• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • Queenie70
    Tom Araya skrev 2012-07-17 23:58:24 följande:
    Du missar poängen.

De viktigaste kriterierna är...

-Hur farligt det är

-Vid vilka doser

-Hur beroendeframkallande det är

Det räcker inte med att det är jättefarligt om det kommer först vid höga doser och heller inte är särskilt beroendeframkallande eftersom det sistnämnda både försvårar ett stopp men också triggar till högre doser.

Alkohol ger som sagt skador och socialt stora konsekvenser i fortfarande relativt måttliga doser. Fullt jämförbart med exempelvis cannabis. Alkohol är absolut inte mindre skadligt, farligare eller mindre beroende framkallande än cannabis. Och det säger jag ändå i egenskap av någon som inte anser att cannabis ska legaliseras. Men det är bara att konstatera att lagen är extremt inkonsekvent. Alkoholens särställning vad det gäller narkotikaklassning har inget med dess egenskaper att göra utan är enbart en social konstruktion .
  • Anonym (Nej tack!)

Vi skulle ju kunna införa reservat för drogliberaler där de kan få bruka hur mycket de vill. Men de får sköta sin sjukvård själva, så får vi se hur bra det går...

Varför ska vi som inte nyttjar droger betala för ett fritt droganvändande? Jag vill slippa betala för skador som missbrukare åsamkar sig själva medvetet. Solidaritet kostar och då måste man minimera riskerna. Att släppa lös en massa droger i samhället kommer knappast att bli gratis för oss som bidrar till välfärdssamhällets upprätthållande.

• Snuttizen
    Anonym skrev 2012-07-18 00:04:22 följande:
    Det är just det - röker man på och dessutom dricker alkohol händer dåliga saker. Det går inte att förbjuda alkohol, men vi kan fortfarande förbjuda hasch. Får jag välja mellan en dålig sak - och två dåliga saker som tillsammans ökar eländet exponentiellt vet jag vilket jag föredrar.
    Vilken tror du är den utlösande faktorn i de fallen? Alkoholen eller cannabis? I min erfarenhet så passiviseras i det närmaste en alkoholpåverkad person vid konsumtion av cannabis. Om någon får "snedtändning" som snarare i så fall är snedfylla, beror mer på den personen och dennes oförmåga att handskas med alkohol än cannabis.
  • Ojsan
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:07:26 följande:
    Ja det vore en utmärkt ide.
    Håller med dig jag! Solig
  • Anonym

Hellre ser jag att vi förbjuder alkohol och tobak!

• Snuttizen
    Anonym (Nej tack!) skrev 2012-07-18 00:07:08 följande:
    Vi skulle ju kunna införa reservat för drogliberaler där de kan få bruka hur mycket de vill. Men de får sköta sin sjukvård själva, så får vi se hur bra det går...

Varför ska vi som inte nyttjar droger betala för ett fritt droganvändande? Jag vill slippa betala för skador som missbrukare åsamkar sig själva medvetet. Solidaritet kostar och då måste man minimera riskerna. Att släppa lös en massa droger i samhället kommer knappast att bli gratis för oss som bidrar till välfärdssamhällets upprätthållande.
    Ni betalar redan 30 miljarder på år för sjukvård associerad till rökning. En eventuell ökning vid legalisering är försumbar. De flesta vet inte vad de betalar för redan i nuläget så jag ser inte hur det är ett hållbart argument. Vi kan även tala om förknippad med alkohol, även brottslighet. Jag kan garantera dig att de siffrorna skulle få en merkostnad för cannabislegalisering att skämmas.
  • Queenie70
    Anonym (Nej tack!) skrev 2012-07-18 00:07:08 följande:

Å andra sidan går massor av dina skattepengar till alkoholrelaterade skador. Den största delenav dessa kostnader står de som INTE Ens betraktas som missbrukare,utan som bara dricker som folk gör mest och kanske en aning till. Känns det ok?
  • Anonym (Nej tack!)
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:07:26 följande:
    Ja det vore en utmärkt ide.
    Ja, i den bästa av världar. Och inga krig, våldtäkter eller barnmisshandel. Men det vet vi att det aldrig kommer att hända...
  • Ojsan
    Snuttizen skrev 2012-07-18 00:10:51 följande:
    Ni betalar redan 30 miljarder på år för sjukvård associerad till rökning. En eventuell ökning vid legalisering är försumbar. De flesta vet inte vad de betalar för redan i nuläget så jag ser inte hur det är ett hållbart argument. Vi kan även tala om förknippad med alkohol, även brottslighet. Jag kan garantera dig att de siffrorna skulle få en merkostnad för cannabislegalisering att skämmas.
    Men har du tänkt på vilka skatteintäkter det skulle medföra?
  • kakmonstret123
    Anonym skrev 2012-07-18 00:04:22 följande:
    Det är just det - röker man på och dessutom dricker alkohol händer dåliga saker. Det går inte att förbjuda alkohol, men vi kan fortfarande förbjuda hasch. Får jag välja mellan en dålig sak - och två dåliga saker som tillsammans ökar eländet exponentiellt vet jag vilket jag föredrar.
    Jo, men frågan kvarstår. Minskar brukandet av en drog bara för att den är kriminaliserad? Att droger existerar är ett faktum. Att vissa väljer att bruka dem oavsett om det är lagligt eller ej, är också ett faktum. Avkriminalisera och flytta resurserna, så att effektiviteten ökar inom vården.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?