• adaeze

LCHF för barn

Har läst lite här och där om folk som sätter barn på LCHF-diet, måste bara fråga hur ni tänker? Jag tycker det är upprörande. Men samtidigt så anser jag att de flesta nog gör sitt bästa som föräldrar och gör det de tror är bäst för barnen så jag antar att det handlar om okunskap så låt mig nu få informera er.

Hjärnan behöver kolhydraterna för att kunna utvecklas som den ska!

• Svar på tråden LCHF för barn
  • Queen of all

Alltså, vad hände med att ge barnen lite ur varje del av kostcirkeln och sen se till att dom är ute och rör på sig? Det var så vi gjorde när jag växte upp. Och det är väl ingen som kan komma och säga att det inte är det bästa??? 
    Jag tycker det låter hemskt med dieter överlag till barn. Ska det verkligen behövas?? Ni kanske ska slita era barn från tv och datorer och slänga ut dom i skogen för att göra av med lite energi istället???

Och jag har för mig att någon hade bevisat att långvarig LCHF-diet ger bekymmer på kroppens inre organer som t.ex. levern...  

• Faile
    Queen of all skrev 2012-06-03 11:35:21 följande:
    Lätta och Lätt o lagom är inte margarin, det är smör...

Nej, det är margarin.
    Queen of all skrev 2012-06-03 11:38:24 följande:
    Alltså, vad hände med att ge barnen lite ur varje del av kostcirkeln och sen se till att dom är ute och rör på sig? Det var så vi gjorde när jag växte upp. Och det är väl ingen som kan komma och säga att det inte är det bästa??? 
    Jag tycker det låter hemskt med dieter överlag till barn. Ska det verkligen behövas?? Ni kanske ska slita era barn från tv och datorer och slänga ut dom i skogen för att göra av med lite energi istället???

Och jag har för mig att någon hade bevisat att långvarig LCHF-diet ger bekymmer på kroppens inre organer som t.ex. levern...  
    Diet betyder kosthållning och det äter vi ju alla. 
    Du tycker pasta är viktigt, jag tycker det inte. Precis som vissa tycker kött är överflödigt och andra inte.  

Och nej, det finns inga långsiktiga studier på lchf.  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    adaeze skrev 2012-06-03 10:53:35 följande:
    Nej jag tycker inte det är konstigt att man som förälder väljer att ge lördagsgodis, däremot så tycker jag det är konstigt att såkallade hälsoexperter vill bojkotta alla kolhydrater och socker och sen säger att barnen självklart måste få lördagsgodis när godis ofta är proppat med både socker och andra dåliga saker, då borde väl experterna istället kunna rekommendera frukt eller nötter eller något annat lördagsgott som inte är fullproppat med kemikalier och socker.

Jag ger också ägg till frukost, men jag tycker fortfarande att den lchf för barn som folk beskriver här låter mer som GI

Svårt att svara för vad andra skriver, speciellt när jag inte vet vad som skrivits heller. Meningen är väl kanske att inte vara helt rabiat utan att helt enkelt förespråka bra vardagsmat? Kanske, jag kan ju inte svara för andra som sagt
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • yena89
    skogsvitter skrev 2012-06-03 09:06:31 följande:
    Alltså vi tycks vara på ungefär samma linje, jag håller helt med dig och du verkar ju ha en ovanligt avslappnad LCHF-hållning, sedan LCHF blev etablerat har det ju blivit mer eller mindre en sekt kring allt detta och folk hetsar varandra till att bli så extrema som möjligt. Uppenbarligen är det ju tyvärr så att de allra flesta som talar och skriver om LCHF, i synnerhet för barn i så fall gör det utifrån fel premisser? Du säger att alla de som säger si och så inte är insatta, det verkar ju då som att de flesta inte är tillräckligt insatta och då uppmuntrar ju sådana råd och åsikter andra att göra "fel". Den här "infon" och råd på forum etc finns ju överallt, men den här mer avslappnade hållningen till kolhydrater som du har är ju ärligt talat ovanlig inom LCHF. Om det nu beror på att de flesta är okunniga eller något annat spelar ju egentligen mindre roll, eftersom ramarna ändå finns där och sprids vidare till andra.
    Ja, tvärtemot en del LCHFare anser jag inte kolhydrater är från helvetet. Är man i övrigt frisk räcker det med en lågkolhydratskost runt en kanske 30E% kolhydrater men vissa har inte "normala" kroppar och behöver LCHF för att må bra. Kan jämföras lite med allergier, många "tål" helt enkelt inte för många kolhydrater. Det börjar ju forskas om att generna avgör om man är skapt för att äta fett eller kolhydrater och mycket tyder på att det stämmer. Ser framemot publiceringen av studien då jag tror att många kan bli mer ödmjuka, både LCHFare och de som äter mer kolhydrater.

