Några fler viktväktare?
Inte det minsta arg, tycker bara diskussionen är meningslös. Om man inte får komma med tips och råd utan att få huvudet avbitet ser jag inget värde av tråden.
Så, jag lämnar den.
Min motivation går verkligen upp och ner. Men jag lämnar så gott som aldrig viktväktartänket under vardagar.
Ibland är det dock mycket svårare.
Jag väger pasta, ris, potatis osv. Grytor räknar jag ut som hela recept och delar upp det på så många portioner.
Min man äter precis samma mat som mig, men lite mer kolhydrater. Han fikar på jobbet med kollegorna och äter ibland ute.
Han har, under tiden jag har gått ner 27 kilo, gått ner 15 kilo. Så det fungerar bra utan att han räknar points.
Måste bara "skryta" lite
Igår provade jag en parkas från Didriksons i storlek 46 och den passade helt utan problem
Förra vintern hade jag en jacka i storlek 54/56 :-O
-0,6 blev det för mig. Går långsamt neråt, tror att jag har hamnat på en platå, bara att rida ut den.
Alla recept är uträknade i VV egna receptskapare.
Chili Con Carne utan bönor för 4 personer. 4 pp per portion
2 frp ICA finkrossade tomater chili
2 tsk chilipulver (jag har i mycket mer)
1 st finhackad gul lök
2 klyftor vitlök, pressad
2 st paprika skurna i bitar
1 tsk (5 gram) smör
400 gram nötfärs 10%
2 msk felix chilisås
2 tsk kakao
Bryn färsen i smöret tills den fått färg, tillsätt all lök. Häll i kryddorna (jag har också i paprikapulver, cayanne som inte stavas så). Häll på tomaterna och chilisåsen, i med paprikan och kakon. Puttra i minst 30 minuter. Desto längre tid på spisen desto mer mustig smak.
Kycklingstroganoff för 4 personer 5pp per portion.
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 gram kycklingfiléer skurna i bitar efter önskad storlek
1 msk (15 gram) smör
2 tks paprikapulver
3 msk tomatpuré
5 dl grönsakspuljong (vatten + en tärning buljong)
2 dl 5 % fraiche
Skala och skiva gul lök och vitlök.
Stek löken mjuk i 1/3 av matfettet och ta upp den. Bryn kycklingen i omgångar i resten av matfettet. Krydda med salt och peppar.
Rör ner lök, paprikapulver och tomatpuré. Tillsätt buljong och crème fraiche. Låt sjuda ca 10 minuter.
Servera med ris eller annat gryn.
Kasslergryta med curry för 4 personer. 5pp per portion
400 gram kassler (allt fett bortskuret)
1 bit purjolök
5 msk tomatpuré
1 burk konserverade champinjoner
3 klyftor vitlök
2 dl 4 % matlagningsgrädde
1 msk (15 gram) smör
2 dl turkisk yoghurt 3,5 %
MASSVIS med curry av valfri sort. Efter smak helt enkelt.
Peppar efter smak
Skär kasslern i tunna stimlor, fräs i smör tillsammans med curry, vitlök, purjo och paprikorna tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt tomatpuré och vispgrädde och låt allt koka ihop. Rör i creme fraiche.
Smaka av med salt och peppar låt allt bli genomvarmt.
Fläskfilégryta med champinjoner för 4 personer. 5pp per portion
500 gram fläskfilé
3 msk soja
5 st färska champijoner
1 st lök
10 gram smör
1 dl 10 % turkisk/grekisk yoghurt
Skär fläskfilén i mindre bitar och bryn dem i 5 gram smör, häll i en gryta. Skiva champinjonerna och fräs dem i 5 gram smör på mellanhög värme tills de har krymt ihop och fått färg (SALTA DEM EJ!!). I med den finhackade löken i stekpannan och låt dem fräsa med en stund. Häll ner i samma gryta som fläskfilén. På med värme och tillsätt matlagningsgrädde, yoghurt och soja. Koka upp och låt puttra. Salta och peppra efter smak.
Gryta med fläskfilé, mango chutney och purjolök för 4 personer. 5 pp per portion
1 bit purjolök
1 msk soja
2 msk kalvfond
2 dl vatten
400 gram fläskfilé
10 gram smör
4 msk santa maria india mango chutney original
Putsa och skiva köttet. Bryn det på båda sidor i en stekpanna med smör och lägg över det i en gryta. Salta och peppra köttet.
Skiva purjolöken. Fräs purjolöken.
Tillsätt vatten, grädde, fond, mango chutney och soja och koka i 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar