det absurda i situationen och släppte snart taget.
  • Anonym

Om du åker och hämtar ungen på mån så kan du förlora bboende och vårdnad om pappan anmäler dig. Även om dom finns! Har du bevis attt ungen ska vara borta till den 17? Anledningen att ungen stängt av mobb kanske är att den inte vill bli störd av dig!

Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!