Sen tror jag anledningen till varför många är så "frälsta" är för att dom gått och fptt fel kostråd, varit överviktiga, sötsugna, haft olika besvär och  mått allmänt dåliga och sen testar dom LCHF och så blir dom "mirakulöst" friska. Man blir arg för att ingen inom sjukvården har talat om för en att alternativet finns och då är det lätt att bli frälst. Men det är fel att då börja frälsa andra, och då menar jag verkligen försöka tvinga på folk LCHF istället för att tala om egna erfarenheter och säga att det KAN funka och man kanske ska testa.
    Men "motståndarna" måste också bli mer ödmjuka. Om vi måste försvara en kost vi mår bra av dag in och dag ut tappar man till slut tålamodet.
    Nuförtiden säger jag inte att jag äter LCHF utan lågkolhydratskost just för att definitionen väcker så starka känslor.

Jag säger att många "motståndare" är oinsatta därför att jag möts av såna nästan varje dag. Folk tror helt enkelt att LCHF betyder en köttbit som simmar i smör och beasås och inga grönsaker eller att man äter en jäkla massa smör och dricker grädde. När man sen förklarar vad LCHF verkligen ÄR så säger dom att det inte är så. Lite som att en kristen påstår sig veta mer om islam än en muslim.

Däremot finns det ju MASSVIS med LCHFare som gör fel, precis som i andra dieter. Dom vräker i sås, grädde, bär, choklad, nötter, kött och äter inga grönsaker, som viktväktare som lägger sina points på popcorn tex eller  äter massvis frukt för att dom inte har points (har jag för mig, det kanske har ändrats)
    Sen verkar det skilja mycket mellan könen också. Kvinnor föredrar oftast fräschare mat med mer grönsaker och blandade fettkällor medan männen som följer tex Skaldeman äter mest kött och smör och anser att människan inte behöver äta grönsaker.

Kolla gärna annahallen.se om du är intresserad, hon skriver väldigt bra.
    skogsvitter skrev 2012-06-03 09:11:26 följande:
    Fast det där är inte riktigt sant. Ketodiet är starkt kritiserat beroende på hur extremt man lägger dieten (det finns ju stora variationer) och forskning visar att vi inte kan producera tillräckligt med glukos av fett/protein för kroppen/hjärnan vilket är det starkaste argumentet för en extrem LCHF-diet.

