Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Några fler viktväktare?

lillamillan skrev 2012-08-28 12:30:15 följande:
    Fidelis ad urnam: Jag bruar inte heller göra måltider som överstiger 10pp. Har letat i viktväktarnas receptbas och ibland korrigerat deras recept så det passar min smak. Men man fastnar lätt och behöver lite ny mat. Många av mina "vanliga" recept är ju oxå omvandlade till pp men man blir lätt hemablid och tröttnar på maten. Så jag kopierade även jag dina recept, ser gott ut så lägtar tills jag ska laga mat.
    Jag har ett jättestort intresse för att laga mat och sitter och letar recept som jag sedan ändrar lite här och lite där i för att göra dem pointsvänliga. Så min receptbank är stooooor.

• Fidelis ad urnam
    lillamillan skrev 2012-08-29 14:55:17 följande:
    Fidelis ad urnam: Vet du om det finns små burkar av 3,5% turkisk yoghurt? Hittade bara en enorm hink på ica i dag, så får prova med vanligt matlagningsyoghurt 8% istället. Är det föresten skillnad i smaken på turkisk och vanlig matlagningsyoghurt?
    Jag har tyvärr inte hittat några små. 
    Det blir ju en del över men jag kan varmt rekommendera att ta valfri mängd yoghurt, valfri mängd nötter som du hackar upp och strör över yoghurten och att du sedan ringlar över valfri mängd flytande honung. Det är sanslöst gott och enkelt att styra pointsmässigt. Gott som mellanmål eller kvällsmys.
    Annars finns det 8 % eller 10 % i mindre förpackningar. Tror också det finns en laktosfri och laktosfri innehåller så gott som alltid mindre points.  
  • Fidelis ad urnam
    lillamillan skrev 2012-08-29 16:07:48 följande:
    Men kan man byta ut den turkiska mot vanligt matlagningsyoggi? Har aldig smakat på den turkiska så vet inte skillnaden.

Det kan man säkert göra.
  • Fidelis ad urnam
    lillamillan skrev 2012-08-29 20:01:47 följande:
    Provade i dag att göra cili con carne utan bönor.....mycket god , åt den med ris och det blev 5 portioner istället för 4. Kommer att göra den fler gånger, så gott med kakao i !!!
    jag brukar ha strimlad vitkål till ist för ris och det är bara sååå gott
  • Fidelis ad urnam
    Wilmis07 skrev 2012-08-30 10:40:20 följande:
    Andra vägningen för min del,det resulterade i -2,4 kg. Måste tipsa om blomkålsris,så gott och mättande.
    Det brukar jag också göra, riktigt gott och enkelt. 
  • Fidelis ad urnam

Jag kokar mitt "ris" i 6 minuter och tycker att det då blir bra tuggmotstånd. 

• Fidelis ad urnam
    Wilmis07 skrev 2012-08-30 21:28:21 följande:
    Mitt kör jag i någon halv minut tycker det blir bra då,en smaksak kanske?
    Ja det är absolut en smaksak. Bara nämnde hur länge jag kokar mitt så att de som vill testa har i åtanke att man kan prova sig fram. Gillar man inte det "ris" som blir när man kokar i några sekunder kan man prova att koka längre nästa gång
  • Fidelis ad urnam
    Wilmis07 skrev 2012-08-30 21:52:33 följande:
    Javisst.
    Brukar du göra blomkålsmos också,jag har inte testat de.
    Gör det ibland men är inte döförtjust i det. 
  • Fidelis ad urnam

Vi gör alltid fyra portioner mat och har receptet uträknat på fyra portioner. Jag har en liten slev som jag lägger upp grytor, köttfärssås osv på två tallrikar och i två matlådor med. Kött har jag vägt och markerat vilken som är min, likaså med korv, kyckling, lax mm. 
    Pasta, ris och bulgur väger jag upp i kokt tillstånd till mig. Potatis väger jag och markerar ut vilka som är mina.
    Visst är det lite omständligt, men det funkar ju så varför inte? 

• Fidelis ad urnam

Min vikt står still, still, still. Men är inne i en IVF behandling så det är kanske inte så konstigt med tanke på alla hormoner

Svar på tråden Några fler viktväktare?