yena89 skrev 2012-06-03 01:29:00 följande:
Kan ju säga att inlägget i forumet som handlar om LCHF för barn är återigen skriven av en som inte är insatt. Dom som ger sina barn samma mat som de själva äter (LCHF) vet att barnen får i sig nog med kolhydrater genom skolan.
Sen förstår jag inte "kriget" vi bråkar så mkt att vi glömmer bort det viktiga. Nämligen att få bort de stora mängder kmeikalier, onödiga tillsatser, lätt och lightprodukter som Fun Light, Lättmjölk och margarin, vitt och förädlat mjöl.
Att återgå till en naturlig kost. Sen hr mkt kolhydrater man väljer är upp till var och en.
Ingen klagar på familjer som ger sina barn vegetarisk/vegan mat ju.
LCHF konceptet har ju funnits jätte länge, det är bara nu som det fått ett namn som det börjat uppmärksammas.
Tala gärna om för mig varför barn inte klarar sig utan mjöl när vi bara ätit det i 10 000 år?
Alltså vi tycks vara på ungefär samma linje, jag håller helt med dig och du verkar ju ha en ovanligt avslappnad LCHF-hållning, sedan LCHF blev etablerat har det ju blivit mer eller mindre en sekt kring allt detta och folk hetsar varandra till att bli så extrema som möjligt. Uppenbarligen är det ju tyvärr så att de allra flesta som talar och skriver om LCHF, i synnerhet för barn i så fall gör det utifrån fel premisser? Du säger att alla de som säger si och så inte är insatta, det verkar ju då som att de flesta inte är tillräckligt insatta och då uppmuntrar ju sådana råd och åsikter andra att göra "fel". Den här "infon" och råd på forum etc finns ju överallt, men den här mer avslappnade hållningen till kolhydrater som du har är ju ärligt talat ovanlig inom LCHF. Om det nu beror på att de flesta är okunniga eller något annat spelar ju egentligen mindre roll, eftersom ramarna ändå finns där och sprids vidare till andra.