Lite om ketodieter, inkl referenser:
    blogg.passagen.se/fredrikpaulun/entry/amning_...
    Länken handlade ju mest om amning och LCHF och då tycker jag itne man ska ta till den extrema LCHF varianten utan hålla sig mellan 50-100g kolhydrater. Jag har dock läst att fördelningen i modersmjölken inte ändras utan alltid är samma, det är vitaminer och mineraler som påverkas av kosten, men jag KAN ha fel?
    Sen är nog epileptiska barn ett dåligt exempel. Lågkolhydratskosten gör liksom att dom inte får anfall mm men samtidigt så finns det ju alltid risker. Såg en dokumentär en gång och där åt de inte jätte strikt ketodiet utan kan jämföras med om en vuxen ligger mellan 50-100g.
    skogsvitter skrev 2012-06-03 09:13:39 följande:
    Rimligtvis behöver ju då enligt de uträkningarna ett barn mer? Eller mindre? Eller hur resonerar man?
    Ett barn äter mindre totalt sett, men behöver större andel kolhydrater eftersom de växer och hjärnan utvecklas. Hur ställer man sig till det?
    Jag TROR att LCHF till barn fortfarande kallas LCHF för att den övre gränsen går vid 100g. Om då ett barn som kräver säg 180g kolhydrater äter 90g så är det bara en minskning med 50% men ändå inom ramen för LCHF, borde kanske kallas lågkolhydratskost till barn istället. Gillar inte riktigt att nästan allt kallas LCHF. Gillar inte att man behöver använda en bokstavskombination överhuvudtaget. Varför inte bara säga lågkolhydratskost om man ligger under 30E% kollisar och sen ha olika nivåer inom den gränsen och välja om man vill äta mer av protein eller mer av fett.
    NEJ! FEL! :) Det är margaring. Smör består av 2-4 ingredienser medan margarin har MYCKET fler ingredienser och framställs med kemikalier på ett annat sätt.
    Queen of all skrev 2012-06-03 11:38:24 följande:

Dels för många inte kan äta "lite av varje" som att säga till en alkoholist att han kan ju ta en klunk av allt.
    Samma gäller för barn. Många barn idah är hyperaktiva och har koncentrationssvårigheter just för att det serveras mycket kolhydrater och bara margarin och lättmjölk i skolan.
    Kostcirkeln är inte lite av varje. Kostcirkeln är mest av kolhydrater och lite protein och fett.
    Det finns inget som är bäst för alla. Det finns ingen ultimat specifik kosthållning.

Dina barn går också på diet. Diet betyder kosthållning.
    Och varför anklaga föräldrart till att låta sina barn sitta framför tvn för mkt istället för att skicka ut dom?

Nej det finns inga långtidsstudier med LCHF, men det finns det inte med tallriksmodellen heller, det kan du fråga Socialstyrelsen om. Just därför pågår det just nu en STOR genomgång av alla studier. Det förväntas ett resultat nångång nästa år och förhoppningsvis går man då bort från lätt och light och ger barnen äkta smör och riktiga rena råvaror istället.
    Det serveras ju för fanken sockerbröd och vit pasta och vitt ris på skolorna, och då säger dom sig ändå gå efter SLV råd. Jag har gått i 5 skolor i Sverige och överallt har det sett ut så.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    adaeze skrev 2012-06-03 10:53:35 följande:
    Nej jag tycker inte det är konstigt att man som förälder väljer att ge lördagsgodis, däremot så tycker jag det är konstigt att såkallade hälsoexperter vill bojkotta alla kolhydrater och socker och sen säger att barnen självklart måste få lördagsgodis när godis ofta är proppat med både socker och andra dåliga saker, då borde väl experterna istället kunna rekommendera frukt eller nötter eller något annat lördagsgott som inte är fullproppat med kemikalier och socker.

