skogsvitter skrev 2012-06-02 21:02:14 följande:
Fast LCHF handlar väl ändå om att minska kolhydraterna till ett minimum genom att ersätta dem med fett, inte byta ut dem till andra kolhydrater (bättre kolhydrater) då äter man ju fortfarande kolhydrater. Då är det faktiskt GI och inte LCHF.
Jag var inte "emot" att ge socker till barn, jag reagerade på att det påstås var ok att ge godis av allt, men inte kolhydrater (socker) i form av mat.
GI handlar om att byta ut kolhydrater men behålla typ samma energiandel. LCHF handlar om att minska kolhydrater och dom kolhydraterna man äter ska komma från bra, rena, oprocesserade källor, dit hör inte vete, socker och egentligen inte frukt heller om man nu ska vara petnoga.
Du verkar tro att LCHF handlar om att äta NOLL kolhydrater eller minimera så långt det går, och visst gör man det under viktnedgångsperioder för att få ifång förbränningen, men inget man håller på med under en längre tid om man nu inte har diabetes eller andra besvär.
skogsvitter skrev 2012-06-02 21:11:53 följande:
Varifrån kommer gränsen om 100 g kolhydrater? Hur står det i förhållande till mängden kolhydrater som livsmedelsverket rekommenderar?
Gränsen hundra gram fanns när jag började för 2 år sen och finns fortfarande. Allt beror på hur du är som person. Är du överviktig, underviktig, aktiv, stillasittande, elitidrottare, ungdom, diabetiker, epileptiker....LCHF individanpassas.
SLV rekommenderar 50-60E% kolhydrater vilekt ger ungefär 300-400g beroende på hur mkt kalorier man intar.
Sara 751 skrev 2012-06-02 21:29:13 följande:
Det gjorde vi för extremt länge sedan när det bara fanns ett fåtal människor över jordklotet. Maten människorna fick från jakt räckte inte längre till så då fick de komma på nya sätt att få mat. Människan började för ca 10 000 år sedan bruka jorden. Min största kritik till LCHF är att om alla människor åt så skulle det bara räcka till en liten bråkdel av oss. Det är en onödig lyx som väldigt få människor kan unna sig. Fattiga människor i tex Indien eller Somalia lever mestadels på kolhydrater. De är långt ifrån överviktiga. Om människan har ätit kolhydrater i 10 000 år och fetmaproblemet uppstått de senaste 30 åren så är det väldigt idiotiskt att skylla på kolhydraterna.
Om vi "rika" kunde sluta ta mat och jord från dom fattiga skulle allt se annorlunda ut. Det finns gott om utrymme att låta djuren gå fritt och odla potatis, rotfrukter och annat. Men då skulle ju inte företagen tjäna nåt så. Fattiga människor i Somalia vräker knappast i bröd så dom äter för mkt kalorier, lite svårt när man är fattig. Kolhydrater fanns till när man jobbade hårt på gården i 14 timmar och inte hade råd med bättre mat.
Och nej, jag skyller inte på kolhydrater. Anklaga mig inte för något jag aldrig sagt. Jag har inget emot kolhydrater. Det jag har nåt emot är överkonsumtionen av kolhydrater och socker. Innan fetmaepidemin spred sig åt man mer fett och mindre kolhydrater. Det är sen lätt och light kom till oss och vi fick tag i raffinerade livsmedel som vi blev sjuka och feta. Kolhydrater har vi ätit i alla tider. Men 10 000 år av jorbruk är som en fis i rymden evolutionärt sett. Samt att man för 10 000 år inte hade gigantiska livsmedelsaffärer och 100000000 miljarder produkter att välja emellen. Och jag tror inte dom hade Donken i nästan varje stad då heller.