• lissan01

Var spyflugan gravid?

Åh fy! Jag smällde nyss en spyfluga på fönsterrutan. När jag tittade lite närmare såg jag att det vällde ut små vita larver ur kroppen, och även att det satt fast några larver på flugsmällan! Usch, var det en gravid mamma-fluga jag slog ihjäl? Har detta hänt er?

Ps. Smäller ni förresten spyflugor även om de sitter på fönster?

• Svar på tråden Var spyflugan gravid?
  • Rosenöga

Man ska respektera levande varelser. Men myggor och liknande som suger mitt blod är jag inte nådig mot. De respekterar inte mig utan ger mig bett som kliar minst en vecka.

• Jenna03
    Rosenöga skrev 2012-07-05 01:53:26 följande:
    Man ska respektera levande varelser. Men myggor och liknande som suger mitt blod är jag inte nådig mot. De respekterar inte mig utan ger mig bett som kliar minst en vecka.
    självförsvar måste ju vara tillåtet, både mot närgångna flugor och myggor. men spindlar ska man kanske undvika att ta död på, de äter ju de andra otöcka krypen
  • snällochgla
    lissan01 skrev 2012-07-04 23:34:24 följande:
    Ja, det är ju egentligen det snällaste sättet. Men gör du så även med vanliga husflugor, de är ju ofta väldigt svåra att få ut? Har du ingen flugsmälla?
    Jag försöker fösa ut flugor och andra småkryp som sitter på fönstret. Jo jag har en flugsmälla som jag använt förr men med åren har jag blivit så fruktansvärt blödig.
  • Martinisen
    snällochgla skrev 2012-07-05 06:49:25 följande:
    Jag försöker fösa ut flugor och andra småkryp som sitter på fönstret. Jo jag har en flugsmälla som jag använt förr men med åren har jag blivit så fruktansvärt blödig.
    Undrar vad det beror på, att man blir känsligare med åren? Är det för att man fått barn? Jag är också liite känsligare idag, även om jag fortfarande smäller flugor. Slår du aldrig ihjäl ens husflugor?
  • Martinisen
    snällochgla skrev 2012-07-05 06:49:25 följande:
    den här tråden handlar om hur folk gör med kryp inför sina barn www.familjeliv.se/Forum-3-340/m65578364.html
  • snällochgla
    Martinisen skrev 2012-07-05 07:09:13 följande:
    Undrar vad det beror på, att man blir känsligare med åren? Är det för att man fått barn? Jag är också liite känsligare idag, även om jag fortfarande smäller flugor. Slår du aldrig ihjäl ens husflugor?
    Ja att få barn gör ju en väldigt känslig (på gott och ont). Mina barn är vuxna men mamma är jag ju ändå. Men med stigande ålder så blir jag ännu blödigare hela tiden. Tänker att alla djur kämpar ju för sitt liv om man försöker döda det.
  • Martinisen
    snällochgla skrev 2012-07-05 07:20:50 följande:
    Ja att få barn gör ju en väldigt känslig (på gott och ont). Mina barn är vuxna men mamma är jag ju ändå. Men med stigande ålder så blir jag ännu blödigare hela tiden. Tänker att alla djur kämpar ju för sitt liv om man försöker döda det.
    Ja, fy så är det ju. Hur gammal var du när du slutade smälla flugor då? Och smällde du flugor helt samvetslöst förr?
  • maximum
    lissan01 skrev 2012-07-04 23:37:29 följande:
    Ja de är rätt hållbara och bra, jag har haft min i flera år. Tycker inte de är så fula heller. Min är vit. Vad har du för färg? (blev lite inspirerad av den där flugsmällstråden som jag nämnnde här ovan:)
    Jag har en röd och en blå. Tror dom är äkta 70-tal så det är minsann kvalitet o raritet
  • snällochgla
    Martinisen skrev 2012-07-05 07:23:45 följande:
    Ja, fy så är det ju. Hur gammal var du när du slutade smälla flugor då? Och smällde du flugor helt samvetslöst förr?
    Hahaha jag vet inte precis när det var jag började ömma även för småkryp. Runt 45-årsåldern kanske. Ja som yngre tänkte jag inte alls utan smaschade på med flugsmällan!! Ja alltså inte stora flygfän som getingar och spyflugor. De föste jag nog ut då också.
  • Martinisen
    maximum skrev 2012-07-05 07:33:19 följande:
    Jag har en röd och en blå. Tror dom är äkta 70-tal så det är minsann kvalitet o raritet
    Äkta sjuttiotal, låter exklusivt, haha. Har du sett den här trådenwww.familjeliv.se/Forum-22-87/m65579098.html Där kan man t om lägga upp bilder:)
Svar på tråden Var spyflugan gravid?