Jag ger också ägg till frukost, men jag tycker fortfarande att den lchf för barn som folk beskriver här låter mer som GI
    Nja eftersom med GI behåller man ju E% av det mesta, fast liite mer protein samt att man ska vara försiktig med smör och mättad fett. Med LCHF minskar man kolhydrater, byter den kvarstående mängden mot bra källor och ger dom mer mättad fett.
  • Kattdamen
    Hur får du det till smör?
    En kopp te, tack.
  • yena89
    Kattdamen skrev 2012-06-03 15:02:30 följande:
    Hur får du det till smör?
    Undrar jag också :P
    Lätta
    Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse
    (tapiokabaserad),
    salt (1,5%), emulgeringsmedel (sojalecitin och E 471 av vegetabiliskt fett),
    konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D vitaminer.
    Mini Lätta
    Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, modifierad stärkelse(tapiokabaserad),
    filmjölk, gelantin, salt (1,5%), Emulgeringsmedel (E 471 av vegetabiliskt fett, E476)
    konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, Aoch
    D vitaminer.
    Kommentar: Modifierad stärkelse är en av de få E – numren som inte skrivs ut. Man kan likna detta som att det på en innehållsförteckning bara står att produkten innehåller konserveringsmedel, utan att nämna vilket. En del är helt ok, andra riktigt farliga. Misstänks kunna orsaka bl.a cancer. Läs mer om modifierad stärkelse.
    Lätt & Lagom
    Vatten, rapsolja, vegetabiliskt fett, kärnmjölk, modifierad stärkelse, smörolja,
    mjölksyrakultur, koksalt 1,5%, emulgeringsmedel E471, av veg fett,
    surhetsreglerande medel (mjölksyra, natriumcitrat, citronsyra), konserveringsmedel
    E202, arom, vitamin A och D.
    Kommentar: var uppmärksam på att det på vissa produkter står vegetabilisk olja och på andra rapsolja, palmolja eller solrosolja. Alla dessa oljor är vegetabiliska och härstammar antagligen ifrån Bournios regnskog som forsätter att skövlas. Värt att komma ihåg är att vad som än sägs om dessa vegetabiliska oljor så är de inte på något sätt naturliga. Självklart är de naturliga på så sätt att de ursprungligen härstammar ifrån naturen, men det är framställningen som inte är naturlig. För att utvinna dess oljor behövs högt tryck på över hundra grader, vilket är en avancerad procedur. Detta var inget 1500 – tals människan ägnade sig åt då hon kom åt fettet via köttet ifrån de djur hon förtärde.
    Sedan ska det tilläggas att kraftig besprutning är vanligt, ofta vid solrosolja.

Källa ovan: Matfusket.se

Och då skriver man inte med att man använder aceton för att bleka den svarta sörjan man får innan det bleks och smaksätts och där hälften skickas för att tillverka skokräm och målarfärg. Samt att oljan tvättas med kemikalier och innan fraktas i tunnor som det även fraktas bensin och kemikalier i.

Bregott:

Bregott är en matfettsblandning som innehåller grädde, rapsolja, salt, mjölksyrakultur, vitamin A och vitamin D. (Wikipedia)

Lite skillnad va :P Däremot tycker jag det är dåligt att dom tillsätter Vitaminer.
  • elinorlilja

jag skulle nog inte kalla det LCHF diet jag heller utan snarare glutenfri kost?. Jag skulle aldrig tänka mig sätta min dotter på någon form av diet över huvudtaget även om den är anpassad. Världen är så utseendefixerade redan och att sätta barnen på någon form av "anpassad" kost skulle jag tycka vara osunt även om den är gjord för barn. 

OM nu ett barn skulle behöva gå ner i vikt är det bättre att bara i allmänhet hålla dom borta från socker och annat onyttigt men det handlar ju endå bara om att begränsa dom från att inte äta för ofta utan någon gång i veckan kan de mycket väl äta något onyttigt som sagt de är ju bara barn men visst är det viktigt att även dom lära sig vad som är bra och dåligt i matsynpunkt men på deras nivå.

/ kostrådgivaren    

• yena89
    elinorlilja skrev 2012-06-03 16:24:52 följande:
    jag skulle nog inte kalla det LCHF diet jag heller utan snarare glutenfri kost?. Jag skulle aldrig tänka mig sätta min dotter på någon form av diet över huvudtaget även om den är anpassad. Världen är så utseendefixerade redan och att sätta barnen på någon form av "anpassad" kost skulle jag tycka vara osunt även om den är gjord för barn. 

OM nu ett barn skulle behöva gå ner i vikt är det bättre att bara i allmänhet hålla dom borta från socker och annat onyttigt men det handlar ju endå bara om att begränsa dom från att inte äta för ofta utan någon gång i veckan kan de mycket väl äta något onyttigt som sagt de är ju bara barn men visst är det viktigt att även dom lära sig vad som är bra och dåligt i matsynpunkt men på deras nivå.

