• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:23:47 följande:
    Och lyckas man att hålla bruket lågt med den nuvarande narkotikapolitiken? Nej, det ökar ständigt.

Jag vill poängtera att jag inte pratar om någon legalisering av alla droger här inte, utan endast om en avkriminalisering. Att flertalet drogklassade prepaterat är tunga droger som inte går att bruka i jämförelse med alkohol, är jag medveten om. Men att vissa väljer att bruka dessa är ett faktum, men jag tror knappast att en avkriminalisering skulle leda till en ökad konsumtion.

Men angående cannabis, så är jag absolut för en legalisering.
    Vilken skillnad lägger du i legalisering och avkriminalisering?
    Vilka metoder för att minska bruk och hanterande av droger tycker du är bättre än att motverka genom rättsväsendet?
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:23:47 följande:
    Och lyckas man att hålla bruket lågt med den nuvarande narkotikapolitiken? Nej, det ökar ständigt.
    Du vet väl att i stort sett allt som har med befolkning att göra ökar.
  • kakmonstret123
    Anonym (nu igen) skrev 2012-07-17 22:52:45 följande:
    Du måste ha en tapper agenda att försöka få både droger och pedofili lagliga. Eller är det bara ett allmänt motstånd mot alla regler o lagar i samhället?

Man undrar ju hur samhället skulle vara om du fick igenom avskaffning av både droger och pedofili , förmodligen ännu fler lagar också som du tycker är onödiga. Mord, fortkörning, våldtäkter?
    Eller kanske är du bara diskussions"nödig"? 
    Vet inte riktigt vad du svamlar om, pedofili är lagligt.

Jag är emot så kallade morallagar som saknar konkreta brottsoffer, och som är till för att försöka uppfostra medborgarna. Tydligen så får du mitt ogillande över att det är olaligt att röka en spliff, när det är lagligt att dricka en bärs, till att jag är för mord och våldtäkt. Verkar som du har ett roligt rus, vilken drog? :)
  • Tom Araya
    Snuttizen skrev 2012-07-17 23:28:22 följande:
    Du menar att fulla människor gärna slåss men de är inte särskilt bra på det? Mjo. 
    Ungefär så. En aggressiv och narkotikapåverkad person skulle skrämma mig mycket mer.
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:31:08 följande:
    Vet inte riktigt vad du svamlar om, pedofili är lagligt.

Jag är emot så kallade morallagar som saknar konkreta brottsoffer, och som är till för att försöka uppfostra medborgarna. Tydligen så får du mitt ogillande över att det är olaligt att röka en spliff, när det är lagligt att dricka en bärs, till att jag är för mord och våldtäkt. Verkar som du har ett roligt rus, vilken drog? :)
    Fortkörning, rattfylla mm har inte heller några konkreta brottsoffer om vi som tvingas till ökade risker ed dessa inte räknas.
  • Queenie70
    Tom Araya skrev 2012-07-17 23:20:01 följande:
    Nu är det ju en väldig skillnad på droger och droger och det var därför jag skrev att många av de illegala drogerna har en kombination av beroendeframkallning och skadliga effekter att de inte kan brukas på ett rekreativt sätt utan negativa effekter och/eller stor risk för beroende.

Nej,jag är inte lika övertygad om just alkoholen eftersom det trots allt finns en nivå där det inte är skadligt och graden av beroendeframkallande effekt är relativt låg. Butikerna skulle knappt få sälja någonting i medicinväg och betydligt större del av apotekets sortiment skulle bli drogklassat om vi skulle lägga nivån på samma som alkohol.

