Anonym skrev 2012-07-17 23:45:25 följande:
Det är förbjudet att knarka därför att det:
1 - Är skadligt
2 - Om vi låter dig knarka hur du vill, kommer du att inspirera andra till att knarka och bli skadade. Folk skulle göra det även om de egentligen inte skulle vilja, på grund av grupptryck och normativ kultur. Precis som att köra MC utan hjälm och bil utan bälte.
3 - Vården betalas med skattepengar. Och det är en helvetisk peng som går åt till drogrelaterade skador och förödelse i samhället redan. Jag har inte lust att betala mer bara för att du skall ha roligt.
4 - Knarkare gör dumma saker som förstör för andra. Pangar busskurer, får snedtändning och knivskär oskyldiga, skrämmer folk, förstör samhället.
Att knarka är att frivilligt göra sig temporärt sinnessjuk. Jag vill inte leva i ett samhälle omgiven av oförutsägbara galningar. Jag har bevittnat ruktansvärda tragedier och lidande som skapades av att nån ville "ha kul".
Allt ovanstående kan man också säga om alkohol, men det är inte så att fyllona slutar supa och slåss och våldta och förstöra bara för att man DESSUTOM introducerar andra droger i ekosystemet. Tvärt om, legaliserar man droger kommer folk att knarka OCH supa och allt går åt helvete i kvadrat.
Men visst, vill du se ett samhälle där droger är fria så bosätt dig i nåt vidrigt ghetto omgiven av crackheads, dit polisen inte vågar åka, och njut av den ljuvliga tillvaron och den underbara socioekonomiska miljön.
Om man främst avser cannabis som TS verkar göra så ser jag ingen riktighet i dina argument. Cannabisrökare sitter i små grupperingar och fnissar, lyssnar på musik och diskuterar vad de i sitt pårökta tillstånd uppfattar som djupa ting. Ibland somnar dem också. Jag tar en cannabisrökare framför en alkoholpåverkad person i mitt sällskap vilket dag som helst. Även om jag förmodligen skulle göra mitt bästa för att ignorera vederbörande men det hör inte hit.