• Anonym

Cancer/Tumör?

Jag ser en krok i mitt synfält men den är inte i mitten så det var inget problem med min gula fläck.

Jag ser den kring min blinda fläck. Alla raka linjer blir krökta kring min blinda fläck. Ganska kraftigt med. Och om jag håller för mitt friska öga så blir det till 70 procent svart för mitt sjuka öga.

Jag har en förstorad synnerv på mitt sjuka öga men förmodligen inte en inflammation. Jag har vart hos ögonmottagningen och de ska skicka remiss till en neurolog för att undersöka mitt huvud.
    Någon med detta problemet? Jag vill ha så mycket tips som går:) 

Läkaren pratade om tumör eller så och då blev jag rädd. 

• Svar på tråden Cancer/Tumör?
  • Anonym (Kanske)

Tänk på att tumör inte betyder cancer! Jag har en hypofystumör och den sitter just mellan synnerverna. Jag har fått "bättre" syn efter första operationen. Inte så att jag märker det, men när jag gör en synfältsundersökning så säger läkaren att det ser bättre ut.

Kan tyvärr inte svara om det kan vara det för jag har aldrig känt av att jag har tumören där. =/

• Anonym
    Anonym (Kanske) skrev 2012-06-21 20:59:07 följande:
    Tänk på att tumör inte betyder cancer! Jag har en hypofystumör och den sitter just mellan synnerverna. Jag har fått "bättre" syn efter första operationen. Inte så att jag märker det, men när jag gör en synfältsundersökning så säger läkaren att det ser bättre ut.

Kan tyvärr inte svara om det kan vara det för jag har aldrig känt av att jag har tumören där. =/
    Jag har en extrem smärta på den sidan där min syn är påverkad. Men bara om jag skakar huvudet eller nyser/hostar eller hoppar. Jag är mycket trött och har grova utbrott av ilska som jag aldrig haft förr. Jag är så nyfiken på vad det kan vara :(

Hur upptäcktes din tumör? Var det hos ögondoktorn eller en annan doktor.
  • Anonym
    Lady Gaga skrev 2012-06-22 10:35:40 följande:

skrev du något för jag ser inte?
  • Anonym (Kanske)

Den upptäcktes via en magnetröntgen. Anledningen till undersökningen var utebliven mens. Hittades när jag var 19. Skulle gissa att det är en magnetröntgen de gör för att undersöka dig.

• Anonym
    Anonym (Kanske) skrev 2012-06-23 22:36:33 följande:
    Den upptäcktes via en magnetröntgen. Anledningen till undersökningen var utebliven mens. Hittades när jag var 19. Skulle gissa att det är en magnetröntgen de gör för att undersöka dig.
    Varför en magnetröntegen vid utebliven mens? Min mens är regelbunden så det symtom har jag inte. Ja vi får väll se vad de gör när jag kommer dit. Jag har haft jätte mycket besvär med kraftiga kramper på vänster sida under revbenet men det kanske är nått annat. Det kom några dagar innan detta med ögat.
  • Anonym (Kanske)

För att man röntgar hypofysen, den styr alla hormoner. Till saken kanske hör att jag var 19 vid tillfället och jag hade "utretts" sen jag var 14 men orden "Vi väntar och ser". Med uteblivien mens menar jag inte utebliven vid ett tillfälle utan utebliven som i aldrig infunnit sig.

Lycka till och hoppas att de hittar vad det är som spökar.

• Anonym
    Anonym (Kanske) skrev 2012-06-27 21:40:10 följande:
    För att man röntgar hypofysen, den styr alla hormoner. Till saken kanske hör att jag var 19 vid tillfället och jag hade "utretts" sen jag var 14 men orden "Vi väntar och ser". Med uteblivien mens menar jag inte utebliven vid ett tillfälle utan utebliven som i aldrig infunnit sig.

Lycka till och hoppas att de hittar vad det är som spökar.
    Jaha okej. Vad tråkigt! Mina symtom har blivit värre och jag har tappat massa syn nu. Jag kan bara se om jag kollar rakt fram. Kollar jag åt höger, upp eller åt vänster med ögonen blir det svart som sot. Det räcker att jag blinkar lite för hårt eller gnugar, tar varmt eller kallt på mina ögon så blir det helt rött i synfältet.

Jag mår illa varje dag och kräks och ser suddigare för var dag.

Jag fick ett brev att jag kanske blir kallad inom 90 dagar till en neurolog.
  • Anonym (akuten?)
    Anonym skrev 2012-07-03 10:22:41 följande:
    Jaha okej. Vad tråkigt! Mina symtom har blivit värre och jag har tappat massa syn nu. Jag kan bara se om jag kollar rakt fram. Kollar jag åt höger, upp eller åt vänster med ögonen blir det svart som sot. Det räcker att jag blinkar lite för hårt eller gnugar, tar varmt eller kallt på mina ögon så blir det helt rött i synfältet.

Jag mår illa varje dag och kräks och ser suddigare för var dag.

Jag fick ett brev att jag kanske blir kallad inom 90 dagar till en neurolog.
    Men gud! Mår du så dåligt så åk in till akuten!

Då röntgar de dig direkt. Säg att du haft symptom länge men att de blivit akut värre de senaste dagarna.

Du kan ju inte gå i 90 dagar med de symptomen.
  • hojnas
    Anonym (akuten?) skrev 2012-07-03 10:54:56 följande:
    Men gud! Mår du så dåligt så åk in till akuten!

Då röntgar de dig direkt. Säg att du haft symptom länge men att de blivit akut värre de senaste dagarna.

Du kan ju inte gå i 90 dagar med de symptomen.
    Jag håller helt med!

Du MÅSTE ringa akuten nu, jag själv hade blivit livrädd och ringt. Snälla du, när du mår så dåligt måste du undersökas. Ring!
Svar på tråden Cancer/Tumör?