• adaeze

LCHF för barn

Har läst lite här och där om folk som sätter barn på LCHF-diet, måste bara fråga hur ni tänker? Jag tycker det är upprörande. Men samtidigt så anser jag att de flesta nog gör sitt bästa som föräldrar och gör det de tror är bäst för barnen så jag antar att det handlar om okunskap så låt mig nu få informera er.

Hjärnan behöver kolhydraterna för att kunna utvecklas som den ska!

• Svar på tråden LCHF för barn
  • dec2010

Kolhydraterna i sig hade nog inte varit så farliga om de inte hade förädlats i så många led att näringsämnena modifieras till nåt helt annat. Likaså fettet. Man ska äta bra o nyttigt fett. Inte massa skitfetter.

Livsmedelsverket har jag inte mkt för. De anser o rekommenderar barn att äta margarin typ lätta o lätt o lagom o annan skit på mackan. Det är vansinne! När de börjar rekommendera rena produkter då ska jag med gå på deras råd.

Man kan även fundera på vilka som sitter i styrelsen på livsmedelsverket o även vilka företag som står bakom all forskning..

• dec2010

kapad. IGEN! aja. datorn är min vän. så kör väl här igen då.

För det första: En jättebra bok om hur man kan äta lchf i hela familjen och anpassa efter både barn o bantande förälder är boken Lchf för familjen. Av Anna Hallén. 
      http://www.kostdoktorn.se/nu-ar-den-har-lchf-for-familjen/ här kan man läsa 22 utvalda sidor utav boken.

För det andra var det bilden då ang smör o margarin. Länken fungerade ju så klart inte.. surprise surprise. Men jag ska försöka ladda upp bilden här. Så hoppas vi att det fungerar...

• skogsvitter

Fast angående det här med 100 gram, då är inte det beräknat för ett barn alltså? Eller för vilken ålder gäller den riktlinjen? Jag menar, ju äldre barn blir desto större totalt intag av kalorier behöver de ju (fram tills att de är färdigvuxna).

Enligt vad jag får fram behöver ett barn mellan 2-5 år äta max 150-160 gram kolhydrater om man räknar på 50E% och eftersom rekommendationen anger ett maximalt intag så låter det ju alltså fullt rimligt och helt enligt gällande rekommendation att de äter runt 100 gram. Är det däremot ett större barn så blir ju skillnaderna självklart större eftersom rekommendationen är proportionell och alltså behöver ett större barn också en större andel kolhydrater.

Jag bara tycker att det låter inte alls särskilt "lågt" med 100 gram kolhydrater per dag. Ett litet barn äter ju totalt sett en väldigt liten mängd mat... jag utgår visserligen på åldern hos mina egna vilket är en på knappt 2 år och en på knappt 5 år. Enligt dessa ramar äter de i princip LCHF utan att vi inte ens vetat om det eller ens försökt sträva efter en sådan kost Bara tänker på att erbjuda nyttiga alternativ.

• skogsvitter
    dec2010 skrev 2012-06-02 22:29:17 följande:
    Kolhydraterna i sig hade nog inte varit så farliga om de inte hade förädlats i så många led att näringsämnena modifieras till nåt helt annat. Likaså fettet. Man ska äta bra o nyttigt fett. Inte massa skitfetter.

Livsmedelsverket har jag inte mkt för. De anser o rekommenderar barn att äta margarin typ lätta o lätt o lagom o annan skit på mackan. Det är vansinne! När de börjar rekommendera rena produkter då ska jag med gå på deras råd.

Man kan även fundera på vilka som sitter i styrelsen på livsmedelsverket o även vilka företag som står bakom all forskning..
    Håller dock helt med om detta, fattar inte varför de har kvar rekommendationerna om lättprodukter och margarin, sjukt förlegat och de hade ju aldrig stöd för dessa rekommendationer över huvudtaget.
  • Faile
    skogsvitter skrev 2012-06-02 22:50:53 följande:
    Fast angående det här med 100 gram, då är inte det beräknat för ett barn alltså? Eller för vilken ålder gäller den riktlinjen? Jag menar, ju äldre barn blir desto större totalt intag av kalorier behöver de ju (fram tills att de är färdigvuxna).

Enligt vad jag får fram behöver ett barn mellan 2-5 år äta max 150-160 gram kolhydrater om man räknar på 50E% och eftersom rekommendationen anger ett maximalt intag så låter det ju alltså fullt rimligt och helt enligt gällande rekommendation att de äter runt 100 gram. Är det däremot ett större barn så blir ju skillnaderna självklart större eftersom rekommendationen är proportionell och alltså behöver ett större barn också en större andel kolhydrater.

Jag bara tycker att det låter inte alls särskilt "lågt" med 100 gram kolhydrater per dag. Ett litet barn äter ju totalt sett en väldigt liten mängd mat... jag utgår visserligen på åldern hos mina egna vilket är en på knappt 2 år och en på knappt 5 år. Enligt dessa ramar äter de i princip LCHF utan att vi inte ens vetat om det eller ens försökt sträva efter en sådan kost Bara tänker på att erbjuda nyttiga alternativ.

100 gram är uträknat efter en vuxen persons matintag. Men om en person säger att den ger barnet lchfmat så antar jag att det bara betyder mindre kolhydrater och fullfeta produkter, inget annat. 
    Inte att man räknar energiprocent, kolhydrater och kalorier.  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Faile skrev 2012-06-02 23:04:10 följande:

100 gram är uträknat efter en vuxen persons matintag. Men om en person säger att den ger barnet lchfmat så antar jag att det bara betyder mindre kolhydrater och fullfeta produkter, inget annat. 
    Inte att man räknar energiprocent, kolhydrater och kalorier.  

Min utgångspunkt är alltså inte att barnet får extrem lchfdiet.
    Samma om en person säger att hela familjen äter viktväktarmat, så utgår jag ifrån att barnet slipper väga sin mat på matvågen
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • dec2010
    skogsvitter skrev 2012-06-02 23:02:10 följande:
    Håller dock helt med om detta, fattar inte varför de har kvar rekommendationerna om lättprodukter och margarin, sjukt förlegat och de hade ju aldrig stöd för dessa rekommendationer över huvudtaget.

Tack :)
  • yena89
    Onefineday skrev 2012-06-03 00:02:59 följande:
    Jag kan tipsa om en ny sida "www.halsokallan.org där det finns näringsfysiologer som man kan ställa frågor till och diskutera med, och diskutera hälsofrågor i stort...
    Kan ju säga att inlägget i forumet som handlar om LCHF för barn är återigen skriven av en som inte är insatt. Dom som ger sina barn samma mat som de själva äter (LCHF) vet att barnen får i sig nog med kolhydrater genom skolan.

Sen förstår jag inte "kriget" vi bråkar så mkt att vi glömmer bort det viktiga. Nämligen att få bort de stora mängder kmeikalier, onödiga tillsatser, lätt och lightprodukter som Fun Light, Lättmjölk och margarin, vitt och förädlat mjöl.
    Att  återgå till en naturlig kost. Sen hr mkt kolhydrater man väljer är upp till var och en.
    Ingen klagar på familjer som ger sina barn vegetarisk/vegan mat ju.
    LCHF konceptet har ju funnits jätte länge, det är bara nu som det fått ett namn som det börjat uppmärksammas.

Tala gärna om för mig varför barn inte klarar sig utan mjöl när vi bara ätit det i 10 000 år?
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden LCHF för barn