adaeze skrev 2012-06-02 08:07:03 följande:
ja jag googlade lite på det och hittade om barn-lchf. Tyckte dock det var lite konstigt för det är ju inte lchf om det är en annan kost än lchf dieten med mer kolhydrater, då är det väl mer GI än lchf egentligen så då undrar jag varför de kallar det lchf? eller är det för det är lättare för om föräldrarna går på riktig lchf så kan de lätt ge barnen "barn-lchf" som egentligen inte är riktig lchf?
Men ja isåfall är det ju rätt ok men det är ju inte lchf och då tycker jag folk kan vara lite tydligare med att det är nån barnanpassad version de kör med så jag slipper sätta hjärtat i halsgropen när jag läser att de sätter sina barn på lchf!
Det är ju det som är så bra med LCHF, det är inte EN (1) diet utan anpassas efter individen. Har för mig jag läste att gränsen för barn är 100g kolhydrater. Dessutom finns många forskare som håller med om att man borde undvika gluten, även forskare som är emot LCHF. Sen är det ju allt som är förädlat av människor man bör undvika, tex vete. Dinkel är bättre isf eftersom det är "urvetet".
Så jo, det är LCHF men anpassad för barn.
Visst får folk vara tydligare men för "motståndarna" gäller då att läsa på ordentligt innan man ger sig in i en diskussion och klagar :)
Så nu har du lärt dig, LCHF kan individanpassad.
Jonas Bergqvist tycker jag har en bra definition:
För viktnedgång och vid diabetes: max 20g kolhydrater (under vissa perioder kan man vara striktare för att få igång viktnedgång)
För mittemellan personer: 30g kolhydrater
För friska individer som är aktiva: 50g kolhydrater
För tränande individer: <100g kolhydrater
För barn: 100g kolhydrater man utesluter då mest vete och socker. Surdegsbröd kan ätas ibland och även godis kan man ge i små portioner (alltså inte dagens Tom&Jessy godispåse som räcker till 4 barn egentligen) på lördagar.
Det viktigaste är nog att lära barnen att det är okej att äta socker men i små mängder, alltså inte glass varje dag eller donken flera dagar i veckan som många barn får.
Man kommer inte långt med att förbjuda saker.
Man dör inte av att inte äta vete, annars hade vi knappast överlevt tills nu. Tänk på alla glutenintolleranta, dom är ju inte dödsdömda?
Sen är det även bra att få barnen att vara fysiskt aktiva. Lite som i den där hockeyreklamen, barn ska liksom vara trötta för dom spelat fotboll eller nåt, inte för att dom suttit framför datorn.
Och ju mer aktiva dom är desto mer kolhydrater kan dom ju äta.