• Anonym

Cancer/Tumör?

Jag ser en krok i mitt synfält men den är inte i mitten så det var inget problem med min gula fläck.

Jag ser den kring min blinda fläck. Alla raka linjer blir krökta kring min blinda fläck. Ganska kraftigt med. Och om jag håller för mitt friska öga så blir det till 70 procent svart för mitt sjuka öga.

Jag har en förstorad synnerv på mitt sjuka öga men förmodligen inte en inflammation. Jag har vart hos ögonmottagningen och de ska skicka remiss till en neurolog för att undersöka mitt huvud.
    Någon med detta problemet? Jag vill ha så mycket tips som går:) 

Läkaren pratade om tumör eller så och då blev jag rädd. 

• Svar på tråden Cancer/Tumör?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 17:43:53 följande:
    Det är väl lite off topic men jag blir så förbannad när jag läser sånt här och du är verkligen inte ensam. Från barnsben blir vi itutade att vi har världens bästa sjukvård och att vi ska vara glada att vi bor i Sverige etc och sen när man testar systemet så är det - trots nästan världsrekord i skatter - så uselt. Det är så illa att personer dör för att de inte får sjukvård i tid och eftersom det är politiker som köper vår vård åt oss kan vårdpersonalen bara rycka på axlarna åt våra frustration. Reaktionen man får i Sverige är alltid att man inte ska klaga för vi har ju faktiskt världens bästa sjukvård. BULLSHIT!

Ja det är rätt sjukt att Svergies vård har så bra rykte. Jag känner många som det krånglar för
  • Anonym
    FIame skrev 2012-07-04 17:46:54 följande:
    Skulle du uppleva ökat tryck i huvudet får du söka akut. Ät mer saltat än du gör normalt. Finns massor med olika diagnoser detta kan bero på, både benigna och maligna.

Jag har problem med lite låga salthalter. Men bara precis under gränsen eller på gränsen. Det varierar. Jag äter ganska mycket salt. Jag gillar att ha salt i maten osv. Varför tipsa du mig om at. t äta mer salt Jag har ett tryck men detta tryck har ofta vid väderförändringar sedan innan. Jag vet nog ingen diagnos som ger dessa symtom. Men jag är inte så kunnig på ögon o huvud :-\
  • Anonym
    Anonym (p) skrev 2012-07-04 17:50:28 följande:
    Nu har du pratat med ögon eller hur? Hoppas de tog in dig på en gång, det tror jag nog egentligen med tanke på att det blixtrar för det är för dem ett allvarligt symptom som ska handläggas dygnet om på en gång. Hittar de inget lär de skicka dig vidare till neurologjouren. Så min förhoppning är att du är inne nu med andra ord. Lycka till!

Nej jag fick inte komma in för jag var där "så nyss" och akuten avråder mig att komma för det är kaos där typ... Vart vänder jag mig då??
  • Anonym (Julia)
    Anonym skrev 2012-07-04 22:36:56 följande:
    Nej jag fick inte komma in för jag var där "så nyss" och akuten avråder mig att komma för det är kaos där typ... Vart vänder jag mig då??

Men stackars människa! Jag hade åkt in ändå! De måste ju hjälpa dej!!
  • hojnas

Men kära nån, jag blir alldeles frustrerad!

Om det är hög prio på dig borde du ju för fan bli undersökt. Helst igår!
    Hur långt bort är andra sjukhuset? Kan du inte komma till deras akut? Finns det andra sjukhus du kan kontakta?

Ååhåhå, jag önskar att jag kunde göra någonting för dig!

• Anonym
    Anonym (Julia) skrev 2012-07-04 22:41:08 följande:
    Men stackars människa! Jag hade åkt in ändå! De måste ju hjälpa dej!!
    Jag har fått två till symtom nu. Nu ser jag bollar även när jag kollar ner och ibland (små mindre tydliga) rakt fram.
    Jag ringde akuten igen och de sa att jag borde vänta på min neurologundersökning. För där kommer de vara grundliga. Så jag ska försöka få tag i det sjukhus jag ska till när jag väl blir kallad
  • Anonym
    hojnas skrev 2012-07-04 22:50:01 följande:
    Men kära nån, jag blir alldeles frustrerad!

Om det är hög prio på dig borde du ju för fan bli undersökt. Helst igår!
    Hur långt bort är andra sjukhuset? Kan du inte komma till deras akut? Finns det andra sjukhus du kan kontakta?

