• lissan01

Var spyflugan gravid?

Åh fy! Jag smällde nyss en spyfluga på fönsterrutan. När jag tittade lite närmare såg jag att det vällde ut små vita larver ur kroppen, och även att det satt fast några larver på flugsmällan! Usch, var det en gravid mamma-fluga jag slog ihjäl? Har detta hänt er?

Ps. Smäller ni förresten spyflugor även om de sitter på fönster?

• Svar på tråden Var spyflugan gravid?
  • Rosenöga
    Jenna03 skrev 2012-07-05 00:40:53 följande:
    Usch! Vad gör du med feta flugor när de siter på fönstret då? Smäller trots risk för klet, eller släpper ut?
    Släpper helst ut dem för att slippa klet.

Men värsta grejen är om de sätter sig på den grillade köttbiten och släpper ur sig alla dessa maskar. Jag hade inte trott att det kunde gå så snabbt men det kan det. Jag har sett hur det funkar och ..och ..och..äckligt till tusen...
  • Jenna03
    Rosenöga skrev 2012-07-05 01:03:09 följande:

Men värsta grejen är om de sätter sig på den grillade köttbiten och släpper ur sig alla dessa maskar. Jag hade inte trott att det kunde gå så snabbt men det kan det. Jag har sett hur det funkar och ..och ..och..äckligt till tusen...
    Är du biolog? :)
  • Rosenöga
    Jenna03 skrev 2012-07-05 01:05:51 följande:
    Är du biolog? :)
    Ha, ha, neej.

Man måste inte vara biolog för att se hur en spyfluga beter sig. Men ett visst intresse för de olika småkrypen har jag nog.
  • lissan01
    Rosenöga skrev 2012-07-05 01:03:09 följande:

fy så äckligt! Släpper du förresten ut alla kryp levande, spindlar, husflugor, getingar? snällt i så fall:)
  • Rosenöga
    lissan01 skrev 2012-07-05 01:13:38 följande:
    fy så äckligt! Släpper du förresten ut alla kryp levande, spindlar, husflugor, getingar? snällt i så fall:)
    Nej, så snäll är jag inte. Ibland trampar jag ihjäl spindlar, speciellt de där jättestora som springer fort. Getingar mosar jag också. Men harkrank, de där stora myggorna bär jag ofta ut. 

På fönstret brukar jag ibland ta ett dricksglas, sätta det över getingen eller om det är någon annan insekt, trä ett lite tjockare stelt papper mellan glaset och fönsterrutan. Sedan håller jag kvar papperet över glaset och går ut och släpper inkräktaren.
Svar på tråden Var spyflugan gravid?