• adaeze

LCHF för barn

Har läst lite här och där om folk som sätter barn på LCHF-diet, måste bara fråga hur ni tänker? Jag tycker det är upprörande. Men samtidigt så anser jag att de flesta nog gör sitt bästa som föräldrar och gör det de tror är bäst för barnen så jag antar att det handlar om okunskap så låt mig nu få informera er.

Hjärnan behöver kolhydraterna för att kunna utvecklas som den ska!

• Svar på tråden LCHF för barn
  • Queen of all
    yena89 skrev 2012-06-02 12:49:41 följande:
    Hur har vi överlevt i alla år utan vete och potatis undrar jag då....pasta och bröd är nymodigheter som man gott klarar sig utan, framförallt det "nya" mjölet.
    Är bröd nymodigheter???? Har du pratat med dom som levde på järnåldern om det??? Bara så dom är medvetna om att det inte var bröd dom åt... :P
  • yena89
    Queen of all skrev 2012-06-02 13:51:22 följande:
    Är bröd nymodigheter???? Har du pratat med dom som levde på järnåldern om det??? Bara så dom är medvetna om att det inte var bröd dom åt... :P
    Det är vete och alla förädlade varianter som är nymodigheter. Folk då åt knappast "ljust fullkornsbröd". Dom gjorde sitt egna bröd utan socker och malde kornen själva. DÅ kan vi snacka nyttigt bröd.
    Queen of all skrev 2012-06-02 13:48:44 följande:
    Alla människor, vuxna som barn behöver rätt mängd kolhydrater. 
    LCHF är idioti vem det än är...

Men folk får väl göra som dom vill. Tråkigt bara att barn inte ska få äta sånt som är nyttigt.

Du vet att kolhydrater inte är essentiella?
    Och man äter upp till 100g kolhydrater med LCHF beroende på individ. Man äter mycket grönsaker och normalviktiga och aktiva äter även råris, potatis, surdegsbröd men i mindre mängder.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Queen of all
    yena89 skrev 2012-06-02 15:48:43 följande:
    Det är vete och alla förädlade varianter som är nymodigheter. Folk då åt knappast "ljust fullkornsbröd". Dom gjorde sitt egna bröd utan socker och malde kornen själva. DÅ kan vi snacka nyttigt bröd.

Du vet att kolhydrater inte är essentiella?
    Och man äter upp till 100g kolhydrater med LCHF beroende på individ. Man äter mycket grönsaker och normalviktiga och aktiva äter även råris, potatis, surdegsbröd men i mindre mängder.
    Motbevis: http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/kolhydrater/

Det med brödet kan jag i viss mån hålla med om. Men det finns ingen som kan säga att det är onyttigt med vilket sorts bröd som helst, bara det är i måttliga mängder. Som allt annat vi får i oss. Anledningen till att vi idag är överviktiga är för att vi stoppar i oss för mycket av en sak och rör på oss för lite...
  • dec2010

En liten inflik angående vetet o mjöl i sig. Det man gör är ju att man ger en glutenfri diet till barnet. (diet

• skogsvitter

Glutenfri kost är väldigt fattig på vitaminer så barn vars kost är glutenfri behöver få extra tillskott, detta gäller ännu mer i de fall då barnen också äter mjölkfritt vilket är vanligt vid LCHF. Varför begränsa barnets näringsintag och ge glutenfritt helt i onödan?! Det övergår mitt förstånd.

Jag tycker det är sjukligt att sätta barn på en så här extrem diet, det är inte normalt. Det är en sak att äta enligt GI, att undvika raffinerat socker och raffinerat vete, en helt annan att begränsa barnets näringsintag så gravt som man gör vid LCHF. Barnet får helt enkelt inte i sig de näringsämnen som behövs om man ger sådan kost.

Bröd är naturligtvis inte nymodernt, som redan påpekats, det raffinerade sockret och raffinerade vetet är det däremot. Det kan vi absolut klara oss utan. Det finns mjölsorter som inte är raffinerade.

Men varför i hela friden anses det ok att ge godis som inte är annat än socker och tillsatser, men inte normal föda full på vitaminer och näringsämnen som ett växande barn behöver?! Sjukt är ordet. Snedvriden reaktion på de osunda kostvanor som generellt har utvecklats i samhället.

