• adaeze

LCHF för barn

Har läst lite här och där om folk som sätter barn på LCHF-diet, måste bara fråga hur ni tänker? Jag tycker det är upprörande. Men samtidigt så anser jag att de flesta nog gör sitt bästa som föräldrar och gör det de tror är bäst för barnen så jag antar att det handlar om okunskap så låt mig nu få informera er.

Hjärnan behöver kolhydraterna för att kunna utvecklas som den ska!

• Svar på tråden LCHF för barn
  • yena89

Sen en liten rättning till TS. Hjärnan behöver inte kolhydrater, den behöver glukos. Sen att glukos från kolhydrater når hjärnan snabbare än när kroppen ska producera det själv är en annan femma.
    Barn med epilepsi som går på en ketodiet utvecklas mig veterligen normalt. Dom blir inte efterblivna. Möjligen att dom blir lite kortare men vet inte om det verkligen har och göra med att dom inte intar mkt kolhydrater...jag menar..kolla på japanerna..

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • skogsvitter
    yena89 skrev 2012-06-03 01:29:00 följande:
    Kan ju säga att inlägget i forumet som handlar om LCHF för barn är återigen skriven av en som inte är insatt. Dom som ger sina barn samma mat som de själva äter (LCHF) vet att barnen får i sig nog med kolhydrater genom skolan.

Sen förstår jag inte "kriget" vi bråkar så mkt att vi glömmer bort det viktiga. Nämligen att få bort de stora mängder kmeikalier, onödiga tillsatser, lätt och lightprodukter som Fun Light, Lättmjölk och margarin, vitt och förädlat mjöl.
    Att  återgå till en naturlig kost. Sen hr mkt kolhydrater man väljer är upp till var och en.
    Ingen klagar på familjer som ger sina barn vegetarisk/vegan mat ju.
    LCHF konceptet har ju funnits jätte länge, det är bara nu som det fått ett namn som det börjat uppmärksammas.

Tala gärna om för mig varför barn inte klarar sig utan mjöl när vi bara ätit det i 10 000 år?
    Alltså vi tycks vara på ungefär samma linje, jag håller helt med dig och du verkar ju ha en ovanligt avslappnad LCHF-hållning, sedan LCHF blev etablerat har det ju blivit mer eller mindre en sekt kring allt detta och folk hetsar varandra till att bli så extrema som möjligt. Uppenbarligen är det ju tyvärr så att de allra flesta som talar och skriver om LCHF, i synnerhet för barn i så fall gör det utifrån fel premisser? Du säger att alla de som säger si och så inte är insatta, det verkar ju då som att de flesta inte är tillräckligt insatta och då uppmuntrar ju sådana råd och åsikter andra att göra "fel". Den här "infon" och råd på forum etc finns ju överallt, men den här mer avslappnade hållningen till kolhydrater som du har är ju ärligt talat ovanlig inom LCHF. Om det nu beror på att de flesta är okunniga eller något annat spelar ju egentligen mindre roll, eftersom ramarna ändå finns där och sprids vidare till andra.
  • skogsvitter
    yena89 skrev 2012-06-03 01:33:17 följande:
    Sen en liten rättning till TS. Hjärnan behöver inte kolhydrater, den behöver glukos. Sen att glukos från kolhydrater når hjärnan snabbare än när kroppen ska producera det själv är en annan femma.
    Barn med epilepsi som går på en ketodiet utvecklas mig veterligen normalt. Dom blir inte efterblivna. Möjligen att dom blir lite kortare men vet inte om det verkligen har och göra med att dom inte intar mkt kolhydrater...jag menar..kolla på japanerna..
    Fast det där är inte riktigt sant. Ketodiet är starkt kritiserat beroende på hur extremt man lägger dieten (det finns ju stora variationer) och forskning visar att vi inte kan producera tillräckligt med glukos av fett/protein för kroppen/hjärnan vilket är det starkaste argumentet för en extrem LCHF-diet.

Lite om ketodieter, inkl referenser:
    blogg.passagen.se/fredrikpaulun/entry/amning_och_lchf
  • skogsvitter
    Faile skrev 2012-06-02 23:04:10 följande:
    100 gram är uträknat efter en vuxen persons matintag. Men om en person säger att den ger barnet lchfmat så antar jag att det bara betyder mindre kolhydrater och fullfeta produkter, inget annat. 
    Inte att man räknar energiprocent, kolhydrater och kalorier.  

Rimligtvis behöver ju då enligt de uträkningarna ett barn mer? Eller mindre? Eller hur resonerar man?
    Ett barn äter mindre totalt sett, men behöver större andel kolhydrater eftersom de växer och hjärnan utvecklas. Hur ställer man sig till det?
  • dec2010

Jag tycker att på dem man pratar med som faktiskt ger sitt barn enligt "lchf" gör det på samma avslappnade sätt som oss i tråden.

