• Anonym

Cancer/Tumör?

Jag ser en krok i mitt synfält men den är inte i mitten så det var inget problem med min gula fläck.

Jag ser den kring min blinda fläck. Alla raka linjer blir krökta kring min blinda fläck. Ganska kraftigt med. Och om jag håller för mitt friska öga så blir det till 70 procent svart för mitt sjuka öga.

Jag har en förstorad synnerv på mitt sjuka öga men förmodligen inte en inflammation. Jag har vart hos ögonmottagningen och de ska skicka remiss till en neurolog för att undersöka mitt huvud.
    Någon med detta problemet? Jag vill ha så mycket tips som går:) 

Läkaren pratade om tumör eller så och då blev jag rädd. 

• Svar på tråden Cancer/Tumör?
  • Anonym
    Anonym (akuten?) skrev 2012-07-03 10:54:56 följande:
    Men gud! Mår du så dåligt så åk in till akuten!

Då röntgar de dig direkt. Säg att du haft symptom länge men att de blivit akut värre de senaste dagarna.

Du kan ju inte gå i 90 dagar med de symptomen.
    Jag ringde min VC igen som sa att jag inte ska komma in för jag st¨r i kö hus neurologen och att dessa är bra på att bedömma om det är akut:/
  • Anonym
    hojnas skrev 2012-07-03 10:59:20 följande:
    Jag håller helt med!

Du MÅSTE ringa akuten nu, jag själv hade blivit livrädd och ringt. Snälla du, när du mår så dåligt måste du undersökas. Ring!
    Jag är inte rädd, mer än att jag kommer förlora min syn. Jag livnär mig genom min syn:(
  • Anonym

men skit i VC! åk in till akuten nu!

• Anonym

Jag har erfarenhet av vård vid svår sjukdom (anhörig med cancer). Du MÅSTE kräva vård, stå på dig och vara besvärlig. Tyvärr funkar inte vården i Sverige särskilt bra, i alla fall inte förrän du kommer fram till rätt läkare.

Mitt andra råd skulle vara att inte ta ut något hemskt i förskott. Oron är inte bra så försök kämpa mot den. Läs inte för mycket på internet, då kan man lätt tro att man ska dö imorgon.

Kram

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-03 18:00:15 följande:
    men skit i VC! åk in till akuten nu!
    Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och de sa att jag skulle testa att ringa den ögonläkaren jag var hos och fråga om jag kanske kan få en påskyndad remiss till neurologen. Hon jag prata med sa att det är 13 veckors kö där jag bor för att ens få en kallelse till en neurolog.. Så jag skulle försöka skynda på det sa hon.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-03 18:04:38 följande:
    Jag har erfarenhet av vård vid svår sjukdom (anhörig med cancer). Du MÅSTE kräva vård, stå på dig och vara besvärlig. Tyvärr funkar inte vården i Sverige särskilt bra, i alla fall inte förrän du kommer fram till rätt läkare.

Mitt andra råd skulle vara att inte ta ut något hemskt i förskott. Oron är inte bra så försök kämpa mot den. Läs inte för mycket på internet, då kan man lätt tro att man ska dö imorgon.

Kram
    Mina symtom har blivit värre sedan jag sist uppdatera. Det är synd. Jag vet att man ej ska läsa på nätet. Jag gör aldrig det i vanliga fall men jag är lite rädd att jag tappar min syn permanent.

Min "blindafläck" har blivit brutalt stor på vänster öga. Nästan halva synfältet på vänster öga:(
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-03 19:23:04 följande:
    Mina symtom har blivit värre sedan jag sist uppdatera. Det är synd. Jag vet att man ej ska läsa på nätet. Jag gör aldrig det i vanliga fall men jag är lite rädd att jag tappar min syn permanent.

Min "blindafläck" har blivit brutalt stor på vänster öga. Nästan halva synfältet på vänster öga:(
    Åk in till akuten och vägra åk förrän du får hjälp. Eller tänk efter om du eller någon anhörig eller kompis känner någon läkare som kan hjälpa dig igenom systemet.
  • hojnas

Men kan du inte ringa till neurologavdelningen själv imorgon?

Även fast jag tycker att du ska ringa till akuten så fort som möjligt, jag fick komma in när det blixtrade i ögonen och det gjorde förbaskat ont i tinningarna i samband med det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-03 21:35:40 följande:
    Åk in till akuten och vägra åk förrän du får hjälp. Eller tänk efter om du eller någon anhörig eller kompis känner någon läkare som kan hjälpa dig igenom systemet.
    Min fader känner en ÖNH läkare men han är på semester tills v 32. Jag åker in om jag får ett symtom till känner jag.
  • Anonym
    hojnas skrev 2012-07-03 21:38:41 följande:
    Men kan du inte ringa till neurologavdelningen själv imorgon?

Även fast jag tycker att du ska ringa till akuten så fort som möjligt, jag fick komma in när det blixtrade i ögonen och det gjorde förbaskat ont i tinningarna i samband med det.
    Vad var det för del på dig då? Jag har massa tinnitus men inte ont.
Svar på tråden Cancer/Tumör?