• lissan01

Var spyflugan gravid?

Åh fy! Jag smällde nyss en spyfluga på fönsterrutan. När jag tittade lite närmare såg jag att det vällde ut små vita larver ur kroppen, och även att det satt fast några larver på flugsmällan! Usch, var det en gravid mamma-fluga jag slog ihjäl? Har detta hänt er?

Ps. Smäller ni förresten spyflugor även om de sitter på fönster?

• Svar på tråden Var spyflugan gravid?
  • lissan01
    fröken skrev 2012-07-05 00:19:10 följande:
    Uäk, har varit med om samma sak. Äckelpäckel.
    Ja fy! Vad tror du det är för något, flugbarn eller? Smäller du flugorna på fönstren också?
  • fortsätt paddla

Googla Parasitstekel .. mysiga små kryp;)

• Rådjur

Hahah älskar sånahär trådar!!!

En gång smällde jag i panik till en onormalt stor "långben" (tror det rätta namnet är harkrank, ni vet sådan som ser ut som en stor mygga med aslånga ben) och slängde sedan i den i toan som var närmast för att spola ner den. Till min stora förvåning öppnade den typ upp baken och släppte ner en massa ägg i vattnet.

Uggghhh, scarred for life!    

• Jenna03

Fy, det har hänt mig också!!

• Jenna03
    Rådjur skrev 2012-07-05 00:29:50 följande:
    Hahah älskar sånahär trådar!!!

En gång smällde jag i panik till en onormalt stor "långben" (tror det rätta namnet är harkrank, ni vet sådan som ser ut som en stor mygga med aslånga ben) och slängde sedan i den i toan som var närmast för att spola ner den. Till min stora förvåning öppnade den typ upp baken och släppte ner en massa ägg i vattnet.

Uggghhh, scarred for life!    
    Kolla in den här tråden också www.familjeliv.se/Forum-22-87/m65579098.html
  • Rosenöga

Därför heter den spyfluga. Det är för att den spyr ut sina larver. Ja, den spyr väl egentligen inte men ut kommer de i alla fall.

Har du mat framme brukar de lägga larverna på maten. Då kan de ta för sig på egen hand liksom.

• Jenna03
    Rosenöga skrev 2012-07-05 00:37:37 följande:
    Därför heter den spyfluga. Det är för att den spyr ut sina larver. Ja, den spyr väl egentligen inte men ut kommer de i alla fall.

Har du mat framme brukar de lägga larverna på maten. Då kan de ta för sig på egen hand liksom.
    Usch! Vad gör du med feta flugor när de siter på fönstret då? Smäller trots risk för klet, eller släpper ut?
  • Gozzan

Ha ha ha så sjukt roande att läsa :) keep on going!!

Längtar
Svar på tråden Var spyflugan gravid?