Men sen sitter det alltid någon annan o tycker att de gör nåt annat. För att de bara hör att man ger barnen enligt lchftänket. Lchf för barn är ett annat tänk än för vuxna. Och missar man den detaljen så är klart att det kan tyckas väldigt osunt. Särskilt om man tänker på dem som extremäter ett tag för att få igång förbränningen.

Vi har aldrig varit nitiska o alltid ätit vad som serveras när vi är borta. Dock med vetskapen att vi kommer ha ont i magen sen. Och kanske inte utav kakan till kaffet då det är lättast att få tillbaka suget utav.

Så är ju inte alla. Har en bonusförälder som Blivit sur när vi haft exempelvis smörgåstårta på kalas o inte tänkt på honom (han har ätit till o från o när han äter så gör han det all in o just den ggn visste vi inte att han inte åt. Nu löste det sig ändå men är ändå fel tycker jag. Iaf när man är på kalas med kanske 20 pers).

• adaeze
    Faile skrev 2012-06-02 21:07:37 följande:
    Vem ger barnen godis, men inte kolhydrater?

Lchf ger ett spann upp till 100 gram kolhydrater om dagen, vilket faktiskt ger utrymme för både macka och potatis om man så vill.
    Fast egentligen ser jag detta som en ickefråga eftersom jag aldrig hört om någon som ger sitt barn lchf endast.    
    När jag googlat om lchf för barn så har sk lchf-experter själva skrivit på många ställen att man självklart kan ge lite godis på lördagar eller glass ibland, så för många verkar det falktiskt ok att ge godis men inte annat socker
  • Faile
    skogsvitter skrev 2012-06-03 09:13:39 följande:
    Rimligtvis behöver ju då enligt de uträkningarna ett barn mer? Eller mindre? Eller hur resonerar man?
    Ett barn äter mindre totalt sett, men behöver större andel kolhydrater eftersom de växer och hjärnan utvecklas. Hur ställer man sig till det?

Jag vet inte hur "man" tänker, har som sagt aldrig hört någon som ger sitt barn lchf. Eller ja, många säger ju att barnen äter samma middag osv, men då har de ju ätit annat på förskola/skola, så det blir ändå blandkost i slutändan.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    adaeze skrev 2012-06-03 10:36:30 följande:
    När jag googlat om lchf för barn så har sk lchf-experter själva skrivit på många ställen att man självklart kan ge lite godis på lördagar eller glass ibland, så för många verkar det falktiskt ok att ge godis men inte annat socker

Fast om jag nu tar mig själv som exempel så är jag restriktiv med kolhydrater till barnen.  Jag ger dem hellre ägg till frukost än yoggi, macka och banan. Det handlar om att jag vill att vardagsmaten ska vara bra, inte extrem, men nyttig och hälsosam. Och på lördagar får de lördagsgodis, är det konstigt?

Är det inte konstigare att proppa i barn onyttigheter varje dag och sen även ge lördagsgodis, om man nu ska döma?  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • adaeze
    Faile skrev 2012-06-03 10:42:34 följande:
    Fast om jag nu tar mig själv som exempel så är jag restriktiv med kolhydrater till barnen.  Jag ger dem hellre ägg till frukost än yoggi, macka och banan. Det handlar om att jag vill att vardagsmaten ska vara bra, inte extrem, men nyttig och hälsosam. Och på lördagar får de lördagsgodis, är det konstigt?

Är det inte konstigare att proppa i barn onyttigheter varje dag och sen även ge lördagsgodis, om man nu ska döma?  
    Nej jag tycker inte det är konstigt att man som förälder väljer att ge lördagsgodis, däremot så tycker jag det är konstigt att såkallade hälsoexperter vill bojkotta alla kolhydrater och socker och sen säger att barnen självklart måste få lördagsgodis när godis ofta är proppat med både socker och andra dåliga saker, då borde väl experterna istället kunna rekommendera frukt eller nötter eller något annat lördagsgott som inte är fullproppat med kemikalier och socker.

Jag ger också ägg till frukost, men jag tycker fortfarande att den lchf för barn som folk beskriver här låter mer som GI
  • Queen of all
    dec2010 skrev 2012-06-02 22:29:17 följande:
    Kolhydraterna i sig hade nog inte varit så farliga om de inte hade förädlats i så många led att näringsämnena modifieras till nåt helt annat. Likaså fettet. Man ska äta bra o nyttigt fett. Inte massa skitfetter.

Livsmedelsverket har jag inte mkt för. De anser o rekommenderar barn att äta margarin typ lätta o lätt o lagom o annan skit på mackan. Det är vansinne! När de börjar rekommendera rena produkter då ska jag med gå på deras råd.

Man kan även fundera på vilka som sitter i styrelsen på livsmedelsverket o även vilka företag som står bakom all forskning..
    Lätta och Lätt o lagom är inte margarin, det är smör...
Svar på tråden LCHF för barn