Ååhåhå, jag önskar att jag kunde göra någonting för dig!
    Jag har börjat ringa runt till sjukhus nu. Jag fick tag i ett annat nummer till det sjukhus som jag ska till (som egentigen inte är mitt) det ligger 1 timma och 10 min härifrån. Det var en som svarade och sa att hon skulle ringa upp ca 10.00 idag. Så jag har fått tag i en! WOHOOO! Men det är inte säkert de tar emot mig. Så då får jag ringa runt till andra sjukhus. Jag vill ju helst träffa någon som kan mycket om hjärnan och gärna hur det kan påvärka synen.

Jag uppdaterar efter jag talat med sköterskan på det sjukhus som jag kommer att bli kallad till. (kanske något senare för jag sitter med tre ton jobb:( )

TACK du och alla som bryr er så!
  • FIame
    Anonym skrev 2012-07-04 22:34:26 följande:
    Jag har problem med lite låga salthalter. Men bara precis under gränsen eller på gränsen. Det varierar. Jag äter ganska mycket salt. Jag gillar att ha salt i maten osv. Varför tipsa du mig om at. t äta mer salt Jag har ett tryck men detta tryck har ofta vid väderförändringar sedan innan. Jag vet nog ingen diagnos som ger dessa symtom. Men jag är inte så kunnig på ögon o huvud :-\
    Hej igen! Jo ökat intag av salt gör att det blir ökat mängd salt i blodet vilket drar med sig svullnader från vävnader (till exempel hjärnan). Med andra ord, mindre vätska samlas inuti skallen. Man kan se det som en första gör-det-själv-kur för att försöka svälla av skallen tills du får en tid, vilket borde lindra symtomen något. Försök till avsvällning av kranium görs professionellt/i sjukvården via kortison (betapred).

Du måste såklart söka sjukvård så snabbt som möjligt. Överdriv dina symptom lite om de behandlar dig som luft. 
  • Anonym
    FIame skrev 2012-07-05 08:50:17 följande:
    Hej igen! Jo ökat intag av salt gör att det blir ökat mängd salt i blodet vilket drar med sig svullnader från vävnader (till exempel hjärnan). Med andra ord, mindre vätska samlas inuti skallen. Man kan se det som en första gör-det-själv-kur för att försöka svälla av skallen tills du får en tid, vilket borde lindra symtomen något. Försök till avsvällning av kranium görs professionellt/i sjukvården via kortison (betapred).

Du måste såklart söka sjukvård så snabbt som möjligt. Överdriv dina symptom lite om de behandlar dig som luft. 
    Okej! Tack för tipset. Jag har blivit tillsagt att försöka dra ner på saltet. Inte för jag fått i mig för mycket på några prover. Men jag har något prov på min bukspottskörtel (hmm var det så den hette) som är förhöjt och då sa dem att jag kanske äter förmycket salt. Men när de kolla salthalterna så var dessa låga. Så jag har inte tagit skada av att salta maten lite extra ibland. Jag gillar salt. Jag älskar saltgurka (kanske inte är salt i den men den är god). Saltlakris är mums!

Jag ska snart bli uppringd av "mitt" sjukhus (det som är en bit bort) Hopppppas jag får någon hjälp!

Tack igen.
  • FIame
    Anonym skrev 2012-07-05 09:34:27 följande:
    Okej! Tack för tipset. Jag har blivit tillsagt att försöka dra ner på saltet. Inte för jag fått i mig för mycket på några prover. Men jag har något prov på min bukspottskörtel (hmm var det så den hette) som är förhöjt och då sa dem att jag kanske äter förmycket salt. Men när de kolla salthalterna så var dessa låga. Så jag har inte tagit skada av att salta maten lite extra ibland. Jag gillar salt. Jag älskar saltgurka (kanske inte är salt i den men den är god). Saltlakris är mums!

Jag ska snart bli uppringd av "mitt" sjukhus (det som är en bit bort) Hopppppas jag får någon hjälp!

Tack igen.
    Jag menar bara som en tillfällig grej att t ex. dricka lite saltvatten vilket kan lindra symtomen, tills du sjukvården börjar ta hand om dig.
    Det är inte bra att äta mycket salt på lång sikt (för njurarna t ex).

/Vänligen
Svar på tråden Cancer/Tumör?