Skulle faktiskt vilja påstå att alkohol är en av de absolut tyngsta drogerna, som har extremt skadliga effekter i större utsträckning än många andra droger. Heroin exempelvis är visserligen väldigt beroendeframkallande men ger inga skador på varken hjärna eller organ så länge du håller dig ifrån överdosering. Det gör däremot alkohol även i relativt måttliga mängder. Cannabis är beroendefrakallande även om många legaliseringsivrare hävdar motsatsen och en vanebrukare blir trög för resten av livet även om han slutar missbruka, däremot skulle jag tro att han är betydligt mindre benägen att komma hem och sparka hunden och spöa frun än vad dn som dragit 6 stöl på fredagen . Så vad det gäller för och nackdelar har jag svårt att se att just alkoholen skulle vara mildare på nÅt vis. Att substansen ej är förbjuden har absolut inget med dess verkningar och potential att göra utan har helt och hållet att göra med att den är så etablerad i vårt samhälle att det inte skulle gå att förbjuda den. Som sagt så har den exakt alla kriterier för att narkotikaklassassom man tittar på när det dyker upp nya substanser som ska klassa på marknaden. Jag kan tycka det är hyckleri.
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-17 23:28:31 följande:
    Vilken skillnad lägger du i legalisering och avkriminalisering?
    Vilka metoder för att minska bruk och hanterande av droger tycker du är bättre än att motverka genom rättsväsendet?
    Avkriminalisering betyder att handeln är olaglig men att innehav av en mindre mängd som icke kan anses vara avsedd för handel, utan sannolikt personligt bruk är lagligt.

Legalisering innebär att handel också är lagligt i båda led.

Jag tycker det räcker att man avkriminaliserar droganvändandet, och flyttar dessa resurserna från rättsapparaten till vården istället, och låter rättsväsendet koncentrera sig på att jaga de verkliga hajarna inom drogmaffian istället - de verkliga förlorarna på en sådan drogpolitik.
  • Snuttizen
    Tom Araya skrev 2012-07-17 23:31:21 följande:
    Ungefär så. En aggressiv och narkotikapåverkad person skulle skrämma mig mycket mer.
    Har nog aldrig stött på någon aggressiv cannabisrökare. Ingen åtminstone som blivit aggressiv i direkt led av rökandet. En morgongrinig heroinist är å andra sidan inget man vill stöta på.
  • Anonym
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:39:10 följande:
    Avkriminalisering betyder att handeln är olaglig men att innehav av en mindre mängd som icke kan anses vara avsedd för handel, utan sannolikt personligt bruk är lagligt.

Legalisering innebär att handel också är lagligt i båda led.

Jag tycker det räcker att man avkriminaliserar droganvändandet, och flyttar dessa resurserna från rättsapparaten till vården istället, och låter rättsväsendet koncentrera sig på att jaga de verkliga hajarna inom drogmaffian istället - de verkliga förlorarna på en sådan drogpolitik.

Men om du 'bara' vill avkriminalisera cannabis har ju hajarna inom drogmaffian fortfarande en del droger som de kan sko sig på.
  • Anonym

Det är förbjudet att knarka därför att det:

1 - Är skadligt
    2 - Om vi låter dig knarka hur du vill, kommer du att inspirera andra till att knarka och bli skadade. Folk skulle göra det även om de egentligen inte skulle vilja, på grund av grupptryck och normativ kultur. Precis som att köra MC utan hjälm och bil utan bälte.
    3 - Vården betalas med skattepengar. Och det är en helvetisk peng som går åt till drogrelaterade skador och förödelse i samhället redan. Jag har inte lust att betala mer bara för att du skall ha roligt.
    4 - Knarkare gör dumma saker som förstör för andra. Pangar busskurer, får snedtändning och knivskär oskyldiga, skrämmer folk, förstör samhället.

Att knarka är att frivilligt göra sig temporärt sinnessjuk. Jag vill inte leva i ett samhälle omgiven av oförutsägbara galningar. Jag har bevittnat ruktansvärda tragedier och lidande som skapades av att nån ville "ha kul".

Allt ovanstående kan man också säga om alkohol, men det är inte så att fyllona slutar supa och slåss och våldta och förstöra bara för att man DESSUTOM introducerar andra droger i ekosystemet. Tvärt om, legaliserar man droger kommer folk att knarka OCH supa och allt går åt helvete i kvadrat.

Men visst, vill du se ett samhälle där droger är fria så bosätt dig i nåt vidrigt ghetto omgiven av crackheads, dit polisen inte vågar åka, och njut av den ljuvliga tillvaron och den underbara socioekonomiska miljön.

Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?