• lissan01

Var spyflugan gravid?

Åh fy! Jag smällde nyss en spyfluga på fönsterrutan. När jag tittade lite närmare såg jag att det vällde ut små vita larver ur kroppen, och även att det satt fast några larver på flugsmällan! Usch, var det en gravid mamma-fluga jag slog ihjäl? Har detta hänt er?

Ps. Smäller ni förresten spyflugor även om de sitter på fönster?

• Svar på tråden Var spyflugan gravid?
  • lissan01
    Dang it skrev 2012-07-04 17:50:17 följande:
    Spindlar är en helt egen historia. Jag har extrem fobi för spindlar, så dyker en upp får jag antingen hålla andan för att inte få panik inför ungarna och sedan döda spindeln, eller så får mannen komma till undsättning, och han gör vad som är enklast, oftast dödar den, men ibland skopar upp den och slänger ut den från balkongen. Men oftast blir det en snabb avlivning:)
  • annpe

Örk, gravid fluga! Rörde larverna på sig också?

• maximum
    lissan01 skrev 2012-07-04 17:35:49 följande:
    Har du också "smäcken" med metalltrådshandtag då?

Japp den gamla hederliga varianten
  • fortsätt paddla

Du utförde nog ett barmhertighetsmord. den hade nog någon form av parasit.Har sett liknande på larver mm.
    Flugor lägger ägg, spyflugan lägger dom gärna ( lr bara?) i kadaver så larverna har lite gott att äta av.

• snällochgla
    lissan01 skrev 2012-07-04 17:35:05 följande:
    Gubben min hävdar att man bara ska öppna fönstret å släppa ut flugorna (djurvän), men jag tycker ibland att det blir lite jobbigt när det är tio om dagen, då är det lättare att bara banka ihjäl. Brukar lägga smällan lite försiktigt mot flugan och trycka till! Är du förresten biolog? Du verkar kunna en del om detta?
    Jag gör som din gubbe och försöker fösa ut flugorna. Tänker att någonstans ligger en massa flugbarn och väntar att mamma eller pappa ska komma med mat! De har ju inte gjort något ont utan råkat förirra sig in i min bostad och de vill ju så förtvivlat gärna ut och surrar och försöker ta sig genom rutan.
  • lissan01
    fortsätt paddla skrev 2012-07-04 21:31:41 följande:
    Du utförde nog ett barmhertighetsmord. den hade nog någon form av parasit.Har sett liknande på larver mm.
    Flugor lägger ägg, spyflugan lägger dom gärna ( lr bara?) i kadaver så larverna har lite gott att äta av.
    Ett barmhärtighetsmord alltså:) Ja så kan man ju se saken. Brukar du smälla spyflugor som sitter på fönstren?
  • lissan01
    snällochgla skrev 2012-07-04 21:48:51 följande:
    Jag gör som din gubbe och försöker fösa ut flugorna. Tänker att någonstans ligger en massa flugbarn och väntar att mamma eller pappa ska komma med mat! De har ju inte gjort något ont utan råkat förirra sig in i min bostad och de vill ju så förtvivlat gärna ut och surrar och försöker ta sig genom rutan.
    Ja, det är ju egentligen det snällaste sättet. Men gör du så även med vanliga husflugor, de är ju ofta väldigt svåra att få ut? Har du ingen flugsmälla?
  • lissan01
    maximum skrev 2012-07-04 21:19:38 följande:
    Japp den gamla hederliga varianten
    Ja de är rätt hållbara och bra, jag har haft min i flera år. Tycker inte de är så fula heller. Min är vit. Vad har du för färg? (blev lite inspirerad av den där flugsmällstråden som jag nämnnde här ovan:)
Svar på tråden Var spyflugan gravid?