Inlägg från: Timisen |Visa alla inlägg
  • Timisen

Midsommargänget III

Fick frågan om vilken stad som är bäst för att plugga läkarlinjen? Uppsala, Sthlm, umeå el lund?

Eh...jag får antingen fråga publiken, välja 50/50 eller ringa livlinan.

• Timisen

Jag skriver hela tiden från alfa-fl...tycker inte om den nya. Syns det om man får medd?

• Timisen

Ah cocci - mitt favvoämne!
    Nu vill jag gärna att de som kan mer lägger sig i för jag vill gärna veta mer. Det jag vet är iaf att man kan gå ner i vikt gm att helt enkelt stänga käften; antingen gm svält eller västerländsk anorexi.

Men man kan även köra en halvvariant som är mkt vanlig hos svenska kvinnor födda så långt före 80-talets motionsexplosion att de inte tog det där m träning till sig; smörgåsfrukost, fillunch o lätt middag med familjen. Det funkar bra om man inte tränar, inte bryr sig om att man är smal men lös och om man aldrig nånsin kommer att vilja äta mer än så.

Sen kan man äta var 4e timme (en del tycker var 3e) och på så sätt hålla igång en jämn förbränning. Man ska absolut inte tolka det som att det ska vara en 3rätters 6 ggr/dygn, men frulle (fil o flingor el gröt kanske), vanlig lunch (kolhydrater o protein osv), mellanmål o sen middag. Kanske även ngt litet kvällsmellis.
    Men med sunt förnuft; tänk hellre kostcirkeln än ronaldmcdonald.

Sen är det det där m kolhydrater...en del menar att man kan skippa kolhydrater till middagen o bara äta protein (kött utan synligt fett, fisk el fågel o dyl) och grönsaker.
    Jag tycker att sitter man på arslet hela dagarna kan det vara en god idé...svårt att motivera att man laddar pasta som inför vasaloppet varje dag...

Träning;
    alltså man ökar förbränningen med träning, även m styrketräning. Styrketräning är oxå bra för då slipper man ha en kropp som - smal el tjock - skakar i 3 minuter när man torkat sig efter duschen. Sen kan motion motverka krämpor o få en gladare o bla bla bla...

Och glöm den där skrönan om att gå är lika bra som att springa! Springer du i 30 min eller går i 30 min har du en sammanlagd förbränning (under o efter) i förstnämnda fall som är överlägsen! Men varje springsteg belastar kroppen m din vikt x 4 så det kan vara bra att gå om man är överviktig el har problem m knän/rygg eller bara hatar att springa.
    Bättre gå än ligga liksom.

Men bara träning o taskiga matvanor är inte så bra kombi.

• Timisen

Jamen toca, allt funkar i en viss ålder sen sjunker ju förbränningen med åren Fast de närmaste 10-15 åren lär nog gå fint. Och som ni verkar leva med all sport ska du nog se till att inte äta för LITE så du vinglar av vägen o faller nån km...kolhydrater tror jag inte du ska skippa när du sportar som du gör! Nu är det väl mest spy som står på schemat o hur man äter då vette fan! Ska man kompensera det man spytt ut? Ska man äta särskilda saker som får att spy mindre? Vet icke..

Men en vanlig gravad som inte har det som du o elin behöver tydligen bara en macka extra per dag, så frosserier är bara ett mentalt behov...som alltid

Proteiner = antagligen det som du ser som kärnan i ditt recept, kött, fisk...
    Kolhydrater = det du har till, ris, potatis, pasta...

• Timisen

Fast det visste du nog

Jag är så stolt, lillebror verkar komma in på läkarlinjen!

• Timisen

Ojojoj vad jag ska utnyttja honom för alla mina krämpor!

• Timisen

Galna elin vill ha en patolog i familjen!!! Elin...med en sån önskan behöver du ist en psykiatriker!!

• Timisen

Och det klart jag är stolt över lillebror!!! Det är ju fan jag som lärt honom läsa, följt m honom till dagis o träningar o hjälpt honom m läxorna, hämtat hem honom fr sommarläger när han gjort bort sig, svarat mitt i natten när han ringt om hjälp...

Så guuud vad det ska bli en ny upplevelse att bli mamma

Svar på tråden Midsommargänget III