• yena89
    Queen of all skrev 2012-06-02 16:46:01 följande:
    Motbevis: www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-inneh.../

Det med brödet kan jag i viss mån hålla med om. Men det finns ingen som kan säga att det är onyttigt med vilket sorts bröd som helst, bara det är i måttliga mängder. Som allt annat vi får i oss. Anledningen till att vi idag är överviktiga är för att vi stoppar i oss för mycket av en sak och rör på oss för lite...
    Du kan fråga vilken forskare som helst. makronutrienten kolohydrat är inte livsviktig.
    SLV är jag mycket skeptisk till, främst för att de rekommenderar kemisk sörja till barn, även kallad margarin.

Och jag sa ju att gruppen bröd inte är onyttigt. Det är allt "nytt" bröd med socker och skit i som är dåligt. Det säljs vitt bröd med tillsatt fibrer och det klassas som "nyttigt". Är inte det sjukt?
    Det brödet man gjorde i början, dvs surdegsbröd som tog dagar att göra eller bröd på oförädlade korn som mals i stenkvarn, DET innehåller näring. Inte dagens bröd som säljs i butiker.
  • yena89
    skogsvitter skrev 2012-06-02 18:31:06 följande:
    Glutenfri kost är väldigt fattig på vitaminer så barn vars kost är glutenfri behöver få extra tillskott, detta gäller ännu mer i de fall då barnen också äter mjölkfritt vilket är vanligt vid LCHF. Varför begränsa barnets näringsintag och ge glutenfritt helt i onödan?! Det övergår mitt förstånd.

Jag tycker det är sjukligt att sätta barn på en så här extrem diet, det är inte normalt. Det är en sak att äta enligt GI, att undvika raffinerat socker och raffinerat vete, en helt annan att begränsa barnets näringsintag så gravt som man gör vid LCHF. Barnet får helt enkelt inte i sig de näringsämnen som behövs om man ger sådan kost.

Bröd är naturligtvis inte nymodernt, som redan påpekats, det raffinerade sockret och raffinerade vetet är det däremot. Det kan vi absolut klara oss utan. Det finns mjölsorter som inte är raffinerade.

Men varför i hela friden anses det ok att ge godis som inte är annat än socker och tillsatser, men inte normal föda full på vitaminer och näringsämnen som ett växande barn behöver?! Sjukt är ordet. Snedvriden reaktion på de osunda kostvanor som generellt har utvecklats i samhället.
    Finns många forskare som är överens om att gluten är dåligt.
    Om du läste på om LCHF till barn skulle du inte kalla det extremt.
    Att däremot sätta barnen på samma diet som mammam som kanske vill tappa 10kg DET är extremt och onyttigt om inte barnet kräver det pga tex epilepsi.
    Barn får i sig kolhydrater och vitaminer från grönsaker, ägg, nötter, bär, frukt, rotfrukter och andra ämnen genom tex nån skiva surdegsbröd, dinkelbröd, dinkelbiffar eller råris. Däremot har man ju inte det som bas utan som tillbehör, istället är det grönsaker som utgör basen. Till det en klick sås, inga överdrivna mängder. Är det extremt?
  • Faile
    skogsvitter skrev 2012-06-02 18:31:06 följande:

Anledningen till att många behöver kosttillskott vid celiaki är att tarmen inte tar upp näringen på ett normalt sätt. Det har inget med den glutenfria kosten att göra, mig veterligen?  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • skogsvitter

Ägg innehåller ju inte ens några kolhydrater. Men nu talar ju du bara för dig själv, du kan ju inte vad alla andra gör för "individuella bedömningar" om vad som är LCHF och ej. Uppenbarligen ger ju du väldigt mycket kolhydrater trots allt inkluderat gluten, eftersom du nämner flertalet produkter som innehåller gluten. Då är det naturligtvis ingen extrem kosthållning, men jag kan ju inte direkt se det som LCHF heller om man ger både bröd, mjöl, socker, potatis, frukt och rotfrukter. Dvs allt som man traditionellt inom LCHF helt och hållet ska undvika... så hur får du detta till LCHF?

• skogsvitter
    Faile skrev 2012-06-02 18:39:41 följande:
     Anledningen till att många behöver kosttillskott vid celiaki är att tarmen inte tar upp näringen på ett normalt sätt. Det har inget med den glutenfria kosten att göra, mig veterligen?  
    Det kan jag inte uttala mig om, kanske det är så? Men det är väl bara just när man får i sig gluten som näringen inte tas upp ordentligt, vid glutenfri kost tas ju näringen upp normalt som jag förstått det.
Svar på tråden LCHF för barn