• lissan01

Var spyflugan gravid?

Åh fy! Jag smällde nyss en spyfluga på fönsterrutan. När jag tittade lite närmare såg jag att det vällde ut små vita larver ur kroppen, och även att det satt fast några larver på flugsmällan! Usch, var det en gravid mamma-fluga jag slog ihjäl? Har detta hänt er?

Ps. Smäller ni förresten spyflugor även om de sitter på fönster?

• Svar på tråden Var spyflugan gravid?
  • lissan01

God morgon! Vilken diskussion som kom igång:). Dörren har stått öppen här hemma, och massor av spyflugor har tagit sig in, men jag har baske mig släppt ut alla levande, törs knappt tänka på vad de andra kan ha i magen. Får dock se hur länge jag orkar jaga runt, när jag öppnar fönstret för att släppa ut en kommer det in två nya!

• ncissi

Varför smäller ni spyflugor som sitter på fönstren? det blir ju bara kletigt, lättare att öppna och släppa ut ju!;) Eller så kan man göra som min mamma: smyga fram med ett hushållspapper och nypa till om flugorna i fönstret;)

• Jenna03

En kollega berättade just att hon en gång slagit till en spindel, och när kroppen sprack så vällde det ut hundratals minispindlar!!!

• Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-07-05 11:01:13 följande:

En kollega berättade just att hon en gång slagit till en spindel, och när kroppen sprack så vällde det ut hundratals minispindlar!!!

Fyyyyyyyy!!!!
  • Martinisen
    ncissi skrev 2012-07-05 10:39:39 följande:
    Varför smäller ni spyflugor som sitter på fönstren? det blir ju bara kletigt, lättare att öppna och släppa ut ju!;) Eller så kan man göra som min mamma: smyga fram med ett hushållspapper och nypa till om flugorna i fönstret;)

Ibland är flugorna så många att man blir riktigt arg på dem! Då känns det ibland nästan bättre att smälla dem än att släppa ut dem. Ännu en som inte kan föröka sig liksom:) Usch vad hemskt det låter. Men det där med att ta med hushållspapper låter ju smart, är det fler som gör så för att undvika fläckar?
  • annpe
    Martinisen skrev 2012-07-05 11:32:12 följande:

Ibland är flugorna så många att man blir riktigt arg på dem! Då känns det ibland nästan bättre att smälla dem än att släppa ut dem. Ännu en som inte kan föröka sig liksom:) Usch vad hemskt det låter. Men det där med att ta med hushållspapper låter ju smart, är det fler som gör så för att undvika fläckar?

Ja spyflugor är ganska lätta att klämma ihjäl med en bit papper, så slipper man fläckar på fönstret:)
  • Jenna03
    Martinisen skrev 2012-07-05 11:27:16 följande:

Fyyyyyyyy!!!!

Precis vad jag sa också:)
  • lissan01
    annpe skrev 2012-07-05 12:20:07 följande:

Ja spyflugor är ganska lätta att klämma ihjäl med en bit papper, så slipper man fläckar på fönstret:)
    Urk!
  • Jenna03
    lissan01 skrev 2012-07-05 15:18:57 följande:
    Urk!
    Ja fy, klämma ihjäl i papper är nog effektivt, spyflugor sitter ju ofta stilla, men usch för att höra kraset!
  • lissan01
    Jenna03 skrev 2012-07-05 15:52:59 följande:
    Ja fy, klämma ihjäl i papper är nog effektivt, spyflugor sitter ju ofta stilla, men usch för att höra kraset!

Ja, det låter inte alls trevligt, men har sett folk göra det med getingar på stranden ibland.
Svar på tråden Var spyflugan gravid?