• adaeze

LCHF för barn

Har läst lite här och där om folk som sätter barn på LCHF-diet, måste bara fråga hur ni tänker? Jag tycker det är upprörande. Men samtidigt så anser jag att de flesta nog gör sitt bästa som föräldrar och gör det de tror är bäst för barnen så jag antar att det handlar om okunskap så låt mig nu få informera er.

Hjärnan behöver kolhydraterna för att kunna utvecklas som den ska!

• Svar på tråden LCHF för barn
  • adaeze
    Onefineday skrev 2012-06-02 00:45:11 följande:
    Word!!!!!!!!!!!!!!!!

Visst är det så.
    yay ett svar =) hade förväntat mig värsta diskussionen men det är väl fel tid på dygnet antar jag =P
  • Onefineday

Haha... Jo, jag hoppas också det kommer igång en diskussion, och nån som kan förklara hur man tänker i frågan

• yena89

Av dom jag vet som ger sina barn LCHF ger dom dem en barnanpassad LCHF, alltså inte ens i närheten av en strikt LCHF-diet som många använder sig av för att gå ner i vikt.

Det man gör är i princip att ta bort livsmedel som innehåller vete.
    Man ger dom mycket grönsaker, lite rotfrukter, en o annan potatis, kanske en frukt och så bär och nötter så
    dom får i sig en hel del kolhydrater.

Att däremot sätta sina barn på en strikt LCHF diet (växande barn) håller jag med om är fel om barnet nu inte kräver den kosten pga tex epilepsi.

Kan vara bra att läsa på istället för att läsa några trådar och aftonbladet :)

Återkom gärna med hur du reagerar på "verkligheten" :)

P.S. Jag är inte ute efter att bråka och skriver inlägget med neutrala känslor (lika bra o säga det med tanke på hur lätt det är att missförstå varandra)

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Onefineday

Fast det där låter ändå inte helt ok i mina öron. En å annan potatis och inget vete. Nä, borde finnas bättre sätt... Det är barn vi talar om.

• adaeze
    yena89 skrev 2012-06-02 01:06:19 följande:
    Av dom jag vet som ger sina barn LCHF ger dom dem en barnanpassad LCHF, alltså inte ens i närheten av en strikt LCHF-diet som många använder sig av för att gå ner i vikt.

Det man gör är i princip att ta bort livsmedel som innehåller vete.
    Man ger dom mycket grönsaker, lite rotfrukter, en o annan potatis, kanske en frukt och så bär och nötter så
    dom får i sig en hel del kolhydrater.

Att däremot sätta sina barn på en strikt LCHF diet (växande barn) håller jag med om är fel om barnet nu inte kräver den kosten pga tex epilepsi.

Kan vara bra att läsa på istället för att läsa några trådar och aftonbladet :)

Återkom gärna med hur du reagerar på "verkligheten" :)

P.S. Jag är inte ute efter att bråka och skriver inlägget med neutrala känslor (lika bra o säga det med tanke på hur lätt det är att missförstå varandra)
    ja jag googlade lite på det och hittade om barn-lchf. Tyckte dock det var lite konstigt för det är ju inte lchf om det är en annan kost än lchf dieten med mer kolhydrater, då är det väl mer GI än lchf egentligen så då undrar jag varför de kallar det lchf? eller är det för det är lättare för om föräldrarna går på riktig lchf så kan de lätt ge barnen "barn-lchf" som egentligen inte är riktig lchf?
    Men ja isåfall är det ju rätt ok men det är ju inte lchf och då tycker jag folk kan vara lite tydligare med att det är nån barnanpassad version de kör med så jag slipper sätta hjärtat i halsgropen när jag läser att de sätter sina barn på lchf!
  • yena89
    adaeze skrev 2012-06-02 08:07:03 följande:
    ja jag googlade lite på det och hittade om barn-lchf. Tyckte dock det var lite konstigt för det är ju inte lchf om det är en annan kost än lchf dieten med mer kolhydrater, då är det väl mer GI än lchf egentligen så då undrar jag varför de kallar det lchf? eller är det för det är lättare för om föräldrarna går på riktig lchf så kan de lätt ge barnen "barn-lchf" som egentligen inte är riktig lchf?
    Men ja isåfall är det ju rätt ok men det är ju inte lchf och då tycker jag folk kan vara lite tydligare med att det är nån barnanpassad version de kör med så jag slipper sätta hjärtat i halsgropen när jag läser att de sätter sina barn på lchf!
    Det är ju det som är så bra med LCHF, det är inte EN (1) diet utan anpassas efter individen. Har för mig jag läste att gränsen för barn är 100g kolhydrater. Dessutom finns många forskare som håller med om att man borde undvika gluten, även forskare som är emot LCHF. Sen är det ju allt som är förädlat av människor man bör undvika, tex vete. Dinkel är bättre isf eftersom det är "urvetet".

Så jo, det är LCHF men anpassad för barn.

Visst får folk vara tydligare men för "motståndarna" gäller då att läsa på ordentligt innan man ger sig in i en diskussion och klagar :)

Så nu har du lärt dig, LCHF kan individanpassad.

Jonas Bergqvist tycker jag har en bra definition:

För viktnedgång och vid diabetes: max 20g kolhydrater (under vissa perioder kan man vara striktare för att få igång viktnedgång)

För mittemellan personer: 30g kolhydrater

För friska individer som är aktiva: 50g kolhydrater

För tränande individer: <100g kolhydrater

För barn: 100g kolhydrater   man utesluter då mest vete och socker. Surdegsbröd kan ätas ibland och även godis kan man ge i små portioner (alltså inte dagens Tom&Jessy godispåse som räcker till 4 barn egentligen) på lördagar.

Det viktigaste är nog att lära barnen att det är okej att äta socker men i små mängder, alltså inte glass varje dag eller donken flera dagar i veckan som många barn får.
    Man kommer inte långt med att förbjuda saker.

Man dör inte av att inte äta vete, annars hade vi knappast överlevt tills nu. Tänk på alla glutenintolleranta, dom är ju inte dödsdömda?

Sen är det även bra att få barnen att vara fysiskt aktiva. Lite som i den där hockeyreklamen, barn ska liksom vara trötta för dom spelat fotboll eller nåt, inte för att dom suttit framför datorn.
    Och ju mer aktiva dom är desto mer kolhydrater kan dom ju äta.
  • yena89
    Onefineday skrev 2012-06-02 01:48:58 följande:
    Fast det där låter ändå inte helt ok i mina öron. En å annan potatis och inget vete. Nä, borde finnas bättre sätt... Det är barn vi talar om.
    Hur har vi överlevt i alla år utan vete och potatis undrar jag då....pasta och bröd är nymodigheter som man gott klarar sig utan, framförallt det "nya" mjölet.
  • Bonsaiii

Mina barn äter lchf. Vi ger dem inte gift som vete och pasta eller socker.

• Queen of all

Alla människor, vuxna som barn behöver rätt mängd kolhydrater. 
    LCHF är idioti vem det än är...

Men folk får väl göra som dom vill. Tråkigt bara att barn inte ska få äta sånt som är nyttigt.

Svar på tråden LCHF för barn