moontrip skrev 2012-07-05 22:42:37 följande:
Bra att du bestämt dig för att åka in! Heja!
Akuten är ett ställe man åker till när det är akut, du behöver inte bli "ditskickad" av vårdguide eller liknande.
(Seriöst så skulle nog många ringt 112 och ambulans i ditt läge...)
De kommer inte bli ett dugg arga. Jag lovar. Det är deras jobb att ta emot dig. Man anmäler sig i en lucka när man kommer dit, och du får berätta varför du är där. Ta då upp hur snabbt symtomen förvärrats- det är ju därför du åker till akuten och inte kan vänta på din remiss. Att du fått yrsel och alla de symtom du berättat om här, som gör att det är ett jobbigt och akut läge för dig.
Sedan får man vänta på sin tur, de prioriterar naturligtvis folk som inte kan andas, eller akuta hjärtproblem, stora blödningar osv. Du får räkna med att det kan ta timmar innan du får träffa en läkare. Men det är som sagt din RÄTT att göra det.
Du skulle bara veta vad folk kommer till akuten med... vrickade fötter, ont i halsen... så du behöver sannerligen inte känna dig dum som söker vård för så allvarliga symtom som du har.
LYCKA TILL IMORGON!
Tack! Vad snäll du är. Jag åkte in klockan 05.00 ca. Min sambo kom då.
Jag gjorde ungefär som du skrev. De tog in mig ganska snabbt. en läkare kom efter någon timma och bad mig gå på en rak linje. Han bad mig peka på näsan. Jag fick göra lite undersökningar (sådana test som jag skrev om) Han tog ett blodprov sedan fick jag gå hem.
Jag blev irriterad när de tänkte skicka hem mig utan röntgen. Men han sa att jag inte hade några tecken på något farligt. Och att jag kan gott vänta tills den 29 aug när jag ska bli kallad av det där sjukhuset som ligger en bit bort.
Läkaren var inte otrevlig men han var sterssad. Jag fick ett förslag att börja med "psyk"medicin typ antidepp medicin. För jag ofta blivit sjuk (bihålsinflammationer, lunginflammationen som jag skrev om) För om man mår dålig psykiskt så kan man få ett dåligt immunförsvar.
Men jag har aldrig mått dåligt psykiskt i hela mitt liv. Förens för 12 veckor sedan när allt detta starta. Så att det skulle vara det som gjorde att jag fick massa infektioner för flera år sedan har jag svårt att tro.
Min psykiska ohälsa som stara för 12 veckor sedan är inte att jag är deppig. Jag blir arg för ingeting. Jag känne inte igen mig själv. Jag blir jätte arg hela tiden på min sambo, kollegor och min mamma samt pappa.
Så det kanske är stress??
Vi får väll se vad det nya sjukhuset säger den 29 aug:(
Jag har fått ett symtom till frästen:
För det första släpper inte huvudvärken.. Den är jätte konstig.
Men det nya symtomet är att jag har svårt att röra ögonen till höger, det gör ont och de stannar änna av i mitten:(