/ kostrådgivaren    
    Så du ger inte dina barn mat? ;)

En glutenfri kost är där man utesluter gluten. Men LCHF minskar man energin av kolhydrater och ersätter med fett.
  • dec2010

Som kostrådgivare vet man väl att en diet är en kosthållning o inte en bantningsmetod. Det är nog fler lchfare som ger av den kosten till sina barn för att de uppriktigt tror att de mår bättre o vill sina barn väl än att de tycker dem är för tjocka.

Iom att både jag o maken lider av ibs så känns det ganska troligt att våra barn också kan må bättre av samma kost.

För oss båda var det en aha-upplevelse att må bra i magen genom så enkla ändringar. O sonen som är 1,5 märker vi också skillnad på i magen beroende på kosten. Dock "fuskar" vi ju mer med honom. O det märks så väl när han ätit mkt pasta osv.

Vi äter med lchf som utgångspunkt o anpassar efter vad vi känner påverkar oss positivt.

Fresten ang glutenfritt. om någon är gluten äter den ofta potatis- och majsstärkelse baserade produkter. Det gör du ju inte i lchf. Däremot fiberhusk är ju också väl använt inom både gluten o lchf.

• yena89

Här är en maträtt jag utan problem skulle kunna servera min barn om jag hade några. Visst kan man byta ut blomkålsmoset mot potatismos men om barnen gick i skola hade jag nog inte gjort det eftersom de får kollisar där. En bit lax, sallad, blomkålsmos och en klick hollandaisesås. En typisk LCHF måltid. Hade planerat att ha till kokt broccoli också men det visade sig att det hade tagit slut annars hade jag haft med det också. Ser det extremt ut på något sätt? Maten är dessutom på en liten tallrik och jag är mätt och belåten nu.
  • Koppkaka

Lätta och lätt och lagom är rena skämten. Och det är margarin. Att kalla det smör bara för att man i folkmun har en förmåga att säga smör om att margarin och smör man ställer på bordet, gör det inte rätt.

• elinorlilja

Yena89: jo jo men diet i min "värld" är när man försöker gå ner i vikt därav diet annars säger jag kostvanor eller kost.

Jo men i en LCHF diet äter man minimalt med kolhydrater (även omd et inte skulle gälla till 100% medLCHF för barn). Gluten finns det i mycket när det är kolhydrater vi pratar om. I stortsett inget bröd funkar och det är ju en stor källa till kolhydrater bara för att ta ett exempel. 

• RosaBabyfilt

Jag följer LCHF och jag kommer ju låta min dotter äta LCHF-mat också. Inte av någon anledning att undanhålla mat eller dylikt, utan av anledningen att snabba kolhydrater behöver inte barn och varför ska jag laga annan mat till henne när hon utan problem kan äta samma mat som vi? :) Det som blir fel är om man tror att ett barn måste tänka på vikten och hålla en diet. Jag kommer ju inte precis berätta att "jag följer LCHF för den och den anledningen" utan hon ska inte behöva höra något om dieter.

• yena89
    elinorlilja skrev 2012-06-08 14:30:59 följande:
    Yena89: jo jo men diet i min "värld" är när man försöker gå ner i vikt därav diet annars säger jag kostvanor eller kost.

Jo men i en LCHF diet äter man minimalt med kolhydrater (även omd et inte skulle gälla till 100% medLCHF för barn). Gluten finns det i mycket när det är kolhydrater vi pratar om. I stortsett inget bröd funkar och det är ju en stor källa till kolhydrater bara för att ta ett exempel. 
    Jaha i DIN värld. Tyvärr så lever jag inte i din värld. Diet är och förblir kosthållning. Vad folk gör det till är en annan femma.

Minimalt...ja om man äter strikt ja...men normalviktiga, aktiva äter ju upp till 100g och SLV mängden är ca 300g. Inte extremt lite i mina ögon.
  • kalle77
    Upprörande att det finns folk som inte inser skillnaden mellan mat och syntetisk gegga av palmolja, lut, starka syror, syntetiska aromer. Tänk på regnskogen och ät inte "vegatabiliska oljor" det är palm och liknande från tidigare regngskogar.
Svar på tråden LCHF för barn